פורסם בראשונה: 20.09.2010
עדכון אחרון: 20.01.2011
  • יעל דרור יעל דרור

תמר: חטיף אנרגיה טבעי וממש נהדר

לקריאה נוחה
ט"ו בשבט, וההתנפלות על הפירות היבשים שבאה בעקבותיו, הוא הזדמנות מצוינת לתת קצת כבוד לתמר, אותו פרי מתוק ואהוב שמהווה חטיף אנרגיה טבעי וטעים לעוסקים בספורט וגם למי שרוצה לחטוף משהו מתוק ובריא בין הארוחות
מה טוב כל כך בתמר הקטן הזה?

ממתק של ממש!

התמרים עשירים בפחמימות, מכילים מעט חלבון
(1.5 גרם ב־100 גרם תמרים), סיבים תזונתיים
(3-2 גרם ב־100 גרם תמרים) וכמות נמוכה מאוד של שומן. בנוסף לכך, התמר עשיר באשלגן, ומכיל גם מעט סידן (29 גרם ב־100 גרם תמרים) וברזל (1 גרם ב־100 גרם תמרים).

מבחינה תזונתית התמר שייך לקבוצת הפירות בשל תכולת הפחמימות הגבוהה. שניים-שלושה תמרים נחשבים למנת פרי המכילה כ־60 קלוריות. מומלץ מאוד לשלב את התמר בתפריט היומי כ"ממתק טבעי" במקום ממתקים תעשייתיים מלאכותיים אחרים. בצורה זו תוכלו גם ליהנות מהטעם וגם להימנע מצבעי מאכל ומשומנים מיותרים.

תמר, חטיף אנרגיה לכל דבר

לתמר יש גם מקום של כבוד בתחומי ספורט רבים ובמיוחד בקרב אלו הכוללים פעילות גופנית ממושכת. תחומי ספורט אופייניים המשלבים תמרים הם ריצות ארוכות, אופניים, שייט, טריאתלון ועוד.

מתי אוכלים אותם? את התמרים ניתן לאכול תוך כדי פעילות כיוון שהם לא מכבידים על העיכול ומספקים מקור עשיר בפחמימות זמינות. יש המצטיידים במלאי של תמרים לקראת טיולים רגליים או רכיבות אופניים ארוכות במסגרת קבוצתית או כבודדים.

בקרב אותם ספורטאים חובבנים, אכילת התמר הפכה כבר למסורת של שנים והם משתלבים בכל תרמיל או ציוד לרכיבה, חדר כושר ואפילו בעת הליכה מהירה בפארק.  

יתרונות התמר

התמר מהווה מקור נהדר לפחמימות פשוטות, זמינות וטעימות העוזרות לספק אנרגיה זמינה לפני, במהלך ולאחר אימונים. התמר הוא כוכב עולה לפני אימוני בוקר אינטנסיביים כאשר קשה לאכול (ריצה, הליכה, ספינינג, אופניים ועוד), ומשתלב היטב בין שני אימונים כפולים כשלא רוצים להכביד על הקיבה אך רוצים לספק פחמימות בצורתן הזמינה. התמר הוא נשנוש בריא של ארוחת ביניים ללא טיפה של שומן ויכול להחליף ממתקים כאשר מחפשים את המתוק החזק הזה. הוא מכיל גם מינרלים חשובים כמו אשלגן ומעט סידן וברזל.

חסרונות התמר

מי שנמנע מהתמר עושה זאת בגלל שתי סיבות עיקריות:
• המראה של התמר מזכיר לו "ג'וקים". חלק מהאנשים פשוט לא מסוגלים להכניס את התמר לפה בגלל זה.
• בגלל שהם כל כך טעימים! יש מי שלא מכניס תמרים הביתה כי הם לא עומדים בפיתוי... הם מפחדים שאם יכניסו את התמרים בשביל האימונים, הם לא יסתפקו בשניים-שלושה בהתאם להנחיות, אלא יחסלו את כל הכמות בלי קשר לאימונים ומעדיפים להימנע לחלוטין מהפיתוי. 

טיפ

לא מומלץ להגזים בכמויות לפני ו/או במהלך הפעילות בשל זירוז פעילות מערכת העיכול. לכן גם אם הטעם נהדר והאנרגיה זמינה, מי שיודע שפעילות מערכת העיכול שלו רגישה, עדיף שימנע או שיקפיד על הכמות.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום עושים שריר ב"20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל