פורסם בראשונה: 21.05.2012
עדכון אחרון: 07.05.2013
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

תזונה לשבועות: לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה...

לקריאה נוחה
10 מתכונים מפתיעים לשבועות, שהם גם טעימים וגם בריאים. ואם זה מה שתאכלו בשבועות, ותוסיפו אולי איזה טיול של שעה ברגל, לא תעלו אפילו קילו

אם עד היום חשבתם שארוחה חלבית היא ארוחה קלילה ולא משמינה - טעיתם. אם אתם בטוחים שכל מה שטעים חייב להיות משמין - אתם שוב טועים.

גם בחג השבועות אפשר למצוא את דרך האמצע: ליהנות מהחג בלי רגשות אשם ולפנק את האורחים בלי לשבור את הדיאטה. לא יודעים איך לעשות את זה? המדריך הזה הוא במיוחד בשבילכם. טיפים להכנת ארוחת שבועות חלבית, טעימה, מפנקת, מזינה - ולא משמינה.​

נתחיל בגבינות

אין ספק שיש בשוק גבינות מעולות המכילות 30 אחוזי שומן ויותר, אבל זה לא אומר שאחיותיהן הרזות לא ראויות לטעימה. תוכלו למצוא גבינות שמנת, גבינות קשות, גבינות צהובות ומלוחות, גבינות מתובלות, גבינות מחלב עיזים, מחלב בקר או מחלב כבשים - והכול באחוזי שומן נמוכים.

אופציה נוספת היא להכין גבינות מטובלות בבית. ניתן להוסיף לגבינה לבנה פשוטה (5% שומן) תוספות מעניינות ומגוונות: עלי בזיליקום, פפריקה מתוקה, זיתים, זעתר, בצל, עירית, שמיר, שום ועוד.​

מאפים, לחמים ושאר מטעמים

קנו לחמים איכותיים מדגנים מלאים - הם גם טעימים וגם בריאים. ברוב החנויות תוכלו למצוא גם פיתות ולחמניות מדגנים מלאים. חיתכו את המאפים והניחו בכלי הגשה מושך. אחרי הכול, לעיניים יש חלק משמעותי בבחירת האוכל.

לחם איכותי הוא לחם שהרכיב הראשון הרשום ברשימת הרכיבים שלו הוא דגן מלא (כמו שיפון מלא, חיטה מלאה או טרום נבוטה). כדאי שהלחם יכיל כמה שפחות קמח רגיל (שיעור הקמח מצוין על גבי האריזה) ובמקומו יכיל שיבולת שועל, כוסמין מלא וכדומה.

אם אתם מארחים מפנקים במיוחד, אין כמו לאפות בבית לחם ריחני מקמחים מלאים.​

פיצות, פשטידות ומזונות נוספים

הכינו פשטידות מגבינות רזות, מקמח מלא, מירקות ומביצים. המעיטו בשימוש באבקות מרק ותבלו בפלפל, בבצל, בשום ובמעט מאוד מלח. האורחים כלל לא ירגישו שהשתמשתם בגבינות רזות. 

אפילו על פיצה לא צריכים לוותר: הכינו פיצה מגבינה בולגרית 5% שומן והוסיפו ירקות ופינוקים נוספים.​

​​

בורקסים

המאפה הבלקני המפורסם יכול להיות מאוד לא בריא. השימוש בבצק עלים ובגבינות עתירות שומן אינו מועיל לעורקים של אף אחד מאיתנו. 

ובכל זאת, בהיותי בולגריה מוצהרת לרגע לא עלה בדעתי להתנזר מהמאפה האהוב. אם גם אתם חשים כמוני, תוכלו לאפות בורקס ביתי מבצק פילו מרוח בשמן צמחי, למלא בגבינות רזות, בתרד או בפטריות, לאפות, להגיש ולאכול. ההנאה מובטחת.

סלט פסטה, בורגול או קינואה קר

ליד המאפים תוכלו להשוויץ בסלט פחמימתי בריא, צבעוני וכמובן טעים. את סלט הפסטה המלאה תוכלו להעשיר בעגבניות מיובשות, בריבועי גבינה רזה, בזיתים שחורים, בשמן זית ובתיבול עדין. 

סלט הקינואה טעים במיוחד בתוספת "שומן טוב", כלומר תערובות אגוזים לא קלויים (אגוזי מלך, צנוברים, גרעיני חמנייה ועוד), הרבה ירוק ומתוק בריא כמו חמוציות מיובשות. 

לסלט הבורגול הוסיפו הרבה לימון, שמן זית, נענע, פטרוזיליה ובצל חי והפכו אותו לסלט טאבולה מלא בבריאות.​

ירקות, חברים, ירקות

ירקות יוסיפו המון ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים לשולחן החג. הכינו סלטי ירקות מגוונים, סלט כרוב, סלט חסה, סלק, גזר, עלי בייבי ועוד. 

שדרגו את הסלטים באמצעות רטבים רזים, שמן זית, לימון, ירק ותערובות אגוזים. המעיטו את השימוש במיונז, ברטבים מוכנים ובתיבול עשיר במלח. כך תוכלו לתרום לבריאות הלב של האורחים.

ומה נכין לאורחים שלא אוהבים גבינות?

טחינה ביתית, סלט חצילים בשמן זית וסלט אבוקדו יוסיפו חומצות שומן טובות ויתנו מענה לאורחים שלא אוהבים מוצרי חלב. אל תתפתו לקנות סלטים מוכנים מהסופר: מדובר בהבדל משמעותי הן בטעם, הן בערכים התזונתיים והן במחיר.​

מה שותים?

הגישו לאורחים סודה, מים, תה קר או לימונדה שהכנתם בבית. קשטו את המשקאות בפלחי תפוז, נענע וקוביות קרח. זכרו כי כוס שתייה ממותקת כמו מיץ או משקה מוגז יכולה להכיל כ־2 כפיות סוכר. חסכו סוכר מהאורחים והגישו משקאות מרעננים ומרווים.​

ומה לקינוח?

גם בסיום הארוחה תוכלו לעשות טוב לעצמכם ולאורחים ולא לוותר על הפינוק. הגישו סלט מפירות העונה במיץ תפוזים שסחטתם.

תוכלו להגיש צלחת עם פירות טריים או יבשים (ייבוש טבעי ללא תוספת סוכר) ואגוזים לא קלויים וגם גלידה טעימה מופחתת שומן ומופחתת סוכר. 

את עוגת גבינה הכינו מגבינות רזות. הימנעו משימוש במרגרינה ובחמאה והחליפו חלק מהקמח הפשוט בקמח מלא. ​

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל