פורסם בראשונה: 26.01.2011
עדכון אחרון: 26.01.2011
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

מדריך לתחזוק בריא של הגוף

לקריאה נוחה
הדרך למשקל תקין לאורך זמן מתחילה בהאזנה מתמדת לצרכים של הגוף שלך. אם את רעבה, תאכלי, ואם אתה צמא, תשתה. מנקודת המוצא הזאת נסו לחשוב מה בריא לגוף שלכם ומה גורם לו נזק

בואו רק לרגע נצא מנקודת ההנחה שכל מה שקיים במציאות שלנו נובע מהרצונות הכי אמיתיים והכי עמוקים החבויים בנו.

אני רוצה להיראות כמו בר רפאלי, אבל במציאות אני...
מצד אחד, לכל אחד מאיתנו יש נתונים משלו, והם חלק מהגנים שלנו, אבל עדיין אנחנו יכולים לשלוט במשקל שלנו. מצד אחר, איך זה יכול להיות שאנחנו כל כך רוצים לרדת במשקל אחת ולתמיד, להפסיק עם דיאטות יויו, להפסיק לזלול  ובכל זאת זה כל כך קשה עד בלתי אפשרי לביצוע?

באמת, מה הסיבה לכך?

הרבה מאוד אנשים סובלים מעודף משקל, רוצים לרזות, אך אינם מצליחים לעשות זאת. בסביבה בה אנו חיים, ההתעסקות באכילה והשלכותיה רק הולכת וגוברת, אך נראה שככל שאנחנו יודעים יותר, אנו קרובים פחות למציאת הפתרון. אמנם, יש סביבנו ידע בלתי נדלה בתחום התזונה שחלקו מוכח יותר (וחלקו פחות), אבל בסך הכל רובנו יודעים ברמה זו או אחרת מה לאכול וכמה, ממה להתרחק ומתי.

עם זאת, המציאות מוכיחה אחרת: אנשים חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות. ה"תפריט המרזה" מוכיח פעם אחר פעם שהוא לא גלולה שאפשר ליטול על בסיס יומיומי והעבודה פשוט תיעשה.

קרה לכם ששמרתם על המלצות הדיאטה בדיוק מרבי לפי הנחיית הדיאטנית או הנטורופתית, ההילרית השכנה או הגיסה של בת הדודה של החברה הכי טובה?

הקפדתם על כל ההנחיות למשך תקופת זמן כלשהי, הצלחתם לרדת במשקל באופן מעורר השראה, אפילו קיבלתם מחמאות מעוברים ושבים, אבל אז הגיע הדבר הזה מבפנים שגרם לכם לשבור את הכלים.

כן, זה ממש אני, למה זה קורה לי?

מדובר בנושא מורכב. כל אחד מאתנו הוא עולם ומלואו ואין תשובה אחת או פתרון אחד לנושא סבוך זה. אך דבר אחד ניתן לומר בביטחון: אם ניתן לעצמנו תשומת לב ולו קצת יותר ממה שהקדשנו לעצמנו עד היום, נוכל להבין דבר או שניים על התנהגות האכילה שלנו ומשם נוכל לשנות בקצב שלנו את מה שכבר לא עובד עבורנו.

איך באמת עושים את זה?

תארו לעצמם אותנו, בני האדם, כאילו היינו מכונות עם כל מיני מחוגים שמורים על צרכים בגוף. בדיוק כמו שהמחוג ברכב מראה מתי למלא דלק, אם מחוג הסידן היה יורד, היינו שותים כוס חלב ואם מחוג היובש היה עולה, היינו לוקחים כוס מים. לא היינו צריכים לחשוב יותר מדי, כל מה שהיינו אמורים לעשות זה למלא אחר דרישות המכונה. אם כך היה הדבר, צפוי שהיינו באיזון כל הזמן.  אמנם אנחנו לא מכונות, אבל הגוף מאותת לנו על כל מיני דברים.

האם אנחנו מקשיבים למסרים שהגוף מעביר לנו?

לגוף יש דרכים משלו להעביר לנו מסרים, אם נלמד להקשיב לו ברמה הבסיסית ביותר ולבצע את דרישותיו, נוכל לתת לו את הטוב ביותר עבורו. הבעיה היא שאנחנו נוטים להתעלם מאותם מסרים או פשוט להשתיק אותם.

איך מקשיבים לגוף שלנו?

זוכרים מהי תחושת הצמא הראשונית, זו שמגיעה לפני שאתם על סף עילפון עם הלשון בחוץ? (ואז פותחים פחית שתייה קלה קרה כדי להתרענן).

מכירים רעב מהו? מזהים מהו שובע? (רגע לפני שהתחלתם או סיימתם ארוחה שגדולה עליכם בכמה מידות).

יודעים להבדיל בין עייפות, רעב, חולשה, צרבת?

כל אלה הן תחושות. הגוף מאותת לנו כל הזמן, מתכווץ, מתעייף, כואב, עוצר, צורב, שולח מסרים, מנסה להסב את תשומת ליבנו, שואף לאיזון.

בסביבת החיים כיום בדרך כלל אין לנו זמן. אנו נאלצים לבחור בדבר אחד על חשבון השני. בהרבה מהמקרים הבחירה היא על חשבון הגוף שלנו. אנו רגילים שהגוף שלנו סופג, מתמודד ושורד. אך דבר אחד אנו שוכחים, ככל שנטפל טוב יותר בגופנו, כך נהיה יעילים יותר בשאר התחומים בחיינו. אז באמת, למה לשרוד כשאפשר לחיות?

איך מתחילים לחשוב על הגוף שלי?

בשלב ראשון בואו נזכור איך להקשיב לתחושות הפיזיולוגיות הבסיסיות שלנו. כדי לתפקד, כמו כל מכונה אחרת, גופנו זקוק לאנרגיה, שאותה אנו מקבלים מהמזון.

1. נתחיל מתחושת רעב ושובע:

תתחילו לאכול כשהגוף מבקש והפסיקו כאשר מאותת לכך. הקשיבו לבטן, חזרו לתפריט הקרוב ביותר לתפריט הבסיסי (כמו זה של תינוק). אכלו  כל שעתיים או שלוש ארוחה מדודה. תנו לעצמכם את הזמן המגיע לכם רק כדי לאכול, התרכזו באכילה, הקשיבו למסרים שהגוף מעביר לכם בעקבותיה, אכלו אוכל איכותי ומגוון, עשיר בסיבים תזונתיים, דל בסוכר, דל בשומן רווי, שומן טראנס וכולסטרול.

הפרידו בין אכילה לפעולות מסיחות דעת אחרות כגון: מחשב, עבודה, טלוויזיה, קריאת עיתון וכדומה. נסו להיזכר בתחושת הרעב, אם יש צורך תאפשרו לעצמכם פעם אחת להיות רעבים במכוון, אחרי תקופה מסוימת תדעו לזהות רעב ושובע, ואף להכיר טוב יותר אילו מזונות טובים לכם יותר ואילו פחות.

2. נמשיך עם תחושת הצמא:

לא מעט מהאנשים מסתפקים בשתיים שלוש כוסות שתייה ביום, בעוד שהמלצה לאוכלוסייה הבוגרת הבריאה מדברת על שתייה של בערך עשר כוסות מים ליום. הבדל עצום! איך זה קורה? האם גופנו יכול להמשיך לתפקד בצורה יעילה ללא כמות מספקת של נוזלים? כנראה שלא. העניין הוא שפשוט שכחנו איך זה חש להיות צמא. נסו להסתובב מספר ימים עם בקבוק מים גדול של 1.5 ליטר לפחות במהלך היום וללגום ממנו מעת לעת כי פשוט צריך, עם הזמן תחושת הצמא תחזור. כלומר, תיזכרו איך הגוף מאותת לשתות.

3. נסיים במנוחה:

הגוף שלנו זקוק למנוחה. מחקרים מראים כי קיים קשר בין חסר בשעות שינה להשמנה. לכן, מצאו זמן לשינה איכותית, הקפידו על שגרת שינה קבועה  וודאו שסביבת השינה שלכם נעימה, נוחה ושקטה. אל תתעלמו מתחושת העייפות, התייחסו אליה בקבלה ובהבנה. מנוחה מספקת מקסימום עלולה להביא להישגים טובים יותר בחייכם.

אורלי ויסיד היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל