• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום חוב מהיר תשלום חוב מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 22.09.2009
עדכון אחרון: 13.01.2013

  • ד"ר אריה גולדשמיד

המינון הנכון לנטילתה של החומצה הפולית

מחקרים רבים הוכיחו כי נטילת חומצה פולית בהריון עשויה למנוע מומים בעובר. מחקר חדש חושף: צריכת יתר של החומצה הפולית עלולה לפגוע בבריאות. הפתרון: לשמור על המינון הנכון

נטילת יתר של חומצה פולית עלולה להזיק לבריאות - כך עולה ממחקר חדש שפורסם בסוף אוגוסט 2009. לדברי החוקרים,  עודף של חומצה פולית עלול לשפעל תהליכים סרטניים בגוף. המחקר אינו סותר שתי המלצות חשובות בנוגע לנטילת חומצה פולית לפני ההריון ובנוגע לנטילת חומצה פולית בהריון.

האם כדאי להימנע מצריכה של חומצה פולית?

ממש לא! כאשר נוטלים חומצה פולית במינון הנכון ועל פי המלצה של רופא, היא יעילה מאוד במניעת מחלות לב וכלי דם, והיא עשויה לסייע במניעת שבץ מוחי ולמנוע ירידה ביכולת הקוגניטיבית. החומצה הפולית מומלצת במיוחד לנשים שמתכננות להיכנס להריון ולנשים הרות. המחקר החדש מראה, כפי שהראו בעבר מחקרים שונים על ויטמנים ועל תוספי תזונה שונים, כי מינון יתר לא מביא שום תועלת ואף עלול להיות מסוכן. כלומר, תפסת מרובה - לא תפסת.

מהם תפקידיה של החומצה פולית בגוף?

החומצה הפולית, הנמנית עם קבוצת הוויטמינים B, מסייעת לאנזימים שונים בתאי הגוף למלא את תפקידיהם בעיבוד חומצות אמינו (מרכיבי החלבון) וחומצות גרעין (המרכיבים הבסיסיים של החומר הגנטי המצוי בצורת כרומוזומים בגרעין של כל תא בגוף). לדוגמה, חומצה פולית וּויטמין B12 ממלאים יחד תפקיד מרכזי בקיום המבנה התקין של כדוריות הדם. לכן חשוב שהגוף יקבל חומצה פולית מדי יום.

איפה אפשר למצוא חומצה פולית במזון?

חומצה פולית מצויה בכמויות קטנות בסוגי מזון רבים. מקורות עשירים במיוחד בחומצה פולית הם ירקות עליים כמו ברוקולי, כרוב ניצנים ואפונה. מקורות עשירים נוספים בחומצה פולית הם חומוס, תמציות שמרים, אורז חום ופירות - בעיקר תפוזים ובננות. נוסף על כך, במדינות רבות מוסיפים חומצה פולית ללחם ולדגני בוקר.

חומצה פולית היא מרכיב נפוץ בתוספי תזונה. היא משוּוקת הן בפני עצמה (בכדורים שמכילים רק חומצה פולית) והן במסגרת מולטי־ויטמינים הכוללים את כל הוויטמינים מקבוצת B.

למה ממליצים לנשים בהריון ליטול תכשיר של חומצה פולית?

מחקרים רפואיים רבים הוכיחו כי תוספת של חומצה פולית כשלושה חודשים לפני הכניסה להריון ועד סוף החודש השלישי להריון מקטינה ב-50-70 אחוזים את הסכנה למומים קשים במערכת העצבים המרכזית של היילוד (בעיקר מומים מסוג ספינה־ביפידה, שבהם חוליות עמוד השדרה אינן שלמות וגורמות לחשיפת חוט השדרה). בעקבות המחקרים האלה החלו מדינות רבות להעשיר את הלחם בחומצה פולית.

האם חומצה פולית טובה ללב?

בשנים האחרונות התגלה קשר בין רמת חומצת האמינו הומוציסטאין בדם לבין שכיחות מחלות לב כליליות. חומצה פולית מורידה את רמת ההומוציסטאין בדם, אך טרם הוכח שההורדה הזאת, באמצעות חומצה פולית, מונעת התפתחות של מחלת לב כלילית.

האם צריכת יתר של חומצה פולית יכולה לפגוע בי?

עד היום סברו החוקרים שצריכת יתר של חומצה פולית אינה פוגעת בבריאות, אולם פרסום מוקדם של הרשומות של האקדמיה האמריקנית למדעים מעלה ספקות בנוגע ליעילות שבהעמסת חומצה פולית על הגוף.

החוקרים מסבירים כי פעילות החומצה הפולית נעשית בגוף באמצעות המולקולה הטטרה הידרופולית ונגזרותיה החד־פחמניות. הכבד יכול לעבד חומצה פולית המתקבלת מוויטמינים או ממזון מועשר בחומצה פולית באיטיות יחסית, ולכן כל תוספת של חומצה פולית מעל לקצובה היומית המומלצת היא חסרת תועלת ועלולה אף להיות מזיקה.

הפעילות האנזימטית האיטית גורמת לחוסר יעילות בטיפול בכמות גדולה של חומצה פולית - שכן הכמות הקיימת היא מעבר לרוויון האנזים ויכולת פעולתו המקסימלית.

מהו המינוון היומי המומלץ לחומצה פולית?

הקצובה היומית המומלצת היא של 0.4 מ"ג ליום לאדם בוגר. כיום המינון היומי מגיע בכמה מצבים עד כדי 5 מ"ג ביום. כיוון שהכבד אינו יכול לטפל בעודף המושת עליו, נוצרת הצפה של הפלזמה בחומצה פולית, וזו עלולה להיות גורם סיכון.

מחקרים מסוימים הצביעו על כך שחסר בפולטים - הנגזרות הטבעיות של חומצה פולית - עלול להגביר את הסיכון לסרטן. המחקר הנוכחי מתריע על כך שעודף פולטים עלול להגביר או לשפעל מצבי סרטן קיימים או מצבים טרום־סרטניים ולפגום בפעילות המערכת החיסונית. עודף חומצה פולית עלול להאפיל על חסר בוויטמין B12 - עובדה מוכרת וידועה - ובכך להגביר את הסיכון למערכת העצבים.

מהו המינון היומי המומלץ לנשים בהריון או כאלה המתכננות הריון?

כאמור, ההמלצה היא ליטול חומצה פולית כשלושה חודשים לפני הכניסה להריון ועד סוף החודש השלישי להריון במינון של 0.4 מ"ג. מתחילת החודש הרביעי להריון יש לעבור לטיפול בתכשיר משולב של ברזל (30 מ"ג) וחומצה פולית (0.4 מ"ג) עד שישה שבועות לאחר הלידה למניעת אנמיה. לאחר מכן יש לחזור לנטילה יומית של 0.4 מ"ג חומצה פולית בלבד.

אז אישה שלא מתכננת הריון לא צריכה ליטול חומצה פולית?

דווקא כן. נטילת חומצה פולית מומלצת לאישה בגיל הפוריות כדי שלא ייווצר מצב שבו לא תקבל חומצה פולית בתקופה הטרום הריונית. ישנן נשים שלא נוהגות לתכנן את הריונן או כאלה שאינן משתמשות באמצעי מניעה ואם מתחשבים בעובדה שכ-50 אחוזים מההריונות אינם מתוכננים - אז כדאי להיות מכוסים ליתר ביטחון.

בנוסף לנטילת חומצה פולית מומלץ לצרוך מזון העשיר בוויטמין B12 כגון בשר, עוף, דגים, ביצים ומוצרי חלב. ולנשים שאינן צורכות מוצרי מזון מן החי מומלץ ליטול תוסף של B12 ברמה של 2 מק"ג ליום באופן מניעתי.

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ/י​ כאן


ד"ר אריה גולדשמיד הוא לשעבר מנהל מחלקת הפרמקולוגיה בקבוצת כללית