פורסם בראשונה: 22.12.2013
עדכון אחרון: 22.06.2017
  • טובה קראוזה טובה קראוזה

רוצים ילדים בריאים? שבו לארוחה משפחתית

לקריאה נוחה
היא דורשת התכוונות והתארגנות, אבל זה ממש שווה: מעזרה בטיפול בהפרעות אכילה, דרך שיפור מצב הרוח ועד הציונים בבית הספר - קראו על כל היתרונות של ארוחה משפחתית
ארוחה משפחתית טובה לבריאות

בקיצור

1.

לא קל להתארגן על ארוחה משפחתית בשגרה, כמה פעמים בשבוע. אפשר לעשות את זה עם תכנון נכון.

2.

זה מאוד מומלץ כי מחקרים שונים מראים שילדים שאוכלים ארוחות עם ההורים סובלים פחות מהשמנה.

3.

הם גם מקבלים ציונים טובים יותר, נוטים פחות להתמכרויות, פחות לחוצים ומסגלים לעצמם הרגלים בריאים.

בקצב החיים המטורף שלנו אכילה היא לפעמים משהו שעושים במהירות, על הדרך, כדי לסתום את הרעב ולחזור לעיסוקים. אנחנו לא מתכננים את הארוחות ולא מקדישים זמן להכנה או לאכילה בנחת.

בטח כבר שמעתם שארוחות משפחתיות הן דבר חשוב, אבל לפני שאתם אומרים "אולי חשוב אבל למי יש זמן", הנה כמה יתרונות, תזונתיים ואחרים, חלקם מפתיעים, של הארוחה המשפחתית.

יותר אוכל בריא

כשאוכלים יחד, האכילה מסודרת ובריאה יותר, גורמים שמשפיעים דרמטית על איכות התזונה. הסיכוי שניקח ירקות כחטיף נמוך מאוד, אבל סביר הרבה יותר שנאכל ירקות במסגרת של ארוחה.

על פי מחקר שפירסם איגוד הדיאטנים האמריקאי, התזונה של ילדים ושל מתבגרים שאכלו ארוחות משפחתיות הייתה בריאה יותר והם צרכו יותר פירות, יותר ירקות ויותר רכיבי תזונה חשובים כמו חומצה פולית, סיבים תזונתיים וברזל. לא פחות חשוב מכך: הם צרכו פחות משקאות ממותקים, שומן רווי ושומן טראנס.

פחות השמנה

כשאוכלים יותר מאכלים בריאים ופחות מהמזונות הלא בריאים, מצמצמים את הסיכון להשמנה. בארוחה משפחתית ההורים משמשים דוגמה אישית. זו גם הזדמנות להעביר מסרים בריאותיים, מילוליים ולא מילוליים: עצם העובדה שהילדים רואים את ההורים אוכלים מאכלים שונים מעודדת אותם להתנסות בהם. במחקרים שונים נמצא כי בקרב ילדים שדיווחו על אכילת ארוחות משפחתיות מדי יום, היה אחוז נמוך של השמנה.

​מיתוסים על פירות: אמת או שטויות במיץ?

יש מצב שהאכילו אתכם יותר מדי לוקשים
מיתוסים על פירות

משקל בריא יותר גם בעתיד

לארוחות משפחתיות יש השפעה גם לטווח ארוך. על פי מחקר שהתפרסם בפברואר 2015 בכתב העת Journal of Pediatrics קיים קשר בין ארוחות משפחתיות בגיל ההתבגרות לבין סיכוי נמוך יותר להשמנה בגיל מבוגר יותר.

במחקר עקבו חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה ומאוניברסיטת קולומביה אחרי כ־2000 מתבגרים במשך 10 שנים. הם מצאו שככל שתדירות הארוחות המשפחתיות הייתה גבוהה יותר במהלך גיל ההתבגרות, כך שכיחות ההשמנה הייתה נמוכה יותר כבר עשור.

המסקנה של החוקרים הייתה שלארוחות משפחתיות יש השפעה מגינה מפני השמנה עתידית, והם ממליצים על לפחות ארוחה משפחתית אחת או שתיים במשך השבוע.  

פחות הפרעות אכילה

בזכות הקשר הטוב בין בני המשפחה, התמיכה וההרגלים הבריאים שארוחה כזאת מקדמת, הסיכון לפתח הפרעות אכילה נמוך יותר. במחקר שבו עקבו אחרי 2,400 נערות בארצות הברית במשך עשור, מגיל 9 ועד 19, נמצא שנערות שאכלו ארוחות משפחתיות בתדירות גבוהה יותר סבלו פחות מהפרעות אכילה ומהתנהגויות הקשורות אליה.

פחות התמכרויות

למעורבות ההורים בחיי הילדים יש חשיבות קריטית במניעת התמכרויות. אחת הדרכים הפשוטות ביותר למעורבות הורית היא ישיבה משותפת לארוחות משפחתיות.

בסקר שפרסם ב־2012 המרכז הלאומי להתמכרויות באוניברסיטת קולומביה נמצא שבני נוער שאכלו ארוחות עם הוריהם בתדירות של 7-5 פעמים בשבוע, דיווחו יותר על יחסים מצוינים עם ההורים. הסיכון לעישון, לצריכת אלכוהול או לשימוש במריחואנה היה נמוך לפחות פי 2 מבני נוער שמספר הארוחות המשפחתיות שלהם בשבוע היה 2-0 בלבד.

פחות סטרס

בני נוער שאוכלים עם המשפחה בתדירות של 7-5 פעמים בשבוע סובלים בכ־40% פחות סטרס גבוה בחייהם. הסיבה לכך היא שהשיחה, השיתוף ומעורבות ההורים מפחיתים את תחושת הסטרס. ממחקרים עולה עוד כי בקרב בני נוער שאוכלים ארוחות משפחתיות בתדירות גבוהה, ישנם פחות מקרים של חרדה ודיכאון ושל הריונות לא מתוכננים. סביר להניח שארוחות משותפות מייצגות גישה של מעורבות הורית והקדשת זמן לילדים גם מעבר לזמני הארוחות. 

יותר ציונים טובים

הקסם בארוחות המשפחתיות אינו האוכל על השולחן אלא השיחות וההתכנסות המשפחתית שסביב הארוחה. בסקר מ־2012 דיווחו בני נוער שאוכלים ארוחות משפחתיות לעיתים קרובות שהוריהם יודעים הרבה על מה שבאמת קורה בחייהם, וההשפעה על ההישגים בלימודים ברורה.

בסקר דומה שערך המרכז למניעת התמכרויות באוניברסיטת קולומביה נמצא שאצל מתבגרים שאוכלים ארוחות משפחתיות בתדירות של 7-5 פעמים בשבוע היה סיכוי גבוה יותר בכ־30% לציונים גבוהים לעומת מתבגרים שאוכלים פחות עם הוריהם.

​איפה לאחסן פירות וירקות?

יש לנו טיפים שיחסכו לכם הרבה כסף
אחסון פירות וירקות

יותר הרגלים בריאים

ארוחות משפחתיות מעלות את הסיכוי לתזונה בריאה יותר גם בבגרות, כנראה בזכות ביסוס של הרגלים בריאים שממשיכים הלאה לחיים. במחקר שבו עקבו אחר מתבגרים עד לשנות ה־20 שלהם נמצא שככל שתדירות הארוחות המשפחתיות בגיל ההתבגרות הייתה גבוהה יותר, כך הרגלי התזונה שלהם בשנות ה־20 לחיים היו בריאים יותר וכללו אכילה של יותר ירקות ופירות וצריכה גבוהה יותר של סידן, מגנזיום, אשלגן, סיבים תזונתיים ו־ויטמין B6.

אז איך עושים שזה יקרה?

קובעים סדר עדיפויות: מציאה של זמן היא חתיכת אתגר. עם זאת, ברגע שנושא מסוים נמצא בראש סדרי העדיפויות שלנו, נפנה בעבורו את הזמן.

מתארגנים נכון: קונים לפי רשימת קניות, כדי שכל המוצרים יהיו בבית כשזקוקים להם.

מתחילים בקטן: כדאי להתחיל עם ארוחות משותפות בסופי שבוע, כשפנויים יותר, ולהוסיף ארוחה משותפת אחת באמצע השבוע, רצוי ארוחת הערב.

בלי לעשות עניין: לא חייבים לאכול ארוחה מפוארת, מספיק לזכור עיקרון פשוט: כל ארוחה עיקרית צריכה להכיל מזון חלבוני, מזון פחמימתי, קצת שומן וירקות. גם לחם עם גבינה וירקות חתוכים או לחם עם אבוקדו, סלט וביצה עונים על הדרישה.

מכבים את המסכים: יושבים לשולחן כשהטלוויזיה סגורה, בלי סמארטפונים או טאבלטים. המסר שעובר לילדים הוא שזה זמן שמוקדש אך ורק למשפחה.

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל