פורסם בראשונה: 25.03.2012
עדכון אחרון: 25.03.2012
  • יעל דרור יעל דרור

פוחדים לחטוף שבץ? נסו שוקו־בננה

לקריאה נוחה
גם צ'יפס עם קטשופ, הכבשה השחורה של הדיאטה, מכיל לא מעט אשלגן. למה זה טוב?
קוף בחליפה אוחז בננה

תמיד כשניגשים לקרוא מחקר על הקשר בין תזונה למחלות, יש תחושה ש"נחטוף על הראש": הלחם שאנחנו אוהבים יתברר כבלתי בריא בעליל; הסוכר שאליו אנו מכורים - מסוכן; הקפה והאלכוהול? מפחיתים שנים מהחיים. אז הנה, לשם שינוי, מחקר מדעי עם תוצאות ממש טעימות.

מחקר רחב היקף, שפורסם באוקטובר 2011 בגיליון הרפואי האמריקאי Stroke , בדק את הקשר בין צריכת מזונות עשירים באשלגן לבין הסיכון ללקות בשבץ.

החוקרים סקרו עשרה מחקרים עם כמעט 270 אלף (!) משתתפים, שנערכו במשך 45 שנים (מאז 1966 ועד מרס 2011). מסקנתם: על כל אלף מ"ג אשלגן, שצורכים מדי יום בתזונה, חלה ירידה של 11% בסיכון ללקות בשבץ. וזה בהחלט לא מעט. 

נפתח סוגריים ונסביר: אשלגן הוא מינרל שנמצא בתאי הגוף. בין היתר, הוא מעורב במנגנון הכיווץ של שריר הלב ושרירי השלד, וחיוני להעברת אותות עצביים ולשמירה על מאזן חומצה־בסיס. 

מה שיותר מעניין במחקר המקיף הוא ההמלצה על מזונות מסוימים ככאלה שמורידים את הסיכון ללקות בשבץ - ולא, כפי שהתרגלנו, המלצה על מאכלים שרצוי דווקא להימנע מהם (כמו בשר בקר, ביצים, בורקס, גבינה צהובה, אוכל מטוגן, מיונז ועוד ועוד). 

אז מה אוכלים היום? הנה חמשת המאכלים העשירים ביותר באשלגן, שקל וטעים לשלב לאורך היום גם אם מקפידים על דיאטה דלת קלוריות.

בננה - רובנו מכירים אותה כ"פצצת אנרגיה צהובה", אך לא רבים יודעים כי אחד היתרונות התזונתיים הכי חשובים של הבננה הוא הערך הגבוה של האשלגן: 396 מ"ג ל־100 גרם (והרבה יותר מזה בבננה מיובשת), שזה לא פחות ממה שתקבלו מכמה כדורי אשלגן תרופתיים הניתנים רק בפיקוח רפואי. אין חשש: את הבננה ניתן לאכול בהנאה וללא צורך במרשם...

אבוקדו - מדובר באחד מהמאכלים הכי בריאים בתפריט, ולא רק בשל חומצות השומן החיוניות שיש בו: אבוקדו מכיל 443 מ"ג אשלגן ב־100 גרם. זו כמות גדולה מאוד, הנמצאת באבוקדו בינוני ומשתלבת נהדר בכל כריך, סלט ואפילו סתם בכפית.

עגבניה - לצד היתרונות התזונתיים המוכחים בתחום נוגדי החמצון, ויטמין C ועוד, גם לעגבניה תרומה נאה של אשלגן בתפריט שלנו: 222 מ"ג על 100 גרם. גם בצורתה המבושלת - ברסק או במיץ עגבניות - נרוויח כמות לא מבוטלת. זה אולי מפתיע, אבל ב־100 גרם קטשופ יש 481 מ"ג אשלגן (זו כמובן לא המלצה לאכול מרק קטשופ, אבל בהחלט ניתן לשלב קטשופ במידה בזמן הסעודה).

תפוח אדמה - בדרך כלל התפוח הלוהט הזה לא זוכה להרבה כבוד בתחום התזונה והדיאטה. אבל דווקא בתחום האשלגן יש לו הרבה מה להציע: בתפו"א מבושל (כולל פירה, לביבות ואפילו צ'יפס) יש 328 מ"ג אשלגן ל־100 גרם.

קקאו - עכשיו הגענו לאלוף האמיתי: כמות האשלגן הנמצאת באבקת קקאו היא 2,509 מ"ג ל־100 גרם! וכן, זה אומר ששוקולד או כל דבר שבא איתו (ובמיוחד גלידת שוקולד עם פצפוצי שוקולד) מכיל לא מעט אשלגן. שימו לב: בשוקולד לבן אין כל כך הרבה אשלגן.

הערת הרופאה: לבעלי נטייה ליתר אשלגן בדם כדאי להימנע ממזונות עתירי אשלגן. לסובלים ממחלות כליה כדאי להיוועץ ברופא בהרכבת דיאטה לאיזון רמת האשלגן בדם.

ייעוץ מקצועי:   ד"ר דנה דורון

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל