פורסם בראשונה: 16.09.2007
עדכון אחרון: 16.09.2007
  • דני טל דני טל

זמן האופניים

לקריאה נוחה
יש משהו ברכיבה על אופניים שלוקח אותך חזק אל מחוזות הילדות ומחבר אותך לשמחה של ילד קטן. לאופניים יש גם יתרון יחסי על ענפי ספורט אחרים: קל מאוד לפתח כושר רכיבה סביר בזמן קצר יחסית
​​​​​

כל אחד יכול לרכוב על אופניים, מגיל  חמש ועד גיל 80. הרכיבה משרתת אינסוף מטרות, בהתאם לצרכים האישיים, לכושר וליכולת. אפשר להשתמש בהם ככלי תחבורה ולהגיע מנקודה אחת לשניה, אפשר לפתח בעזרתם כושר ואפשר לטייל בחיק הטבע. 

מי שמחפש הרפתקה, מי שרוצה להיות עם עצמו באמצע יער או בשולי כביש, מי שרוצה חברה, יכול להגשים את חלומותיו הקטנים ברכיבה על אופניים. יש משהו ברכיבה על אופניים שלוקח אותך חזק אל הילדות ומחבר אותך לשמחה של ילד קטן. זה  אולי הדבר שהופך את האופניים לידידותיים כל כך.  גם קל מאוד לפתח כושר רכיבה סביר בזמן קצר יחסית. ​

סוגי האופניים

לפני שאתם מחליטים לקנות  זוג אופניים, נצא למסע הכרות עם סוגי האופניים וסגנונות הרכיבה.

האופניים המודרניים עשויים מסגסוגות של חומרים מורכבים כמו אלומיניום, טיטניום ומגנזיום. המרכיבים הקשיחים הללו מעניקים לאופניים יכולת ספיגת זעזועים מוגברת, והם חוברים למשקלים מגוחכים של שישה קילוגרם (כשמדובר באופניים מתקדמים במיוחד). את כל אלה עוטפת טכנולוגיה מתקדמת.

אופני הריג'יד - רוצים לרכוב לאוניברסיטה? צריכים לעבור בסופר ולמלא סל במצרכים? מעדיפים רכיבה נעימה בפארק? אלה האופניים שמתאימים לכם והם מיועדים גם לרוכב המתחיל. 

אופני הריג'יד ידועים גם בשמם המקצועי  - אופני הזנב הקשיח. הם עשויים משלדה קשיחה ומזלג קדמי, עם או בלי בולם זעזועים.  הם מתאימים  לרכיבה עירונית משולבת בטיולים נעימים בשטח ועד שיוט בכביש. מחיר זוג אופניים כזה מתחיל ב- 500 שקל, אך עשוי להגיע לסכומים מדהימים של 20 אלף שקלים. ההבדלים במחירים נובעים מהחומרים מהם עשויה השלדה וממשקלה (כמה נעים להרים אופני ששוקלים שישה קילו בזרת קטנה) ומהאבזור המשלים.

אופני השיכוך המלא - אופני רכיבת שטח אתגריית מתקדמים המשמשים גם לרכיבה עירונית. האופניים פותחו במקור כדי שייעלו את רכיבת השטח, בעזרת הצמדת הגלגל האחורי למהמורות השטח על ידי שימוש במתלה אחורי בנוסף לקדמי. בצורה זו, האופניים יוצרים אחיזת שטח טובה יותר, ומאבדים פחות כוח. הערך המוסף שנוצר כתוצאה מהשכלול הוא רכיבה נעימה ורכה יותר, והפחתת הזעזועים שמקורם במפגש של הגלגלים עם משטח מלא מהמורות. הטכנולוגיה בה משתמשים אופניים אלה הולכת ומשתפרת משנה לשנה, ועם השיפורים גם המחיר ההתחלתי הגבוה הוזל. המחיר ההתחלתי בסביבות 3,000 שקלים. 

אופני הכביש - האופניים הקלאסיים, המכונים גם אופני מרוץ ומיועדים למי שרוצה לרכב על כביש מסודר רכיבות ארוכות ומהירות. האופניים הללו מתאימים למי שמעוניין בפיתוח של סיבולת לב ריאה, בשיפור הכושר ובמדיטציה שהדיווש המונוטוני יכול להעניק. גם האופניים האלה מאופיינים במבנה של אופני הזנב הקשיח, אבל משקלם מינימלי והצמיגים שלהם דקיקים. הם מספקים חוויה שכל רוכב אופניים מקצועי, לא משנה מאיזה סגנון, מסווג אותה כחוויית חובה. תמורת   3,000 שקלים תוכלו לקבל אופני כביש בסיסיים. בגם כאן המחירים ממריאים כלפי מעלה ועשויים להגיע ל-30 אלף שקלים.​

​​

סגנונות רכיבה

סגנות הרכיבה על אופניים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: רכיבת הרים ורכיבת כביש. כל השאר הן ואריאציות לסגנונות הללו, זרמים שהפכו לתת זרמים ואליהם הצטרפו גם תרבויות, סגנונות לבוש ואפילו פילוסופיות חיים.

רכיבת הכביש, מכונה בפי הרוכבים "האצולה של רכיבת האופניים". מדובר במסורת ארוכה ומכובדת בת יותר ממאה שנה.  

רכיבת הכביש - שמה פחות דגש על אלמנטים טכניים ומתבססת על עבודה פיזית ממושכת. את הענף מרכיבים רוכבי סיבולת גבוהה, מלווים בקבוצות מקצועניות האוחזות בטקטיקה סבוכה ומורכבת. יש רוכבים המתמחים ברכיבה נגד השעון, יש רוכבים המתמחים ברכיבת טיפוס הרים, יש אלופי ישורות ויש סופרמנים כמו לאנס ארמסטרונג, מלך הטור דה פראנס - תחרות האופניים הגדולה בעולם ואירוע הספורט עם הרייטיניג השלישי בגודלו, אחרי האולימפיאדה והמונדיאל. בישראל,  רכיבת הכביש מסוכנת, כיוון שהנהג הישראלי מתייחס בברוטליות לרוכבי הכביש, וכל כמה חודשים אנו עדים למוות של רוכב בגלל אלימות ואי אכפתיות של נהגים.

רכיבת שטח -  אי שם בשנות השמונים התפתח הספורט העממי של רכיבת אופני הרים, שהתחיל ברכיבת XC (cross country) פשוטה ושקטה. משפחות, הורים וילדים נהנו לדווש בחיק הטבע,

 אבל הטיפוסים הקיצוניים יותר, שמחפשים ריגוש בכל מקום, מצאו את העניין רגוע מידי לטעמם. הם גילו שאתרי הסקי מפשירים בקיץ ואז נותרים מסלולי הגלישה מיותמים ושבילים מסודרים עומדים בשיממונם. את עינם צדו הרכבלים המנומנמים שחיכו באתרים, ולפני שמישהו הבין מה קורה, חבורת של רוכבים עלו לפסגה ופצחו ברכיבה, או יותר נכון דהרה, במורד ההר על מסלול הסקי המיותם. כך נולד ה-DH (down hill), חבורות של קמיקאזות על אופניים שועטים במורד ההר במהירויות של עד 70 קמ"ש. היום זה כבר ספורט אולימפי.

היה זה רק טבעי שמה-DH תתפתח נגזרת פרועה עוד יותר, ה-FR (free ride). המוטו של רוכבי הפרי רייד הוא 'לרכב איפה שרק אפשר, וגם איפה שלא. עליות תלולות, שבילים משובשים, קפיצות באוויר, דרופים (המינוח המקצועי להתרסקויות מבוקרות) מסלעים בגובה ארבעה מטר. הרכיבה מתבטאת בעיקר באלמנטים וביכולות טכניות גבוהות, דורשת כוח פיזי, מיומנות גבוהה מאוד (לא, העניין בהחלט לא מיועד לרוכבים מתחילים), ואופניים כבדים שמשקלם 16 עד 19 ק"ג.. החוכמה היא כמובן להישאר על האופניים כל הזמן, או לחלופין להישאר כחתיכה אנושית אחת בלי לפזר איברים חיוניים למרגלות סלעים משוננים.

את האח העירוני התאום של הפרי רייד, יצרו הרוכבים שחזרו מהטבע לעיר, וגילו שרמות האדרנלין הנמוכות מכניסות אותם לדיכאון עמוק. כך נולדה לה רכיבת URBAN, הידועה גם בשמה המלא "טרור אורבני" (על שם זעקות ומחאות הולכי הרגל התמימים למול הרכיבה הפרועה).

רכיבת האורבן דומה מאוד לפרי ריייד, היא רק מתבצעת על בטון קשוח ולא על עפר מפנק. רמת המיגון שגם כך אופיינית לפרי רייד, הכוללת בין היתר קסדות פנים מלאות, שודרגה והרוכבים לובשים מעין שריון מודרני שנקרא בעגה המקצוענית "שריון צבי צב". 

ואם כל זה לא מספיק, קבלו את הבן דוד המורד של האורבן, רכיבת ה- BMX. רמפות, פעלולים עוצרי נשימה, תרגילים אקרובטיים שלא מביישים שום ענף קרב רב, סלטות, סלטות בורג, רכיבה על מעקה, ריקוד על גלגלים, ומה לא בעצם? והכל עם אופניים.

ענף חדש וצובר תאוצה נוסף הוא ה-TRAIL BIKE, הידוע גם בשם EPIC. סגנון רכיבה זה משלב רכיבת שטח על שבילים צרים ברוחב הצמיג, טיולים אפיים עוצרי נשימה, ואתגרים טכניים.​

בטיחות, שרידות ונוחות

הכלל המקובל בענף האופניים, כשמדובר בציוד נלווה,  נסמך על יסורות פשוטים וברורים: בטיחות, שרידות ונוחות - ובדיוק על פי הסדר הזה:

קסדה - קודש הקודשים של הרכיבה על האופניים. המחקרים בתחום מלמדים על ירידה חדה במקרי פגיעת ראש מאז שנכנסה הקסדה לשימוש בין הרוכבים, על אחת כמה וכמה אם אתם רוכבים בעיר. 

נצנצים - חובה לרוכבים בחשכה. לא מדובר בפנס, אלה באורות מהבהבים שמתריעים על קיומו של הרוכב. עדיף להצטייד בזוג, נצנץ אחורי בצבע אדום וקדמי בצבע כתום או ירוק. 

כפפות - מונעות את החלקת היד באמצע ההיגוי כתוצאה מזיעה הגולשת על גומי הכידון. הריפוד על הכפפה מונע פציעות שפשוף שהן תוצאה של נפילות, ופגיעה בעצבים בכף היד.

שתייה - בקבוק ומתקן, מיועדים לרוכבים היותר רציניים למניעת סכנת התייבשות. 

מכנסיים - רצוי טייץ מצוידים בפד שמפחית לחץ במגע עם הכיסא.

חולצה - מחומר סינתטי המסייעת בנידוף הזיעה.

כסא - אחד מחלקי האופניים החשובים והקשים ביותר להתאמה. מעבר לנוחות, כסא טוב יוצר תנוחה יותר טבעית בעת הרכיבה, מקטין את מידת פיסוק הרגליים (היזהרו מכיסאות רחבים ונוחים) ושומר על האגן.

מכון התקנים הישראלי קבע תקן, שכל זוג אופניים המיובא לארץ חייב לעמוד בו. חפשו את התו לפני שאתם קונים אופניים.

כשאתם הופכים לרוכבים מהשורה, חובה לשמור על תחזוקת האופניים ולבדוק תמיד שיש אוויר בגלגלים, שהבלמים תקינים ושהמחברים מוברגים היטב.

לא מומלץ להרכיב אוזניות או ווקמן/דיסקמן בזמן הרכיבה בעיר. חשוב שתוכלו לשמוע את הקורה סביבכם. הימנעו מהרכבת אנשים נוספים על האופניים, דבר שעלול להקשות על השליטה ולסכן אתכם. 

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

אורח חיים בריא ישפר לכם את הציונים!

פרטים נוספים בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל