פורסם בראשונה: 06.01.2009
עדכון אחרון: 10.09.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

הדגים והמוח של העובר

לקריאה נוחה
עוברים ותינוקות זקוקים לחומצות שומן רב בלתי רווויות ארוכות שרשרת להתפתחות ולגדילה תקינות. כיוון שהגוף אינו יכול לייצר כמות נאותה בכוחות עצמו, חשוב לקבל את חומצות השומן האלה מהמזון או מתוספי תזונה
הדגים והמוח של העובר

מוח העובר גדל בקצב מהיר במהלך ההריון. הוא שוקל כ־350 גרם בזמן הלידה וכמחצית ממנו היא שומנים. חומצות השומן העיקריות במוח הן רב בלתי רוויות וארוכות שרשרת. חומצות השומן האלה הן מרכיב חיוני בקרומים (ממברנות)  של התאים, במיוחד במוח וברשתית העין.

עד כמה החומצות הללו חיוניות?

המוח המתפתח זקוק לכמות גדולה מהחומצות האלה שמצטברות במוח במיוחד בשליש האחרון של ההריון ובמשך החודשים הראשונים לחיים. אם לא מקבלים כמות מספיקה בתקופה החשובה הזאת,  עלול להיגרם למוחו של העובר נזק בלתי הפיך.

מה צריך לעשות כדי שהעובר והתינוק יקבלו אספקה נאותה?

עוברים ותינוקות זקוקים לחומצות השומן החשובות האלה להתפתחות וגדילה תקינות. כיוון שהגוף אינו יכול לייצר כמות נאותה בכוחות עצמו, חשוב לקבל את חומצות השומן הללו מהמזון או מתוספי תזונה. זו הסיבה שתזונת האם בהריון ובהנקה חשובה ביותר להתפתחות מוח העובר והתינוק.

האם כדאי להרבות באכילת דגים?

לדגים יש יתרונות תזונתיים רבים: הם מכילים חלבון ודלים בשומן רווי ומכילים רכיבי תזונה חיוניים להתפתחות המוח, כמו חומצות שומן מסוג אומגה־3 (שנקראות EPA ו־DHA), יוד, כולין וברזל. אולם רוב הדגים מכילים מזהמים כמו כספית.

כל הדגים מכילים כספית?

כספית נמצאת באופן טבעי בסביבה. הכספית יכולה להשתחרר לאוויר כתוצאה מזיהום תעשייתי, והיא יכולה להצטבר בנהרות ובאוקיינוסים. כספית הופכת במים למתיל־כספית, וכך היא מצטברת בדגים. יש דגים שמכילים כמות רבה יותר של מתיל־כספית, בהתאם לתזונה שלהם ולכמות הכספית במים שבהם גדלו. באופן כללי, בדגים גדולים שחיו יותר יש יותר כספית, כיוון שהיה לכספית יותר זמן להצטבר בהם.

מתיל־כספית יכול להיות רעיל ולסכן את התפתחות מערכת העצבים של עוברים ושל ילדים קטנים, אולם מידת החשיפה שגורמת לפגיעה אינה ידועה. המקרים הידועים המתועדים של הרעלה ממתיל־כספית כתוצאה מצריכת דגים התרחשו במינמטה ובניגטה ביפן בשנות ה־50 וה־60 לאחר זיהום תעשייתי נרחב במים שבהם נידוגו.

הכספית מצטברת בגוף האדם במשך הזמן. היא מופרשת ממנו בסופו של דבר, אך יכולה לעבור יותר משנה כדי שהכמות תרד באופן משמעותי. לכן חשוב להקפיד על ההמלצות האלה גם לפני הכניסה להריון. אם בשבוע אחד אוכלים יותר דגים מהכמות המומלצת, אין מה לחשוש, אולם כדאי להימנע מדגים בשבוע ובשבועיים שלאחר מכן.

האם כדאי להגביל את כמות הדגים בתפריט?

מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) והסוכנות להגנת הסביבה האמריקאיות ממליצים לנשים שעומדות להיכנס להריון, לנשים הרות ומיניקות ולילדים קטנים להימנע מדגים שמכילים כמות גבוהה של כספית ולהגביל את הצריכה של דגים ושל פירות ים לעד 340 גרם בשבוע. באופן הזה ניתן ליהנות מיתרונות הדגים בלי להיות חשופים לנזקים מהכספית.

על אילו דגים כדאי לוותר בתקופת ההריון וההנקה?

מומלץ לא לאכול את הדגים הבאים: כריש, דג חרב, קינג־מקרל וטיילפיש (Tilefish)

אילו דגים כדאי להוסיף לתפריט?

הדגים הבאים מכילים מעט כספית ואפשר לאכול עד 340 גרם מהם, כשתי ארוחות בשבוע: טונה בהירה משומרת, סלמון, pollock, catfish (וגם שרימפס).

טונה לבנה, שנקראת גם אלבקור, מכילה יותר כספית מאשר טונה בהירה משומרת. אם אוכלים ממנה, יש להקטין את הכמות ל־170 גרם בשבוע. כך גם בנוגע לסטייק טונה ובנוגע לדגי ים שאין עליהם מידע.

האם דגים הגדלים בברכות מכילים כספית?

הסיכון ממתכות כבדות לא קיים בדגי בריכה, וכיום יש בארץ דגי בריכה שמכילים אומגה 3. מי שנמנעת מאכילת דגים (צמחוניות וטבעוניות וגם כאלה שפשוט לא אוהבות) יכולות ליטול אומגה 3 בתוספי תזונה.

המחקר בסיישל

במוחקר שבוצע באיי סיישל השתתפו 11,875 נשים שמילאו שאלונים על תכיפות צריכת דגים ופירות ים בשבוע ה־32 להריונן. החוקרים בדקו את התפתחות ילדיהן מבחינה ההתנהגותית וקוגניטיבית מגיל חצי שנה ועד גיל שמונה.

לאחר שניטרלו 28 משתנים שיכולים להשפיע על התפתחות הילדים (למשל, מצב חברתי־כלכלי וגורמים תזונתיים אחרים), נמצא יתרון לצריכה גבוהה של דגים ושל פירות ים במהלך ההריון.

לילדים של הנשים שאכלו יותר מ־340 גרם לשבוע היו בממוצע ציונים טובים יותר ביכולת מילולית, בהתפתחות, בהתנהגות חברתית ובמוטוריקה עדינה לעומת ילדים שאימותיהם צרכו פחות מ־340 גרם בשבוע.

התוצאות מראות כי חשוב לכלול גם דגים בתזונת האם במהלך ההריון ותומכות בדעה כי דגים הם מזון למוח.

צריכה מועטה של דגים ושל פירות ים (פחות מ־340 גרם בשבוע) לא הגנה על ילדים מתוצאים לא רצויים, אלא להפך (במחקר לא בדקו בפועל את ריכוזי המתיל־כספית בדגים ו/או בגוף לכן לא יכולים להתייחס להשפעות השליליות שלה).

החוקרים מעלים את השאלה אם יש צורך להגביל צריכת הדגים במהלך ההריון. ההמלצות הנוכחיות עלולות לגרום להפחתת צריכת הדגים באופן כללי וכך לצריכה נמוכה מדי של חומצות שומן החיוניות מתחת לדרוש להתפתחות אופטימלית של המוח. באופן הזה יש יותר נזק מתועלת, מכיוון שהסיכון שנוצר מחוסר רכיבי התזונה החיוניים שבדגים גדול מאשר הנזק מחשיפה למזהמים כמו כספית.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

בהריון?

כללית פלטינום מעניקה לך סל הריון בשווי של עד 8,000 ש"ח

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל