פורסם בראשונה: 12.07.2011
עדכון אחרון: 09.12.2012
  • יעל דרור יעל דרור

זה שאתה חזק לא אומר שיש לך ברזל

לקריאה נוחה
ממה נגרם חוסר תזונתי? איך אפשר לאתר אותו? כיצד ניתן לטפל בו? תוך כמה זמן נוכל להרגיש שיפור במצב הבריאות שלנו מהרגע שהתחלנו לטפל בבעיה? חלק א'
מה זה  חוסר תזונתי וממה הוא נגרם?

בקיצור

1.

איך מאתרים חוסר תזונתי? בבדיקת דם פשוטה. הטיפול בדרך כלל הוא משולב וכולל שינויים בהרגלי התזונה ושילוב של תוספים או תרופות.

2.

רשימת תוספים התזונתיים הדורשים התייחסות: ברזל, B12, ויטמין D ומגנזיום.

3.

בכתבה זו נתמקד בחוסר בברזל, שהוא מינרל בעל תפקיד חשוב וחיוני לגוף.

ממה נגרמים חוסרים תזונתיים?

• תזונה לא מאוזנת.
דיאטות כסאח קצרות.
• פעילות גופנית רבה.
• שינויים עם הגיל.

איך מאתרים חוסר תזונתי?

ביצוע בדיקת דם ו/או אבחון של רופא או דיאטנית על פי הרגלי אכילה, פעילות והרגשה כללית.

ישנן תופעות לוואי?

ייתכן, ואולם בחלק מהמקרים אנו עלולים לא לאתר ולא לטפל בזמן. וכשמאתרים חוסרים תזונתיים צריך לטפל בהקדם, על מנת להשלים את החסר.

מה הטיפול?

הטיפול בדרך כלל משלב שינויים בתזונתיים בתפריט ושילוב של תוספים או תרופות במידת הצורך.

בכתבה שלפניכם נדבר על הברזל, ובכתבת ההמשך על עוד שלושה חוסרים תזונתיים נפוצים הדורשים התייחסות.

ברזל

הברזל הוא מינרל מאוד חשוב בגוף הבונה את ההמוגלובין ומסייע בהעברת החמצן מהריאות לרקמות הגוף ופינוי ה-CO2 מהתאים לריאות. חוסר ברזל יגרום לכדוריות הדם האדומות להיות קטנות מהנורמה (MCV). בנוסף לכך, משפיע הברזל על תפקוד המוח והשרירים.

תסמינים המלווים חוסר בברזל:
עייפות, חולשה, סחרחורות, כאבי ראש, בעיות ריכוז וזיכרון, שינויי תיאבון (חוסר תיאבון לעומת צורך מוגבר במתוק ו/או בפחמימות), שינויים במצבי רוח, דיכאון, דופק מוגבר בזמן פעילות וקושי לבצע פעילות גופנית (סיבולת במיוחד).

איך מאתרים בבדיקות הדם?

יש לבקש בדיקות של המוגלובין וברזל בדם (Fe), הגם שאלו בדיקות פחות רגישות ולא בהכרח יוכלו לתת מידע על בעיה שהתרחשה בחודשים האחרונים.

איך לטפל במחסור?

מבחינה תזונתית יש לעלות את כמות הברזל בתפריט היומי. המקור החשוב ביותר הוא בשר בקר, איברים פנימיים (כבד), הודו אדום וסלמון. יש מעט ברזל גם בעוף (חלקים אדומים), בביצה ובדגים נוספים. ניתן לשלב מזון מן הצומח המכיל ברזל (שקדים, טחינה, שומשום, ירקות ירוקים), אך הכמויות יחסית נמוכות ויש צורך לשלב עם ויטמין C באותה ארוחה לשיפור הספיגה.

אם החסר של הברזל במאגרים גדול (לפי רמת ההמוגלובין) צריך לשקול עם הרופא ו/או הדיאטנית שילוב של כדור ברזל, אשר יסייע לגוף להשלים את החוסרים. את הכדור יש לקחת כל יום, לא ליד מוצרי חלב ולא ליד קפה הפוגעים ביעילות ספיגתו.

מתי לצפות לשינויים בהרגשה?

השלמת חוסרי הברזל לוקחת זמן. שיפור בתחושת העייפות עשוי להיות מורגש תוך שבועיים עד ארבעה שבועות. אך השיפור המשמעותי ביותר אמור להיות תוך שלושה עד ארבעה חודשים.

יש לקחת בחשבון שתחושת העייפות והחולשה המתלוות לחוסר בברזל יהיו גם כאשר יש חוסר במאגרי רמות ההמוגלובין תקינות. לכן חשוב מאוד להקפיד על נטילת תוסף בעת איתור ערך נמוך של פריטין ולא לחכות שתהיה פגיעה עתידית בהמוגלובין.

מחקרים מראים ששילוב תוסף ברזל בעת חוסר, יוכל לעלות את ערכי הברזל תוך שישה עד 12 שבועות בקרב נשים, גם כאשר ביצעו פעילות גופנית באופן קבוע.

מתי לחזור על בדיקות הדם?

במידה ואתם לוקחים תוסף ברזל במשך חודשיים ועשיתם שינויים תזונתיים בתפריט שהעלו את כמות הברזל שאתם אוכלים, אך עדיין אין שיפור בהרגשה הכללית, מומלץ לחזור על בדיקות דם על מנת לבחון את יעילות ספיגת הברזל בגוף מן המזון ומן התוסף.

בכל מקרה, אם אתם יודעים שיש לכם היסטוריה תזונתית של חוסר ברזל, בקשו לבצע פעם בשנה בדיקה של רמת ההמוגלובין בגוף, על מנת לאתר ירידה בערכים ומניעת חסרים לפני שמגיעים לרמה בעייתית מבחינה תזונתית ובריאותית.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית
ייעוץ מקצועי:   ד"ר דנה פלורנטין

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל