פורסם בראשונה: 25.05.2014
עדכון אחרון: 25.05.2014
  • דני טל דני טל

עבדו עליך בנעליים

לקריאה נוחה
חברות הנעליים עושות עליך קופה כל פעם מחדש, אבל הפעם לשם שינוי אחת מהן היא זו שתשלם ללקוחות שלה. מה היא הבטיחה ולא קיימה ואיך זה קשור לריצה ברגליים יחפות? וגם: 8 טיפים לרכישת נעלי ריצה
אז כדאי לרוץ יחף או לא?

בקיצור

1.

חברת נעלי ריצה שמכרה מותג שמדמה ריצה ברגליים יחפות תשלם ללקוחותיה מיליוני דולרים. הסיבה: פרסום נטול ביסוס.

2.

האגודה האמריקאית לרפואת כף הרגל לא ממליצה על ריצה ברגליים יחפות, שמעלה את הסיכון לעומס על הגפיים התחתונות.

3.

בבחירת נעלי ריצה כדאי להקפיד על מדידת כף הרגל לפני הקנייה, לשים לב לרווח מספיק לאצבעות ואפילו לנסות לרוץ קצת בחנות

זה לא סוד שהיצרניות הגדולות של נעלי הספורט משקיעות מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח בניסיון להמציא בכל פעם מחדש  את נעל הספורט האולטימטיבית. כבר מזמן לא מדובר בנעל אחת שתתאים לכל ענפי הספורט, אלא במגוון רחב מאוד.

כל ענף ספורט והנעל המתאימה לו, כל מתאמן או מתאמנת והנעל המותאמת במיוחד עבורו או עבורה. הנעליים של היום מאופיינות באלסטיות גבוהה ותמיכה מרבית בכף הרגל. הן מצוידות בתכונות דינאמיות כמו קפיציות, בלימת זעזועים, תאוטה, תאוצה ועמידות גבוהה.

אלא שבמקביל לתהליכי השיפור המתמידים באיכות נעלי הספורט, צצו בשנים אחרונות עוד ועוד ספורטאים מקצוענים וחובבים שהחליטו להניח את הנעליים בצד ועברו להתאמן יחפים. הטענה העיקרית של "הריצה היחפה" היא שאיכות הפעילות משתפרת פלאים וכמות הפציעות יורדת באופן משמעותי, לעומת ריצה עם נעלי ספורט.


כמה חברות זיהו את הטרנד ומיהרו להציע פתרון יצירתי בשיטת "ללכת עם ולהרגיש בלי".  אחת מהן היא חברת Vibram שאת המוצר שלה תחת השם המזמין "נעל חמש אצבעות", אפשר להגדיר יותר ככפפה לכף הרגל או משהו שקרוב יותר לסנדל מאשר לנעל.

בקמפיין השיווקי החברה הציגה חמישה יתרונות של המוצר המיוחד שלה:

1. מחזק את שרירי השוק ושרירי כף הרגל.
2. מגדיל את טווח התנועה של מפרק הקרסול, כף הרגל והאצבעות.
3. משפר את התפקוד העצבי של כף הרגל, ובכך מסייע לאיזון שיווי משקל.
4. משפר את היציבה באמצעות מניעת הגבהה מוגזמת של העקב.
5. מאפשר לגוף ולרגליים לנוע בצורה טבעית. 

הקמפיין עבד בכלל לא רע - בארצות הברית בלבד הספיקו כ-70 מיליון איש לרכוש את הנעליים.

המחיר, אם תהיתם, עמד על כ־100 דולר לזוג, לא יקר בהתחשב בהבטחות הבריאותיות מצד החברה.

אמת בפרסום נעליים עולה ביוקר

אבל נראה שהבטחות לחוד ומציאות לחוד. החברה הגיעה לאחרונה להסדר במסגרתו תשלם סך של  3.75 מיליון דולר כפיצויים לרוכשים בגין הטעייתם. 

התברר לא רק שלא נמצאו הוכחות מדעיות חד משמעיות לפרסומי החברה, אלא שיש לא מעט נתונים המוכיחים את ההפך בדיוק. 

בהצהרה שפרסמה האגודה האמריקאית לרפואת כף הרגל נאמר ש"ריצה ברגליים יחפות מעלה את הסיכון לגרימת חתכים מעצמים חדים, וכן את הסיכון להיווצרות עומס מוגזם על הגפיים התחתונות עקב היעדר הגנה מספיקה על כף הרגל". 

אם אתם מעדיפים בכל זאת להמשיך לרוץ יחפים, מרגישים טוב עם זה ולא נותנים לעובדות לבלבל אתכם - אתם יכולים להמשיך כמובן. רק דאגו להקשיב לגוף שלכם ולהישמר מחפצים חדים על החוף ובכלל.

לכל מי שהחליט להישאר עם נעליים על הרגליים, הנה כמה המלצות שיעזרו לכם להתמודד עם השפע ולשמור על המוצר שתבחרו: 

1. לפני שקונים - מודדים! את כפות הרגליים

מומחים לבריאות כף הרגל קובעים באופן חד משמעי שגודל כף הרגל משתנה תכופות גם אצל אנשים מבוגרים. בנוסף, יש הבדלים במידות הנעליים בין היצרניות השונות. לכן חשוב לרכוש את הנעל המתאימה ביותר לכף הרגל שלכם ולא להסתמך בצורה עיוורת רק על מידת הנעליים.  

2. ערכו את קניית הנעליים בסוף היום

כפות הרגליים נוטות להתרחב לקראת שעות הערב, תהליך דומה למה שקורה בזמן הליכה או ריצה, כך שהנעליים יותאמו לכף הרגל שלכם בצורה אופטימלית בשעות אלה.

3. כשמודדים נעליים השתמשו בגרביים שהבאתם מהבית 

בחנות אתם מקבלים בדרך כלל גרבי ניילון דקות שלא דומות בשום צורה לגרביים שבהן אתם משתמשים באימונים. גם במקרה זה התאמת הנעליים לכף הרגל עלולה להיפגם.

4. נסו את הנעליים בחנות

אולי לא תוכלו לצאת לריצה ארוכה, אבל חשוב מאוד שתלכו ואפילו תרוצו קצת בחנות כדי להיות בטוחים עד כמה שניתן, שהנעליים אכן נוחות לכם.

5. השתמשו בכלל האצבע

רצוי שיישאר רווח של כ 1.2 ס"מ (רוחב הבוהן פחות או יותר) בין הבוהן וקצה הנעל. העקב, לעומת זאת, רצוי שיהיה מהודק למדי לקצה האחורי של הנעל ובכל מקרה, שלא תתאפשר תנועה חופשית שלו מעלה ומטה בזמן הפעילות.

בנוסף, האקדמיה האמריקאית של המנתחים האורתופדים ממליצה שתהיה אפשרות תנועה חופשית של כל אצבעות כף הרגל בתוך נעל הספורט.  

6. אל תיפלו למלכודת התכונות המופרכות

בחלק מהדגמים היצרנים הוסיפו תכונות שנראה כאילו הותאמו יותר למשימות בחלל מאשר לריצה בפארק.

אבל אם נתעלם לרגע מהצורך הבלתי נלאה לייצר חידושים והפתעות, חלק גדול התכונות כמו תמיכה בקשת כף הרגל ובעקב, חומרים בולמי זעזועים ועוד, כן רלוונטיות ועשויות להגביר את יעילות האימון ולהפחית את הסיכון לפציעות. רק תשתדלו לא להסתנוור משאר התכונות המיותרות.

7. לא צריך לקחת משכנתא כדי לקנות נעליים

נכון שנעלי ספורט איכותיות לא תהינה זולות בדרך כלל, אבל אם תתעקשו לבחור בנעל סופר אופנתית שמזוהה עם ספורטאי מפורסם, כנראה שתשלמו הרבה יותר מאשר עבור אותה נעל באיכות דומה ללא מיתוג סלב.

8. דעו מתי הגיע הזמן "לתלות את הנעליים"

מומלץ להחליף את נעלי ריצה אחרי שהספיקו לשרת אתכם בנאמנות לאורך 600-700 ק"מ, אבל בחלוף כמה חודשי פעילות גם בחינה לא מאוד מדוקדקת שלכם תגלה אם הנעליים כבר עשו את שלהן והגיע הזמן להחליף.

קראתם? יופי! אל תקרעו את עצמכם
רגע לפני שאתם מתחילים לעסוק בפעילות גופנית, חשוב להתאים אותה למצבכם הבריאותי– כדי שתעשו לעצמכם רק טוב. אל תעמיסו על עצמכם יותר מדי על ההתחלה, ודאגו להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים, ובמיוחד לפני שנרשמים לחדר כושר. בהצלחה!

דני טל הוא מומחה לכושר גופני בקבוצת כללית והיועץ המדעי של ערוץ הספורט באתר

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

בדיקות תקופתיות לספורטאים - לחצו כאן לפרטים נוספים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל