פורסם בראשונה: 03.02.2010
עדכון אחרון: 03.02.2010
  • אריק שרון אריק שרון

אופניים זה בריאות

לקריאה נוחה
אם עדיין לא השתכנעתם לעלות על אופניים, הנה חמש סיבות בריאות לגוף ולנפש: האופניים שורפים קלוריות, האופניים ידידותיים למפרקים, האופניים טובים לטיולים בטבע, האופניים עושים לכם כיף והאופניים יכולים לחלץ אתכם מהפקקים. לרכוב על אופניים ולהיות בריא

​את, או אתה, רואים אותם בכל מקום: בפארק, על המדרכה מתחת לבית, בכביש בדרך לעבודה, או בטיול בסוף שבוע. גם אתם יכולים להצטרף אליהם. לעשות ספורט, לשרוף קלוריות לא להיתקע בפקקים - ולמצוא נתיב חדש ומאתגר לתרבות הפנאי ולהתחיל בפעילות ספורטיבית מהנה: רכיבה על אופניים.

רכיבה על אופניים היא ספורט לכל דבר, ויש בפעילות האירובית הזאת המון יתרונות בריאים. נכון, רכיבה על אופניים נהפכה להיות לסוג של טרנד עם המון אביזרים נלווים וגדג'טים, אבל אם אתם לא בקטע הטרנדי, עדיין אפשר, כדאי ומומלץ להפוך את הרכיבה על האופניים לחלק משגרת החיים. זה כיף, זה מאתגר, והכי חשוב: זו פעילות ספורטיבית המהווה אימון מצוין לגוף ולנפש. בקיצור, רכיבה על אופניים זה בריאות. לרכוב על אופניים זו פעילות לב־ריאה מצויינת.

אולי בגלל אמצעי התקשורת שעוקבים בהתמדה אחרי הספורט המאתגר הזה, אולי בזכות סיפור חייו המדהים של המדליסט לאנס ארמסטרונג שהחלים ממחלת הסרטן וחזר לרכוב בטור דה פראנס ואולי דרך צמידי הפלסטיק הצהובים שאותם ניתן לזהות על פרק היד של כל אדם שלישי ברחוב. הצמיד הצהוב פותח בשנת 2004 על־ידי חברת נייקי ולאנס ארמסטרונג עצמו, במטרה לגייס כסף למען חולי הסרטן ולעורר מודעות למחלה.

ובכל זאת ננטוש לרגע את הפופולריות, האופנתיות והסחף החברתי, שאופפים את האופניים וניגע בדברים האמיתיים, במעלות הטמונות ברכיבה על אופניים:​

 רכיבה על אופניים היא פעילות דינמית

דינמיקה היא מילת המפתח לרכיבה שאינה נייחת. הנוף המתחלף, התזוזה וחוסר הקיבוע הם אלו שמוסיפים גוון מאוד צבעוני לאימון. זו פעילות שלעולם לא חוזרת על עצמה: תנאי מזג האוויר, דרך אספלט או יער ירוק, התנודות והטלטולים בתנאי השטח - אין ספק שזו פעילות מאתגרת ומלהיבה. ספורט נהדר.​

​​

 רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית

רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית המערבת קבוצות שרירים גדולות, כשהבולטים בהם הם שריר הירך הקדמי (ארבע־ראשי), הירך האחורית, שריר העכוז ושרירי התאומים.

הרכיבה מפעילה את מערכת הלב־ריאה (קרדיו־וסקולארית), ובכך עשויה להפחית את הסיכון למצבים כמו כולסטרול גבוה, שומני הדם​, סוכרת, יתר לחץ דם.

האופניים יעילים גם לדיאטה ולמלחמה במגיפה ההשמנה המתפשטת, כי הרכיבה היא פעילות המעודדת ירידה במשקל ובהיקף השומנים:

• רכיבה על אופניים במהירות ממוצעת של 10 קילומטרים לשעה במשך 30 דקות, לגוף במשקל 60 קילוגרמים - תשרוף 110 קלוריות.

• רכיבה על אופניים במהירות ממוצעת של 10 קילומטרים לשעה במשך 30 דקות, לגוף במשקל 85 קילוגרמים - תשרוף 156 קלוריות.

• רכיבה על אופניים במהירות ממוצעת של 20 קילומטרים לשעה במשך 30 דקות, לגוף במשקל 60 קילוגרמים - תשרוף 185 קלוריות.

• רכיבה על אופניים במהירות ממוצעת של 20 קילומטרים לשעה במשך 30 דקות, לגוף במשקל 85 קילוגרמים - תשרוף 262 קלוריות.

על־מנת ליהנות מיתרונות הרכיבה על האופניים וכדי להתייחס אליה כאל פעילות האירובית, חשוב לבצע אימון ספורטיבי לפחות פעמיים־שלוש בשבוע במשך חצי שעה ויותר, תוך עבודה בדופק מטרה: 60 עד 80 אחוזים מהדופק המירבי.​

 רכיבה על אופניים היא פעילות נוחה ובטוחה

הרכיבה, בניגוד לענפי ספורט אחרים, מתבצעת בישיבה, כך שפוחתים עומסים כבדים של משקל הגוף המהווה התנגדות בפעילות (בין היתר עומסים על המפרקים). אופי הפעילות מתאים גם למתאמנים ולמתאמנות במשקל כבד.​

הרכיבה אינה מלווה בזעזועים רבים ובמגע קשה עם משטח העבודה, וזאת בניגוד לריצה. בטווח הארוך זוהי פעילות טובה ובטוחה למפרקי הגוף ומערכת התנועה.​

 רכיבה על אופניים היא פעילות למצב הרוח

הרכיבה על האופניים, כמו פעילויות אירוביות, אחרות מפחיתה את המתח, הלחץ, הדיכאון ותחושת העייפות מצד אחד, ומעלה את מצב הרוח ומשפרת את ההרגשה הכללית ותורמת להגברת העירנות מצד שני.

ההסברים לתרומה של פעילות גופנית לשיפור מצב־הרוח מגיעים גם מהתחום הפיזיולוגי (הגברה בזרימת הדם, שחרור אנדורפינים במוח התורמים לשיפור מצב הרוח) וגם מהתחום הפסיכולוגי: שיפור האמונה של האדם ביכולתו לבצע משימות שונות, הסחת הדעת, הזדמנות לשינוי האווירה ולעתים גם מפגש עם אנשים.​

 רכיבה על אופניים היא פעילות שמגיעה רחוק

אולי זה הזמן לנטוש את הפקקים והלחץ בכבישים ולאמץ את האופניים ככלי תחבורה זול, בטוח וידידותי לסביבה, ויחד עם זאת נרוויח גם ספורט מדהים שמציע פעילות גופנית מצוינת על הדרך.

במדינות רבות, אופניים הם כלי תחבורה נפוץ מאוד ושימושי. כבר היום קיימים בארץ מסלולי אופניים רבים בתוך ערים ויישובים ואף מחוצה להם. עשו כושר ונצלו אותם!

אם אתם טיפוסים הזקוקים לחברה ותמיכה הדדית, קיימות ברחבי הארץ קבוצות רכיבה רבות המתארגנות מספר פעמים בשבוע לרכיבה משותפת - בהחלט חוויה, עם הרבה בריאות!

אריק שרון הוא מאמן כושר מוסמך בקבוצת כללית ומנהל שותף בפורום תזונת כושר.

ייעוץ מקצועי: דני טל.

חשוב לדעת

אורח חיים בריא ישפר לכם את הציונים!

פרטים נוספים בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל