פורסם בראשונה: 17.08.2006
עדכון אחרון: 05.09.2012
  • יעל דרור יעל דרור

רצים אחרי האוכל

לקריאה נוחה
ילדים שעוסקים בפעילות ספורטיבית,זקוקים לתזונה מיוחדת. לעתים קרובות, עקב חוסר זמן, הם מדלגים על ארוחות ומרבים לאכול ג'אנק פוד. התוצאה: התפתחותם התקינה עלולה להיפגע

"מי שמרבה להתאמן בגיל צעיר עלול לגרום נזק בלתי הפיך לגופו", "מי שמרים משקולות לא יצמח לגובה", "אימונים בריצה עלולים לפגוע בברכיים". אלה הם רק חלק ממשפטים שונים שנזרקים לאוויר. מנגד, אנחנו שומעים שוב ושוב, ש"פעילות ספורטיבית חשובה למניעת השמנה ולשמירה על אורח חיים בריא".​​

האם הספורט מסוכן לילדינו, או שאולי הוא דווקא עוזר להם להיות בריאים יותר? על מה צריך לשים דגש בקרב הצעירים שבוחרים לעסוק בספורט, והאם גם הילד שהולך פעמיים־שלוש לחוג אחר הצהריים, צריך לשים לב מה הוא אוכל? 

לתזונה ​בתקופת הילדות השפעה מכרעת על התפתחות הגוף. הצרכים התזונתיים בתקופה זו שונים מהצרכים בגיל המבוגר, ומחסור תזונתי עלול לגרום נזקים בלתי הפיכים. תרבות האכילה בגיל צעיר מושפעת מהרגלים הנהוגים בבית ההורים, מפרסומים בתקשורת, מנורמות חברתיות, מעומס לימודים וממטלות שונות. תרבות האכילה אליה חשופים הילדים, לא תמיד מספקת את הצרכים התזונתיים בצורה מלאה.

הרגלי התזונה של הצעירים נסמכים במידה רבה על תרבות הג'אנק־פוד: פיצה או המבורגר הופכים למזון מועדף, ובעיקר לחלק מבילוי במסעדות, בבתי הקפה ובקניונים. ארוחות מוכנות שרק צריך לחמם במיקרו, נוחות מאוד להורים אך לא בריאות לילדיהם. הורים שעובדים עד שעה מאוחרת, לא מוודאים שהילד אכן אוכל כאשר הוא חוזר מהלימודים.שיעור הפירות והירקות בתפריט היומי אינו משביע רצון. תופעות נוספות: ילדים שכל היום רצים מחוג לחוג וכמעט לא מספיקים להיות בבית. ילדים שנמנעים לאכול מזון שהביאו מהבית, ומעדיפים להשביע את רעבונם במזנון ליד בית הספר, שמציע בעיקר ג`אנק פוד.

התאמת התזונה לשינויים הפיזיולוגים

בגיל ההתבגרות חלים כמה שינויים פיזיולוגיים בגוף והעיסוק הספורטיבי יכול לתרום רבות להתפתחותו התקינה של הגוף בתחומים שונים: ​

 עיצוב מבנה הגוף.

 גדילה והתארכות העצמות.

 כוח השריר.

 עלייה במסת השריר.

 הסתגלות עצבית ופיתוח קואורדינציה. 

הספורט​ יכול גם לתרום לגיבוש הזהות האישית של הילד, לסייע להחדרת תחושת הצלחה ונוחות עם הגוף, לחזק את הדימוי העצמי, להקנות הרגלי חיים בריאים, לחזק את המשמעת האישית, לחזק את היכולת להציב מטרות תחרותיות ולעמוד בהן, ללמוד להתמודד עם הפסד ולשמור על כללי משחק הוגנים. 

עם זאת יש כמה ענפי ספורט, שהעיסוק בהם עלול לגרור אחריו מחסור תזונתי בשל עומס אימונים. בענפים מסוימים, הילד גם עלול להידרש להפחית במשקלו. ילדים רבים העוסקים בענפי ספורט שונים, מספרים כי הם חשים בושה כאשר גופם מתחיל לצמוח לגובה או להתעגל. הם מרגישים שונים מחבריהם ולפעמים אף בוחרים לפרוש מהעיסוק בספורט על מנת להימנע מתחושת הבושה. 

בענפי ספורט בהם נדרשת ירידה במשקל לפני תחרויות - כמו ג'ודו, הרמת משקולות והאבקות - הילד עלול להילחץ ולנסות להשתמש בדיאטות קיצוניות על מנת להתאים לקטגורית משקל נמוכה יותר. במצב זה הילד עלול להיכנס למעגל של אכילה רבה לעומת מצבי צום, ובריאותו עלולה להיפגע.

נערות רבות פורשות מתחום השחייה וההתעמלות, כאשר גופן מתחיל להתפתח והן מתביישות ללבוש את בגד הים/גוף. אחרות עלולות לנסות דיאטות קיצוניות על מנת למנוע מגופן להתפתח ולהשתנות. לא רק בתחומי הספורט המקצועי או התחרותי אנו עלולים לפגוש בעיות אלו. גם בשלבים בהם הילד רוצה להיות כמה שיותר דומה לבני גילו או לחקות את התנהגות המאמן, עלולות להתפתח התנהגויות אכילה לא בריאות.

לכל אלה תורמות הערות לא חכמות של מאמנים, כמו "אולי תרד קצת במשקל", "אם היית שוקל פחות, היית מצליח יותר", "תראי איך בגד הגוף יושב עליך", "מספיק לאכול ממתקים, תראי איזה תחת גדל לך", אשר עלולות להתפרש כאיום. לא תמיד הילדים מבדילים בין הומור ואמירות אירוניות לבין אמירות רציניות של המאמן והם עלולים לתת לדבריו פרשנות מרחיקת לכת, שלא לומר מסוכנת.

גם ילד המתאמן יותר משלוש פעמים בשבוע, עלול להיות בעומס גופני הדורש התייחסות תזונתית מיוחדת. ילד יכול להתאמן במגוון סוגי ספורט, כאשר בכל אחד מהם הוא נחשב רק לחובבני אבל העומס בהחלט מצטבר. ילד ששוחה שלוש פעמים בשבוע, הולך פעמיים בשבוע לחוג קרב מגע ובסופי שבוע יוצא עם אבא לרכיבות על אופניים, עסוק בפעילות גופנית כמעט כל יום. ילד כזה עלול לחזור בערב מותש ולדלג על ארוחת הערב. בחלק מהמקרים יש הוא מדלג על ארוחת בוקר מתוך עייפות, עצלנות או חוסר תאבון. 

תוספי מזון ללא פיקוח

כמה תחומי ספורט גם דורשים משטר אימונים קפדני. עומס האימונים עלול גם הוא ליצור מחסורים תזונתיים, וכאשר העומס משתלב עם הרגלי תזונה לא מתאימים, עלולה להתרחש פגיעה פיזיולוגית בלתי הפיכה. מחקרים רבים ניסו לבדוק את השפעת הספורט על גיל הילדות, למנוע פגיעה בהתפתחות הילדים ולמצוא מהם הרכיבים התזונתיים החשובים להתפתחותם התקינה ולהצלחתם בספורט. 

במחקר שנערך במדינת אינדיאנה בארצות הברית, התברר שבני נוער העוסקים בפעילות ספורטיבית הרבו להשתמש בתוספי מזון, במרבית המקרים ללא צורך אמיתי. גם בארץ, בני נוער פונים לתזונאים, כאשר הם רוצים לצרוך תוספי תזונה, שקראו עליהם בעיתון או שראו בפרסומת. הם גם לא מודעים לנזקים אפשריים או לצורך האמיתי של אותם תוספים. 

​​

טעויות נפוצות בקרב בני הנוער על תוספי המזון: 

שליש האמינו כי משקאות חלבון מכילים יתרונות תזונתיים על פני צריכת חלבונים מהמזון ולא ידעו כי עודף של חלבונים יכולים להיאגר כשומן. 

כמעט חצי מהנשאלים חשבו שצריכה של חומצת אמינו ארגנין גורמת לעליה בייצור הורמון הגדילה בגוף ולא ידעו כי צריכה מוגברת של חומצות אמינו ספציפיות עלולה לגרום לפגיעה באיזון התזונתי. 

שליש מהנבדקים לא ידעו כי צריכה עודפת של ויטמין A ו־D יכולה להזיק לבריאות. 

חצי מהנשאלים חשבו שקומפלקס B מהווה מקור אנרגיה. 

שליש סברו כי פורמולות המכילותMCT יכולות לעזור בשריפת שומן ובבניית השרירים. 

נמצא קשר הפוך בין כמות הידע על תוספי מזון לבין השימוש בהם. ככל שבני הנוער ידעו יותר על תוספי המזון, הם צרכו פחות, כיוון שהבינו למה הם מיועדים ומה הסיכון בצריכה לא נכונה. 

התזונה הלקויה של המתעמלות

אחד מתחומי הספורט המרכזיים בהם נצפה עיכוב בגדילה בגיל ההתבגרות הוא ענף ההתעמלות. במחקר שנערך בנושא התברר: המתעמלות היו נמוכות בממוצע בתשעה סנטימטר בהשוואה לבנות גילן. תזונת המתעמלות לא הייתה לא מאוזנת לאורך היום, ומרבית הקלוריות נצרכו בשעות הערב.לאורך חלק נכבד מהיום היה מאזן האנרגיה שלהן שלילי, כולל באימון הגופני.המתעמלות צרכו פחות מחצי מכמות היומית המומלצת לסידן.   

הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות

מחסור תזונתי עלול להתפתח בקרב ספורטאים צעירים בשל שילוב של תזונה לא מאוזנת, פעילות גופנית מאומצת והדרישות הפיזיולוגיות בגיל ההתבגרות. בגיל ההתבגרות עלולות להתפתח מגוון של הפרעות אכילה הדורשות התייחסות תזונתית מקצועית בטיפול ובמניעתן. בני נוער עלולים לצרוך תוספי מזון בשל השפעה חיצונית לא מבוקרת (פרסומים, לחץ חברתי ועוד). 

ככל שבני הנוער יודעים יותר על סוגי התוספים, השפעתם ותופעות הלוואי שלהם, כך השימוש בהם יורד. לא כל ילד ולא כל תחום ספורט זקוק לתוספים, אבל חשוב לאפשר לילדים לקבל את כל הידע הדרוש על מנת שלא יגררו אחרי פרסומים מסחריים והמלצות של מוכרים בחנויות התוספים.

ילדים ובני נוער העוסקים בפעילות גופנית זקוקים להתייחסות תזונתית מיוחדת ולמעקב תזונתי צמוד על ידי דיאטן ספורט מקצועי, שמכיר את הצרכים המיוחדים שלהם. 

תחומים בהם צריך להתמקד מבחינה תזונתית הם: איתור הפרעות אכילה (שני המינים), הפרעות במחזור והתפתחות לא תקינה של העצם, שינויים מעגליים במשקל והתקפי אכילה, צריכה לא מספקת של קלוריות וחסרים תזונתיים בוויטמינים ומינרלים לעומת צריכה עודפת של תוספי מזון. 

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ומנחת סדנאות במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל