פורסם בראשונה: 03.09.2006
עדכון אחרון: 26.04.2010
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

הגודל כן קובע! כשהצלחות קטנות אתם רזים יותר...

לקריאה נוחה
באמת רוצים לשנות הרגלי אכילה ולהצליח בדיאטה? כדאי לעבוד גם על הראש, ודבר ראשון להחליף את הצלחות והכפות בבית לצלחות וכפות קטנות יותר. נראה לכם שטותי? מחקר שפורסם החודש מראה שזה עובד. באבו אבוה עובד. כל הפרטים, כפי שנמסרו

מומחים בתחום התזונה וההתנהגות מכירים בהשפעתם של גורמים רבים על צריכת המזון. בין הגורמים ניתן לכלול את מגוון המזון הזמין, מצב הרוח, מזג האוויר, מוסיקת רקע ורעשי רקע וכן גורמי חברתיים כמו נוכחות של אדם שאוכל לידינו - וצורת האכילה שלו או שלה.

ההשפעה החזותית של גודל הכלים בהם אוכלים היא גורם סביבתי נוסף שמשפיע על בחירת וצריכת המזון. למשל, כאשר מגישים מאה גרם של גלידה, כשני כדורים בינוניים, בקערה קטנה, שבה הגלידה ממלאת את כל הנפח, הכמות נראית מספיקה. כאשר מגישים את אותה כמות גלידה בקערה של ליטר, או בצלחת ענקית שטוחה (כמו שעושים במיטב המסעדות של תל-אביב...) זה נראה מעט מדי וגורם לנו, פסיכולוגית, לרצות עוד, כלומר "לרצות למלא את הקערה".

מסיבה של גלידות

במחקר הרואה אור בגיליון החודש (ספטמבר 2006) של כתב העת האמריקני American Journal of Preventive Medicine מדווחים החוקרים, כי במסיבה שנערכה כדי לחגוג את הישגי אחד מהם, השתתפו 85 מומחים לתזונה.

מארגני המחקר חילקו למשתתפים גלידה בקערות בשני גדלים, של חצי ליטר ושל ליטר. הגלידה חולקה באורח אקראי. אורחי המסיבה יכלו לקחת לעצמם גלידה נוספת בעזרת כפות הגשה שקיבלו, שגם הן בנות שני גדלים, של 50 או של 80 גרם. כל קערת גלידה נשקלה לפני שהאורחים החלו לאכול, וכל אורח נתבקש להעריך כמה גלידה וקלוריות העמיס לקערה.

משתתפי המחקר, שרובם כאמור מומחים לתזונה, העריכו בצורה טובה יחסית את גודל המנה ומספר הקלוריות שלקחו. אבל  - גם מומחי התזונה רומו באופן פסיכולוגי על-ידי התפיסה שלהם!

ממצאי המחקר מראים, שהכפלת גודל הקערות גרמה למומחי התזונה שהשתתפו במחקר להעמיס כמות גלידה גדולה ב-31 אחוזים. הגדלת הגודל של כפות ההגשה גרמה להגדלת הצריכה של הגלידה ב-14.5 אחוזים.

כלומר, למרות הידע הרב שלהם ויכולת הערכה טובה של כמויות, המשתתפים לא הצליחו להימנע מלקחת יותר גלידה כאשר הכלים שלהם היו גדולים. העובדה שגם המומחים נפלו בפח התפיסתית, מראה את חשיבות ההשפעה של גודל הכלים.

מעמיסים על הצלחת

גודל המנות המוגזם שמוגש במסעדות ג'אנק פוד כבר מזמן עלה לכותרות, אולם לאנשים רבים אין תפיסה נכונה לגבי גודל מנות תקין, ורבים מעמיסים יותר מדי אוכל גם בבית.

ממצאי המחקר הנוכחי משתלבים בהמלצות שדיאטניות רבות נוהגות לתת לאנשים שמנסים לרדת במשקל או לשמור על משקל תקין: לא להשתמש בצלחות גדולות, אלא לבחור בצלחות קטנות כדי להגביל את גודל המנות שאוכלים.

כל הפחתה קטנה בכמות האוכל היא משמעותית כדי להגיע ליעד. שילוב של שינויים קטנים בהרגלי התזונה, תוך הכרת המלכודות הקטנות, מובילה בסופו של דבר להצלחה.

הדרך הטובה ביותר להתחיל בשינוי היא להתאים את הסביבה הקרובה, כך שתתמוך יותר בתהליך. שינויים במטבח, בשולחן האוכל ובמקרר כוללים את בחירת הכלים איתם אנו אוכלים, קנייה חכמה יותר של המזון אותו אנו מביאים הביתה, ובחירת הסביבה שבה אנו אוכלים.

ומהי הסביבה הטובה ביותר?

רגועה, נעימה, ללא הסחות דעת כמו טלוויזיה, שכולם תורמים לכך שאתם אוכלים יותר. למה? כי אתם פשוט לא שמים לב כמה אתם בולסים!

וכלים גדולים טובים למשהו?

תתפלאו. כאשר אנו רוצים לעודד אכילה. למשל, אצל אנשים שלא אוכלים מספיק עקב מצבי חולי כמו סרטן, אצל קשישים, או אצל צעירים, שנורא נורא רוצים לעלות במשקל ולא יכולים.

יש דבר כזה?

ועוד איך!

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת שירותי בריאות כללית, ומחברת התוכנית "דיאטה אישית און-ליין".

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל