פורסם בראשונה: 30.12.2014
עדכון אחרון: 30.12.2014
  • לירון סיני

האם מד הצעדים יישאר גם אחרי 2014?

לקריאה נוחה
מד צעדים באפליקציה, כצמיד על הזרוע שקובע לך יעדים יומיים כדי לשמור על אורח חיים פעיל ובריא. השוק הוצף במותגים, חלק כבר הפסיקו להימכר, וחלק עדיין כאן. האם הטרנד הולך לגווע, או להפך? דיברנו עם כמה משתמשות מרוצות יותר ופחות
מד צעדים – שירותי בריאות כללית

בקיצור

1.

מד צעדים עונה בעיקר על הצורך לדעת עד כמה אנחנו יושבים או זזים במהלך היום, כשהשאיפה הבריאה היא להגיע לעשרת אלפים צעדים ביום לפחות.

2.

המשתמשות העידו שהמודעות של כולן השתפרה בזכות מודדי הצעדים השונים שבהן השתמשה כל אחת. הוא גם מסייע לא פעם להגביר מוטיבציה לזוז.

3.

מצד שני, מד צעדים הוא לא ציוד חובה לאף אחד ואחת, וגם לא פתרון קסם שיכניס אתכם לכושר. הוא כלי תומך לא רע, למי שמחפש עידוד מוטיבציה על ידי מעקב עצמי.

​אמרו שיש להם אלגנטיות של אזיק אלקטרוני? אז אמרו. צמידי הניטור השונים, מודדי הצעדים והאפליקציות שמגיעות איתם או בלעדיהם היו משהו שלא ניתן להתעלם ממנו ב־2014.

הם הגיעו השנה בשלל דגמים ומותגים, ממוכרים ממש ויקרים בהתאם שעולים מאות שקלים, עד גרסאות פשוטות שעולות פחות מ־100 שקלים.

וכטווח המחירים, טווח האפשרויות: חלקם רק מודדים צעדים, חלק מחשבים לך יעד יומי בהתאם למשקל, מין ורמת הפעילות היומיומית. חלקם מיועדים לזהות גם כשמתנהל אימון שחייה או סוג כושר אחר, חלק מודדים גם דופק, מנטרים את איכות השינה ועל הדרך מאפשרים לקרוא הודעות ומעדכנים כשהטלפון מצלצל.

עם כל הכבוד לטרנד שמתיימר לשפר לך את איכות החיים, מה קורה כשהשוואת המחירים נגמרת וההתלהבות הראשונית שאחרי הרכישה עוברת? האם הצמידים והאפליקציות באמת משנים משהו באופן שבו אנחנו זזים?

רובם עובדים על העקרון הבריאותי שכדי לשמור על אורח חיים בריא ולא לשבת יותר מדי, מומלץ לצעוד לפחות 10,000 צעדים ביום. כן, עשרת אלפים צעדים, לא משנה מה גודל הצעד שלך.

אבל איך יודעים כמה אנחנו צועדים ביום? בשביל זה הצמידים כאן. על הדרך הם אמורים לעורר מודעות, לאפשר לעקוב אחרי המצב, ולהיות מכשור תומך לאימוני הכושר.

לא רצינו להשאיר את עתיד הצמידים באפלה, ושאלנו ארבע משתמשות מה הן מצאו בהם. אגב, המרואיינות הן נשים אך הכתבה מיועדת לשני המינים. למרות שכל מרואיינת משתמשת במוצר אחר, לא ביקשנו לבצע עוד סקירה של המותגים והמחירים עצמם, אלא לבדוק איך הם משפיעים, על איזה צורך הם עונים, למי הם מתאימים, ולמי פחות?

הסיבות של המרואיינות לשימוש במד צעדים דומות: כולן רצו לזוז יותר, או לפחות לגלות כמה הן הולכות ביום. אצל חלקן מדובר בסקרנות ובצורך להעלאת המודעות, וחלקן פנו לאפשרות הזו גם בגלל מצב בריאותי טעון שיפור כמו כולסטרול גבוה ופצעי לחץ כתוצאה מישיבה שעות ארוכות מול מחשב.

יותר מודעות, ומה עם הפעילות?

האם הצמידים עושים את העבודה? בכל הנוגע להעלאת המודעות - חד משמעית כן. כולן דיווחו שהן שמות לב יותר מאז שהחלו את השימוש בצמידים והאפליקציות, ויודעות כמה הן הולכות, או לא הולכות.

אנה, 28, משתמשת בצמיד כחמישה חודשים, מרחיבה על הנושא: "האפליקציה כוללת גרף פעילות יומי שמסמן באילו שעות הייתי פעילה, כמה אחוזים מהיום ביליתי בישיבה. זה אמנם לא מדויק, כי את הזמן שאני מבלה בפעילויות ברחבי הבית הוא סופר כחוסר פעילות, אבל זה עדיין שימושי. בנוסף אני מקבלת התרעה בצורת פס אדום בצמיד שמזכיר לי לקום ולהתמתח כשאני יושבת משך זמן ארוך. גם אם אני לא עושה את זה בכל פעם שאני רואה אותו, גם שיפור חלקי הוא שיפור".

התשובה לשאלה עד כמה הצמידים והאפליקציות שינו את הרגלי ההליכה והכושר כבר הייתה שונה מאחת לשנייה. ניצן, 35, שמשתמשת במד צעדים (פדומטר) כשש שנים, הרבה לפני שהאופנה הגיעה, מדגימה: "אני מעדיפה לרדת במדרגות מאשר במעלית, במקום להרים טלפון לאדם בחדר הסמוך אני הולכת אליו, במקום לקחת מונית הולכת ברגל. כשרק התחלתי התמדתי ממש והקפדתי להשלים כל יום את מכסת הצעדים, ותוך כמה חודשים הורדתי שישה קילו בלי דיאטה.

"היום הלו"ז שלי יותר צפוף ולא כל יום אני מצליחה להגיע למכסה, אבל באופן ברור אני הולכת יותר מאשר הייתי הולכת בלעדיו. במשך היום אני בודקת כמה צעדים עשיתי, ואם אני רואה שעד עכשיו הייתי בטטה, אני יוצאת לחמש דקות הליכה".

הפדומטר מייצר אצלה את האפשרות להתמיד, בלי להתחייב לפעילות ספציפית: "אני שונאת חדרי כושר, ולא מצאתי פעילות אחרת שהתחברתי אליה. היתרון של הפדומטר הוא שזה ניצול זמן אידיאלי, כי אפשר לשלב אותו במהלך היום".

גם על ההרגלים של אנה מד הצעדים השפיע: "הוא לא פתרון פלא, אבל הוא עזר לי לשמור על מוטיבציה גם בימים שבהם כל מה שרציתי היה לשבת. אחרי כמה חודשים לא פספסתי את היעד שלי אפילו ליום אחד, ואז החלטתי לנסות לרוץ, כדי להגיע ליעד מהר יותר. מעולם לא יכולתי לרוץ יותר משתיים שלוש דקות ברצף, והקיץ הייתי מסוגלת ל־45 דקות של ריצה קלה והליכה מהירה לסירוגין, עם מקטעים של עשר דקות של ריצה רצופה והרגשתי מצוין אחרי זה".

היא מבהירה שהשינוי שלה בנוגע לכניסה לכושר התחיל עוד הרבה לפני הצמיד, ושהוא לא מחליף פעילות גופנית סדירה. היא לא נעזרת בו כדי למדוד את עצמה בשחייה או ביוגה, למשל. אז למה היא כן משתמשת בו? "בניגוד למטרה מופשטת, כמו 'לזוז יותר', הוא נותן לי אחת קונקרטית, 'ללכת 10,000 צעדים'. כשהוא היה בתיקון המשכתי ללכת, אבל חשתי פחות סיפוק. אני חייבת לציין שתחושת התלות במכשיר חיצוני היא לא דבר חיובי, אבל בסופו של דבר גם בלי הצמיד עדיין זזתי יותר מאשר לפני שרכשתי אותו".

בעוד שאנה וניצן עדיין משתמשות במכשירי הניטור, לי, 28, וויקי, 31, כבר ויתרו עליהם. לי כן מדווחת שגם אצלה חל שיפור בפעילות הגופנית, "הייתי בוחרת מסלולים יותר ארוכים לעבודה ולא לוקחת אוטובוס", בשנה המלאה שבה ענדה את הצמיד.

מה גרם לה לזנוח אותו? כשעברה דירה מתל אביב למודיעין והחלה לנסוע לעבודה ברכב כל יום, הצמיד איבד רלוונטיות מבחינתה. היא כבר לא הולכת ברגל יותר, ועברה לפעילויות גופניות אחרות - במכון כושר או במכשירי כושר ביתיים.

אצל ויקי מדידת צעדים נעשתה באמצעות אפליקציה, מתוך סקרנות: "קראתי מספר כתבות בהן עקבו אחרי מספר הצעדים שעשו נבדקים שונים. רובם לא עמדו במספר המומלץ ליום ותהיתי מה מצבי". המודעות כן השתפרה, אבל לא שינתה את הרגלי הפעילות הגופנית שלה.

ברגע שהבינה איפה היא עומדת, או יותר נכון, הולכת, האפליקציה מיצתה את עצמה תוך פרק זמן קצר של חודשיים: "הבנתי כמה צעדים אני עושה ביום ממוצע, במרחקים שונים ובנסיבות משתנות. אין לי צורך יותר בזה. סתם הפך אותי לאובססיבית בנושא".

למי מתאים לדעתכן מד צעדים?

ניצן: "לכל מי שיש לו 'עבודה יושבנית' ותקוע כל היום מול המסך של המחשב. לשבת כל היום על הכיסא זה לא בריא!"

אנה: "לאנשים שאוהבים מספרים ומחפשים סיפוק מיידי, לחולי שליטה, לאנשים שאין להם זמן או כסף לאימונים ארוכים, לאנשים שצריכים מסגרות, לאנשים שרוצים לשפר את המודעות שלהם לגוף, לאוהבי הגדג'טים והגיימיפיקציה (גיקים), לאנשים שרוצים לעשות שינוי ומוכנים להתחייב אבל צריכים עוד 'דחיפה' קטנה. מדד מדויק להצלחה מספק לאנשים כאלה 'פרס' מיידי - הלכת כך וכך צעדים - כל הכבוד".

היא מוסיפה איך אפשר לתגמל את עצמך על ידי שימוש במד צעדים: "המדד המספרי מאפשר אינספור משחקים - אפשר להחליט שאם עברתי 10,000 צעדים אני אוכל עוגייה, או אשב לזמן מה ואראה טלוויזיה. את כל זה אפשר לעשות גם בלי הצמיד, אבל מדידה כמותית יכולה לתפקד כמעין 'קביים' למודעות עצמית וכלי טוב לשינוי הרגלים. כשההרגל הופך לטבעי, אפשר לשים את הקביים בצד, אם רוצים".

לי: "לאנשים שגרים בתל אביב או ערים אחרות שמאפשרות הגעה רגלית למקום העבודה, או לאנשים שאוהבים ללכת או לרוץ בחוץ".

ויקי: לכולנו, בשביל הפרופורציות".

דבר המומחה

אריק שרון, מאמן כושר מוסמך, מנהל פורום הכושר באתר וכתב הכושר שלנו מוצא בכל דבר שמסייע לשמור על התזוזה במודעות ברכה, למרות שלא מדובר בשום פנים ואופן בגאדג'ט חובה: "אין צורך מיוחד או הכרחיות לציוד כזה, אבל יש מי מאתנו שצריכים לראות באופן מוחשי 'מה הם הרוויח ביושר'. יש כאלו שרוצים להרגיש נכון ובטוח תוך כדי הפעילות וזה יכול לדרבן אותם ולעזור להם מבחינת המוטיבציה לפעילות. כשניתן למדוד את הביצועים במהלך אימון זה טוב, ככה יש בקרה על איכות האימון ועצימותו.

"מספיק שמישהי אחת תתחיל למדוד צעדים ותראה מספר מסוים ביום מסוים, ותהיה לה אינדיקציה ומקור להשוואה. לרוב היא תרצה לראות מספרים גבוהים יותר, או לפחות לא לרדת".

אז למדוד צעדים או לא למדוד?

כמו כל טרנד של אורח חיים בריא, אחרי שההייפ נרגע, מדובר בעניין אינדיבידואלי מאוד. מי שכבר קיימת אצלו או אצלה מודעות גבוהה לפעילות גופנית וכושר, לא בהכרח יזדקק לכך.

אם את או אתה רוצים להעלות את המודעות לכמה שאתם זזים ביום, יש סיכוי שאתם יושבים על הכיסא בעבודה יותר מדי, יש לכם הזדמנויות שונות ללכת ברגל וקביעת יעדים ומדידה עצמית היא משהו שידרבן אתכם ויעזור לשמור על מוטיבציה, יכול להיות שהתנסות במד צעדים תסייע לכם לשבת פחות ולזוז יותר.

העצה החסכונית שלנו: אם אתם לא בטוחים - לפני שמתחייבים למכשור במאות שקלים תתחילו עם אפליקציה חינמית כלשהי. גם אם היא לא תספק בדיוק את אותן התראות ואת אותה החוויה, היא קרובה מספיק כדי לתת לכם התנסות דומה ומושג כללי אם מדידת צעדים מתאימה לכם.

קראתם? יופי! אל תקרעו את עצמכם
רגע לפני שאתם מתחילים לעסוק בפעילות גופנית, חשוב להתאים אותה למצבכם הבריאותי - כדי שתעשו לעצמכם רק טוב. אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי על ההתחלה, ודאגו להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים, ובמיוחד לפני שנרשמים לחדר כושר.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

בדיקות תקופתיות לספורטאים - לחצו כאן לפרטים נוספים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל