פורסם בראשונה: 11.05.2015
עדכון אחרון: 11.05.2015

המזון שנותן כוח למוח?

לקריאה נוחה
מפנטזים על הארוחה הבאה? הנה משהו שחשוב שתדעו: במחקר של 28 אלף אנשים בגילאי 55 ומעלה מ־40 מדינות נמצא כי יש מאכלים שכדאי לאכול על בסיס קבוע כדי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי. אז מה מומלץ להכניס לפה וממה להתרחק?
מזון שעושה טוב למוח

בקיצור

1.

במשך כמעט חמש שנים עקבו חוקרים מקנדה אחרי הרגלי האכילה של כ־28 אלף אנשים בגילאי 55 ומעלה מ־40 מדינות.

2.

אלו עם התזונה הכי בריאה היו בסבירות נמוכה ב־24% לסבול מפגיעה קוגניטיבית בהשוואה לאלו עם התזונה הכי פחות בריאה.

3.

תזונה בריאה נטתה לכלול, בין היתר, כמות גדולה יותר של פירות וירקות, דגים, אגוזים ומוצרי סויה. ובצד הבריא פחות: ממתקים.

הגיעה השעה, הגוף שלכם משדר שהוא רוצה לאכול, והאפשרויות?  בלתי־מוגבלות. אבל במקום לחשוב מה אתם הכי רוצים להכניס לפה בארוחה הקרובה או בכלל, כדאי שתשאלו את עצמכם: איזה מזון יעשה הכי טוב לאיבר החשוב ביותר בגוף שלכם - המוח.

לעיתים, עם הגיל, יש ירידה בתפקוד הקוגניטיבי. אבל יש מה לעשות, והרבה, כדי לשפר את המצב. יותר ויותר מחקרים מהתקופה האחרונה מצביעים על כך שלתזונה יש השפעה מכרעת לגבי התפקוד המוחי, ועל יכולות הזיכרון והחשיבה שלנו.

מה המוח שלך אוהב לאכול?

ב־"Neurology", כתב העת של האגודה האמריקאית לנוירולוגיה, פורסם מחקר חדש, ככל הידוע המקיף ביותר שנעשה על איך מה שאנחנו אוכלים משפיע על תפקוד המוח שלנו בגילאים המבוגרים. והוא נותן הרבה חומר למחשבה, או בעצם אוכל למחשבה.

במשך כמעט חמש שנים עקבו החוקרים אחרי הרגלי האכילה של כמעט 28 אלף איש בגילאי 55 ומעלה מ־40 מדינות, והם מצאו כי אלו עם התזונה הבריאה ביותר סבלו מהפגיעה הקוגנטיבית הנמוכה ביותר. פגיעה קוגניטיבית כוללת תופעות כמו אובדן זיכרון, ופגיעה במהירות התגובה ובכושר השיפוט.

מחברי המחקר ציינו כי היה חשוב להם שהמשתתפים ישתייכו לקבוצה ספציפית, של אנשים בעלי סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, משום ש"הם גם בסיכון גבוה לירידה בתפקוד הקוגניטיבי".

 

 

עוגיות טחינה | שירותי בריאות כלליתעוגיות טחינה | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/tahini.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/tahini.aspx
מתכון למרק עדשים | שירותי בריאות כלליתמתכון למרק עדשים | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/lentil_soup.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/lentil_soup.aspx
מתכון לכדורי שוקולד | שירותי בריאות כלליתמתכון לכדורי שוקולד | שירותי בריאות כלליתhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/chocolate_balls.aspxaspxhttp://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/chocolate_balls.aspx

לצורך המחקר ציינו המשתתפים בשאלונים מה הם נוהגים לאכול, לפי חלוקה למזון "בריא" ו"לא בריא". תזונה בריאה נטתה לכלול כמויות גדולות יותר של ירקות, פירות, דגים, אגוזים, מוצרי סויה, וצריכה מתונה של אלכוהול. מזונות לא בריאים כללו בין היתר בשר אדום, מזון מטוגן בשמן עמוק וממתקים. בהתבסס על השאלונים, ניתן לכל משתתף ציון על "תזונה בריאה".

כדי לבדוק את רמת התפקוד הקוגניטיבי שלהם, עברו המשתתפים מבחני זיכרון וחשיבה בתחילת המחקר, כעבור שנתיים וחמש שנים מתחילתו. כל מבחן כלל עשרה היבטים שונים של קוגניציה, כולל: היכולת לזכור, היכולת לחשב, וטווח הקשב.

התוצאות הצביעו על כך שאנשים עם התזונה הבריאה ביותר היו בסבירות נמוכה ב-24% לסבול מירידה בתפקוד הקוגנטיבי בהשוואה לאלו עם התזונה הכי פחות בריאה. התוצאות לא השתנו גם כאשר נכנסו למשוואה משתנים שעלולים להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי, כמו פעילות גופנית, לחץ דם גבוה והיסטוריה של סרטן.

מאכל פלא? אין כזה

בניגוד למחקרים קודמים שבדקו האם דיאטות ספציפיות תרמו לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי, מחברי המחקר הנוכחי מבקשים להבהיר כי הם לא הגיעו "מוכנים מהבית" עם תפריט שיוכלו להמליץ עליו.

"רק רצינו להסתכל על מגוון של אנשים מרחבי העולם, ולנתח מה הסיכוי שלהם לירידה קוגניטיבית אם הם צרכו את מה שרוב ארגוני הבריאות ברחבי העולם מחשיבים ל'תזונה בריאה", אמר מחבר המחקר, ד"ר אנדרו סמית', נפרולוג מאוניברסיטת מקמאסטר בקנדה.

לפי סמית', אין מאכל פלא שיכול להגן על המוח, וכי "תזונה בריאה כוללת חשובה יותר מצריכה של מזון אחד מסוים". מה זאת אומרת? הנה ההסבר: "אמנם גילינו שצריכה של מזונות בריאים עשויה להיות מועילה, אבל ההשפעה עלולה ללכת לאיבוד או להיות מופחתת אם תצרכו גם מאכלים לא בריאים. לדוגמה, ההשפעה החיובית של פירות עלולה ללכת לאיבוד אם מכינים אותם עם כמויות גדולות של שומנים או סוכר".

במילים אחרות,  אם תאכלו מזון בריא כמו סלט עם כרוב, תרד ונבטים לארוחת צהריים, אבל בערב תחגגו עם דג מטוגן וצ'יפס בשמן עמוק - אל תצפו שהמוח שלכם יהיה בסדר עם זה.

ניחוח ים תיכוני

גם אם החוקרים לא יצאו לדרך מתוך כוונה לתת לכם תפריט לתפקוד מוחי טוב יותר, התזונה שנחשבה לבריאה כפי שעולה מהמחקר הנוכחי מזכירה מאוד את הדיאטה הים תיכונית.

היא מבוססת על הרגלי האכילה ועל המזונות המיוחסים לאוכלוסייה המתגוררת במדינות הים התיכון, ונמצאה כתורמת לבריאות כללית טובה יותר, ובפרט לבריאות הלב.

גם דג טוב למוח 

העקרונות של התזונה הים־תיכונית כוללים:
• צריכה גבוהה של פירות וירקות טריים (משרד הבריאות ממליץ על אכילה של לפחות 5 מיני ירקות ופירות ביום, מסוגים ובצבעים שונים).

• מזון מהצומח: חיטה מלאה, קטניות, אגוזים, תפוחי אדמה, זרעים ואורז.

• צריכת מזונות טריים והפחתת הצריכה של מזון מעובד.

• צריכת שומן בלתי רווי, בעיקר שמן זית (כשליש מהקלוריות היומיות).

• אכילה מתונה של דגים, של עוף ושל ביצים וצריכה מועטה בלבד של בשר אדום.

• אכילת כמויות קטנות של מוצרי חלב, בעיקר גבינות עיזים ויוגורט.

• שתייה מתונה של יין אדום (שתיים עד ארבע כוסות בשבוע).

לתזונה אמנם יש תפקיד חשוב בשמירה על צלילות המוח, אבל לבד היא לא תספיק. כאן אתם יכולים לקרוא על עוד דברים שחשוב להקפיד עליהם, מומלץ תוך כדי אכילת תרד, תפוח, כרוב או  תפוז - או כל ירק או פרי אחר שאתם אוהבים.

ייעוץ מקצועי: יעל משיח־ארזי

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל