פורסם בראשונה: 08.06.2006
עדכון אחרון: 09.12.2012
  • אריק שרון אריק שרון
  • יעל דרור יעל דרור

איך שורפים סופגנייה?

לקריאה נוחה
אם נאכל סופגנייה אחת ביום במשך כל ימי החנוכה נעלה חצי קילו במשקל (בכל זאת, 450 קלוריות). אז מה עושים? אפשר לא לאכול בכלל, ואפשר לאכול ולשרוף. המדריך שיעזור לכם לעבור את ימי החג בשלום (וגם פתרון למי מאיתנו ששונא ספורט)
בחורה ולידה סופגניה על צלחת

המסורת הקולינרית של חנוכה שונה מזו של פסח ושל ראש השנה (אין ארוחות חג כבדות), אבל היא עדיין טראומטית ברמת הקלוריות. יש אנשים שחושבים על חנוכה בחיוך מלא ריבה ואבקת סוכר, אבל רבים מאיתנו חושבים על החג הזה ברגשות מעורבים של אימה ושל אשמה כי "אוי, שוב הלכה הדיאטה". 

אז איך עוברים את החג בשלום?

אוכלים ומתאמנים, דואגים לקזז את הקלוריות עם קצת זיעה ועם הרבה פעילות גופנית. חשוב לדעת שמספר הקלוריות שאנו שורפים בשעת פעילות מושפעת ממשקל גופנו. שני אנשים שיעשו אותה פעילות באותה העצימות ובמשך אותו הזמן ישרפו מספר שונה של קלוריות אם משקל גופם שונה. כן כן, זהו יתרון כוח הכובד! אז לא, זה לא אומר שמי שכבד גם יכול לאכול יותר, וזה בוודאי לא תירוץ לאכול סופגניות ללא הפסקה, אלא רק  זריקת עידוד להתאמן כדי לא לפגוע בגזרה.

איך נשרוף סופגנייה סטנדרטית?

סופגנייה ממוצעת, עם סוכר ועם ריבה אדומה, בלי תוספות נוספות, מכילה פחות או יותר 450 קלוריות. יש להביא בחשבון שכל ביס מכיל 70 עד 80 קלוריות (כמו פרוסת לחם). 

במשקל גוף של 50 עד 60 קילוגרם:
1. בהליכה איטית (בקצב של 3.2 קמ"ש) - שעתיים ורבע!
2. בשחיית חזה - 50 דקות.
3. בטניס - שעה וחצי.

במשקל גוף של 70 עד 80 קילוגרם:
1. בהליכה מהירה (בקצב של 6.4 קמ"ש) - שעה.
2. בכדורגל- 3/4 שעה.
3. בטניס שולחן - שעה.

ואם אני בין 80 ל־90 קילוגרם ויותר?
אז אולי כדאי לוותר על הסופגנייה הזאת?

ואם שונאים ספורט?

לא בא לכם לעשות ספורט? תישארו בבית ותנקו. גם כך אפשר לשרוף קלוריות:

במשקל גוף של 50 עד 60 קילוגרם:
1. בשטיפת רצפה - שעתיים.
2. בהכנת אוכל למשפחה - שעתיים וחצי (אבל בלי לטעום).

במשקל גוף של 70 עד 80 קילוגרם:
1. בכיסוח הדשא - שעה ו־45 דקות.
2. בצביעת הבית - שעה וחצי. 

 מה עושים כשהסופגנייה לא סטנדרטית?

לקראת חג החנוכה מתחרות הקונדיטוריות על השילוב המעניין ביותר מבחינת מילוי הסופגניות וציפוין. המגוון רב, ובכל שנה הוא רק עולה. מכיוון שמגוון הסופגניות כה גדול (שוקולד, ריבת חלב, קרם תות, וודקה, רום, ועוד ועוד), המחיר הקלורי עולה עד 600-550 קלוריות ליחידה. לכן לכל הפעילויות לשריפת הסופגנייה הסטנדרטית יש להוסיף עוד ועוד זמן, כמובן בהתאם למשקל הגוף:

במשקל גוף של 50 עד 60 קילוגרם:
1. ברכיבה מהירה על אופניים (במהירות של 15 קילומטרים בשעה) - שעה וחצי.
2. באירובי מתחילים - שעה ו־45 דקות.

במשקל גוף של 70 עד 80 קילוגרם:
1. בסקווש - 45 דקות.
2. בריצה (5 דקות לקילומטר) - 40 דקות.

ואם אני בין 80 ל־90 קילוגרם ויותר?
אז אולי כדאי לוותר על הסופגנייה הזאת?

ואם שונאים ספורט?

לא בא לכם לעשות ספורט? תישארו בבית ותנקו. גם כך אפשר לשרוף קלוריות:

במשקל גוף של 50 עד 60 קילוגרם:
1. בניקוי חלונות - שעתיים וחצי (זה אומנם הג'וב של פסח, אבל תנו קצת כבוד לתריסים הגדולים...)

2. באיבוק - לפחות שלוש שעות (זמן טוב להגיע למקומות חדשים בבית, בעיקר כאלה שנמצאים במקומות גבוהים או כאלה שמסתתרים מאחורי דברים כבדים).

במשקל גוף של 70 עד 80 קילוגרם:
1. בעבודות גינון - שעתיים וחצי.
2. בעבודה משרדית קלה - שלוש שעות.

אז לאכול או לא לאכול?

האמת היא שלא נורא לאכול סופגנייה אחת בחג, גם אם אנחנו בדיאטה. אפשר לבחור את זו שאנחנו הכי אוהבים או הכי רוצים לטעום - וליהנות מכל רגע וביס. אפשר גם לבחור שני חצאים של סופגניות שונות כדי להצליח ליהנות מעוד טעמים. עדיף לאכול בצורה מתוכננת ולא להימנע לגמרי, כי אחרת נמצא את עצמנו מרחמים על עצמנו שהפסדנו את הנאות החג, או שנתנפל על כל הערמה ברגע של חולשה.

כדי לא ליפול במלכודת הקלוריות שמחכה לנו בחנוכה, מצרפת הדיאטנית של בית דרך חיים, עדינה בכר, 12 טיפים:

1. החליטו מראש על ערב אחד שבו אתם אוכלים סופגנייה (רצוי בערב שבו אתם מארחים או מתארחים).

2. פרט לערב הזה אל תכניסו סופגניות הביתה. כשיש סופגניות בבית - אוכלים. (מפתיע, אבל זה קורה במשפחות הכי טובות).

3. הביאו בחשבון שיסתובבו סביבכם סופגניות - בעבודה, בסופר (כן, יהיה ריח), במאפיות (לא כדאי אפילו לעבור לידן). מה הפתרון? להיות חזקים בהחלטה שלכם ולשמור על ריכוז, לא לשבור את הכללים שקבעתם לעצמכם (ראו טיפ מספר 2).

4. מאוד יעזור לכם אם תביאו לעבודה אוכל מהבית: הכינו כריכים מלחם מלא או מלחם קל עם גבינות רזות, פסטרמה, טחינה, ביצה, טונה וירקות (כריך בריאות), פירות ומעדני חלב. אם תהיו שבעים, יהיה לכם יותר קל לא להתפתות.

5. הסופגנייה קורצת לכם? חשבו איך תרגישו אחרי שתאכלו אותה. מחיר כבד, ללא ספק, במיוחד אם מדובר בסופגנייה שעומדת על השיש מאתמול.

6. זהירות! בלביבת תפוח אדמה בינונית יש 150 קלוריות! (ובכף שמן עוד 90 קלוריות).

7. אם נאכל סופגנייה ביום במשך שמונת ימי החג נעלה חצי קילו (וזה בלי הלביבות). בעשר שנים נעלה חמישה ק"ג שלמים.

8. כדי לשרוף סופגנייה תצטרכו לרוץ במשך שעה שלמה (כמה זמן ייקח לכם לאכול סופגנייה?)

9. ניתן לאפות לביבות וכך לחסוך 90 קלוריות ללביבה.

10. ניתן להכין סופגניות ביתיות מקמח מלא וגם אותן לאפות במקום לטגן. איך מכינים? ככה.

11. הערך הקלורי של סופגנייה אחת שווה ל: 2 פרוסות לחם עם 2 כפות גבינה, ביצה קשה וסלט ירקות עם כף שמן זית ויוגורט.

12. גם אם אכלתם סופגנייה ביום בימי החג הראשונים, עדיין אפשר לעצור ולשנות. לעיתים אנחנו מענישים את עצמנו על כך שאכלנו, אך החוכמה היא לדעת לתקן. לא שורפים קלוריות מרגשות אשמה.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. אריק שרון הוא מאמן כושר מוסמך בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל