פורסם בראשונה: 10.05.2010
עדכון אחרון: 09.03.2011
  • יעל דרור יעל דרור

שישה טיפים שיחסכו לכם הרבה קלוריות

לקריאה נוחה
אפשר להמשיך ליהנות מהמנות האהובות ועדיין לחסוך בקלוריות? בהחלט. איך? יעל דרור מביאה לכם אותה בטיפים מעולים. כך תפחיתו את הקלוריות במאכלים שעליהם אתם כל כך מתענגים, בלי צורך לוותר עליהם לגמרי
ספגטי יבש עטוף בסרט מדידה

לא תמיד צריך לרוץ לעשות דיאטה. בוודאי תשמחי לדעת, ואתה גם תשמח, ששינויים קלים במנות המוכרות והאהובות עליכם יכולים לעזור לכם לרדת כמה קילוגרמים. אז נכון שלא כל השינויים יהפכו את המנות לדיאטטיות, אבל הם בטוח יחסכו לכם הרבה קלוריות בדרך למשקל הרצוי.

אז איך עושים שינויים קטנים במזונות בלי להרוס את כל המתכון? קבלו שישה טיפים שימושיים לשדרוג המנה "בקטנה", כדי שלא תצטרכו לוותר על המנה כולה בתפריט הדיאטה.

1. פסטה? בלי פרמזן מעל

פסטה היא מנה מזינה וטעימה, כל עוד מסתפקים בצלחת אחת ולא "יורדים" על כל הסיר (אבל זו כבר בעיה אחרת). אם רוצים לאכול מנה בריאה ולא שמנה של פסטה, מכינים מראש רוטב על בסיס עגבניות ולא רוטב על בסיס שמנת, שמן וחמאה. עד כאן בסדר. אבל עדיין נשארת בעיה קטנה: רובנו אוהב לפזר גבינת פרמזן בשכבה יפה מעל הרוטב של הפסטה.

מה עושים?
אפשר להחליף את פירורי הפרמזן, שמכילים בין 25%-30% אחוזי שומן, בגבינה בולגרית 5%. פשוט מגרדים בעזרת פומפייה את הגבינה הבולגרית מעל רוטב הפסטה בצלחת. כך מקבלים את הטעם העשיר של הגבינה בתוספת הטעם הנהדר של הגבינה המלוחה, אך עם הרבה פחות אחוזי שומן.

2. חזה עוף? ללא טיגון

חזה עוף נחשב למנה דלת שומן ודלת קלוריות, כי בבשר עצמו יש בין 3%-5% אחוזי שומן. אבל מה קורה כשמכינים אותו על מחבת עם שמן? יכול להיות שאת, או אתה, פשוט לא מכירים דרך אחרת להכנת המנה, ואם זה המקרה, אשמח לספר לכם כיצד להפוך את חזה העוף למנה רזה.

מה עושים?
לוקחים מחבת חמה ומסיפים לה מים עד גובה של חצי סנטימטר. את חזה העוף מתבלים בתבלין של סטייק בצבע אדום ארגמן משני צדדיו. כאשר המים במחבת רותחים מכניסים את פרוסת חזה העוף לבישול מהיר עד שצבעו מתחלף והעוף מוכן. מומלץ לאכול את חזה העוף תוך זמן קצר לאחר שיצא מן המחבת, כי אחוזי השומן הנמוכים עלולים לגרום למנה להיות יבשה אם מחכים יותר מדי זמן.

3. שניצל? לא בפיתה או בבאגט

יש מי שלא מוכן לוותר על השניצל המטוגן. למרות האפשריות השונות של אכילת בשר העוף בצורה מבושלת או בתנור, קשה למצוא תחליף לבשר הפריך עם פירורי הלחם מעליו. איך בכל זאת חוסכים קלוריות? אפשר להמשיך להתענג על השניצל ולתקוף את הבעיה דווקא בצד של ה"אריזה". כל מי שרגיל לאכול את השניצל בתוך באגט או פיתה יודע שהשניצל הוא רק חלק מהבעיה. הבצק שעוטף את השניצל תורם הרבה קלוריות לארוחה כולה.

מה עושים?
רעיון מקורי הוא לעטוף את השניצל בעלה חסה. נשמע מוזר? האמת שלא כל כך. לוקחים עלה גדול של חסה, מורחים עליו חומוס או טחינה בחלק הפנימי, ממלאים בירקות חתוכים ומניחים בעדינות את השניצל. לאחר מכן סוגרים את עלה החסה ואוכלים כמו סנדוויץ'. אומנם זה לא אותו הטעם כמו לנגוס בבאגט או בפיתה, אך עדיין רעיון טוב לכל מי שמתעקש על השניצל ומוכן לחסוך את הקלוריות על המאכלים שמסביב.

4. פשטידה? לוותר על הבצק

פשטידה היא מאכל שבבסיסו אמור להיות "ידידותי" לאלה שפוצחים בדיאטה. למה? כי הוא מבוסס ברובו על ירקות (נהדר לדיאטה!) וסוגים שונים של גבינות, שבקלות יכולות להיות רזות. הבעיה מתחילה כאשר במתכון יש הנחיות מפורשות לרפד את התבנית בשכבה יפה של בצק עלים. אומנם מדובר בבצק מאוד טעים שמשתלב נהדר בפשטידה, אך בפועל כמות השומן (ובמיוחד שומן ה"טראנס" הרע) מאוד־מאוד גבוהה.

מה עושים?
מוותרים מראש על הבצק בפשטידה! מכינים את הבלילה של הפשטידה בצורה כזו שתהיה מספיק יציבה, כדי שלא יהיה צורך להשתמש בבצק בתחתית התבנית במהלך האפייה. אחת האפשרויות היא לשים לב שיש במתכון של הפשטידה לפחות שתי ביצים ושתי כפות קמח תופח. בדרך זו הבלילה תהיה יציבה גם ללא הבצק שבתחתית והתרומה של הביצה והקמח לקלוריות של פרוסת הפשטידה תהיה זניחה בהשוואה לאותה כמות שתגיע מבצק העלים. מי שבכל זאת לא מוכן לוותר על הבצק בבסיס הפשטידה, יכול להשתמש בבצק פילו, שגם אותו מורחים בביצה ולא במרגרינה או בחמאה.

5. ירקות מוקפצים? פחות שמן בבקשה

כאשר רוצים להכין ירקות מוקפצים צריך מחבת טובה להקפצה, להבת אש חזקה ובדרך כלל גם כמות לא קטנה של שמן כדי שהירקות לא ידבקו לדפנות בזמן ההקפצה. אחת הבעיות היא שהלהבה לא תמיד כל כך חזקה ומשך ההקפצה נהיה ארוך מהרצוי, כמו גם כמויות השמן הגדולות שאמורות למנוע את הידבקות הירקות.

מה עושים?
מאדים את הירקות לפני שמקפיצים. איך לאדות? חותכים את כל הירקות לצורות בהם רוצים להקפיץ. מסדרים יפה בתוך "סלסלת אידוי" (אפשר לקנות בקלות בחנויות הבישול) בתוך סיר גדול עם מעט מים בתחתית. מניחים את הסיר על אש נמוכה וסוגרים את המכסה. נותנים לירקות 10-15 דקות של אידוי בתוך הסלסלה ולאחר מכן כאשר פותחים, מקבלים את רוב הירקות רכים יותר ומוכנים להקפצה. כעת, כאשר נעביר את הירקות למחבת, זמן ההקפצה יהיה קצר יותר, כמות השמן תהיה פחותה – והתוצאה תהיה זהה!.

6. כרובית מטוגנת? אפשר גם אחרת

אני מודה, כרובית מטוגנת היא מאכל נפלא! הכרובית יוצאת לאחר הטיגון כל כך רכה עם ציפוי קריספי בצידה שזו ממש הנאה בכל ביס ולעיסה. הבעיה היא שכמות הקלוריות כל כך גדולה שגם העובדה שמדובר בירק דל קלוריות במקור, לא משפרת את ספירת הקלוריות בסוף הארוחה.

מה עושים?
מכינים את הכרובית בתנור עם פירורי לחם. אומנם מדובר בגרסה טיפה שונה, אך עדיין מתקבלת כרובית פריכה וטעימה. איך מכינים? חותכים את הכרובית לפרחים בגודל בינוני ומבשלים במים רותחים 10 דקות. לאחר הבישול מקררים את פרחי הכרובית וטובלים כל פרח בצלחת עם ביצה טרופה ולאחר מכן בצלחת עם פירורי לחם (כמו שמכינים שניצל). את הפרחים מסדרים בתבנית אפייה על נייר כסף (מרססים עליו מראש שמן ב"תרסיס קל"- שבע קלוריות להתזה!). אופים בתנור עד שפרחי הכרובית מושחמים ומקבלים מרקם קריספי. המנה יוצאת מאוד טעימה ומאפשרת לוותר על הגרסה המטוגנת, למרות שכבודה עדיין במקומה מונח.

כל ההמלצות, המתכונים והחידושים נוסו במטבחי האישי. נכון שלא תמיד מתקבל אותו טעם כמו של המנה המקורית, אך אם רוצים לחסוך קלוריות והרבה שומן, בלי לוותר על המנה בכלל, יש מקום לעשות "שיפורים". נכון שמדובר בחלק מהמקרים גם בכמה ויתורים, אך על מנת להמשיך לאכול בלי להוסיף עוד כמה צמיגים בצדדים זה בהחלט שווה את ההתפשרות (ועם הזמן תראו שהשד לא כזה נורא ושמתרגלים, וגם שהמתכון המשופר טעים ונהדר) . שווה לנסות, להיות אופטימיים, ואולי גם לכם יצוצו רעיונות טובים לשיפור מתכונים מוכרים ואהובים.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום עושים שריר ב"20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל