פורסם בראשונה: 15.06.2010
עדכון אחרון: 15.06.2010
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

שוקולד מריר ובריאות הלב

לקריאה נוחה
הבשורה הטובה: אכילת שוקולד מריר מפחיתה את הסיכון להתקפי לב ולאירועים מוחיים. הבשורה הפחות מעודדת: לא מומלץ להסתער על הממתק המשמין וכדאי להסתפק בקוביה ליום
בונבון שוקולד עם לב

אכילת כמות קטנה של שוקולד מרירי כל יום עשויה למנוע התקפי לב ושבץ מוחי. כך עולה ממחקר שפורסם לראשונה במרץ 2010.

"שוקולד מריר משיג את ההשפעה הרבה ביותר, בעוד ששוקולד חלב משפיע פחות ושוקולד לבן אינו משפיע כלל", אמר החוקר הראשי, ד"ר בריאן בויז'ס, אפידמיולוג תזונתי במכון הגרמני לתזונה אנושית, בנותטל, גרמניה.

ד"ר בויז'ס ועמיתיו עקבו אחרי כ־20 אלף איש במשך שמונה שנים בממוצע. הם שאלו את המשתתפים על הרגלי צריכת השוקולד שלהם, כמו גם על שאר מרכיבי המזון ותיעדו במקביל את כל המקרים החדשים של התקפי הלב והשבץ המוחי שאירעו במהלך תקופת המעקב בקרב המשתתפים.

בהשוואה לאלה שאכלו שוקולד רק לעתים רחוקות (שורה בחודש), אנשים שאכלו הכי הרבה שוקולד (יותר משורה בשבוע) נהנו מירידה של 27 אחוזין בסיכון לפתח התקף לב וירידה של 48 אחוזים לפתח שבץ מוחי.

איך הופכים שוקולד לפינוק בריא?

יתכן שהתועלת שנצפתה במחקר קשורה בירידה בלחץ הדם, מציינים החוקרים. מחקרים קודמים הציע שאכילת שוקולד עשויה להוריד את לחץ הדם ואכן החוקרים צפו בירידה דומה, אם כי פחות בולטת, בקרב המשתתפים במחקר הנוכחי.

כמה שוקולד צריך לאכול כדי להיטיב עם הלב?

"הבשורה הטובה היא ששוקולד אינו מזיק כמו שנהגנו לחשוב, ועשוי אפילו להפחית את הסיכון לשבץ מוחי והתקף לב", אומר ד"ר בויז'ס. "הבשורה הרעה, לפחות לחלק מאתנו, היא שכמות הדרושה להשגת ההשפעה המיטיבה נמוכה למדי".

במילים אחרות, אין להבין מהממצאים שאפשר לזלול שוקולד בכמויות גדולות. שוקולד עשיר בקלוריות וכמו כל מזון עתיר קלוריות אחר שאוכלים בכמות רבה, הוא עלול לגרום לגידול של היקף הבטן ולהזיק לבריאות במקום להועיל.

אז כמה שוקולד אפשר לאכול ביום?

לא הרבה ווגם על הכמות המעטה אין הסככמה בין החוקרים:

• "שורה אחת ביום", אומר ד"ר בויז'ס. "אכילת כמות גדולה יותר תגרום בסבירות גבוהה לעלייה במשקל. אם אנשים יתחילו לאכול כמות קטנה של שוקולד, זה צריך להיות על חשבון אוכל אחר, עדיף על חשבון ממתקים או חטיפים עתירי קלוריות".

• "אני בדרך כלל ממליצה על ריבוע אחד של שוקולד מריר ליום לשמירה על בריאות הלב", אומרת ד"ר ג'וליה זומפנו, דיאטנית קלינית בקליניקת קליבלנד באוהיו. "השוקולד צריך להכיל לפחות 70 אחוזים קקאו, עם מעט סוכר בלבד".

המשתתפים במחקר היו חלק ממחקר נרחב יותר, שבדק את ההשפעה של התזונה ואורח החיים על הסיכון לסרטן. לצורך המחקר הנוכחי, ד"ר בויז'ס ועמיתיו הוציאו מהמעקב כל מי שסבל בעברו מהתקף לב או שבץ מוחי, ותקננו גם את הממצאים לגבי הרכב התזונה, אורח החיים וגורמים אחרים. למרות זאת, החוקרים ציינו כי יתכן שגורמים אחרים, שלא נמדדו במחקר, היו אלה שגרמו לירידה בסיכון שנצפתה ולאו דווקא צריכת השוקולד כשלעצמה.

אחת המגרעות הבולטות של המחקר הזה הייתה שהחוקרים לא זיהו האם המשתתפים אכלו שוקולד מריר, מתוק או לבן. עם זאת הם העריכו, ש־57 אחוזים מהמשתתפים אכלו שוקולד חלב, 24 אחוזים אכלו שוקולד מריר ושני אחוזים אכלו שוקולד לבן. הערכה זו נקבעה בעקבות מידע שנאסף מקרב 1,600 משתתפים, כך שיתכן שההערכה אינה משקפת את המציאות בקרב כל המשתתפים במחקר.

איך השוקולד תורם לבריאות?

המומחים טוענים כי את הסיבה ליתרונותיו הבריאותיים של השוקולד יש לחפש בפלבונואידים. מדובר במרכיבים טבעיים המצויים בשוקולד, שמשפרים את בריאותם של העורקים ומפחיתים דלקת.

למה דווקא שוקולד מריר?

פלבונואידים נמצאים בקקאו, ושוקולד מריר מכיל יותר קקאו משוקולד מתוק.

הדיווח הזה הוא בעצם הידיעה העדכנית ביותר בנושא היתרונות של שוקולד, כפי שפורסם בשנים האחרונות. בנוסף להורדת לחץ הדם, צריכת קקאו נקשרה לשיפור התפקוד של כלי הדם, לירידה ברמת הכולסטרול הרע LDL ולעלייה ברמת הכולסטרול הטוב HDL.

למרות כל הממצאים שלהם, ד"ר בויז'ס ועמיתיו מזהירים שיש צורך במחקרים נוספים, בעיקר מחקרים מבוקרים, שיבדקו את היתרונות של השוקולד.הוא מודה שהוא נוטה להיזהר מהמסקנות של המחקר שלו עצמו: "אם אני אוכל שוקולד, וזה לא על בסיס יומי, אני מגביל את עצמי לחתיכה קטנה".

ד"ר שמואל גבעון הוא מומחה לרפואת משפחה בכללית ​

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל