פורסם בראשונה: 29.11.2006
עדכון אחרון: 11.04.2012
  • ניצן חג'ג' ניצן חג'ג'

קיפוזיס: זה לא גמל- זה אני בראי!

לקריאה נוחה
קיפוזיס הוא ליקוי יציבה שמתבטא בעקמת גדולה בגב, בכתפיים שמוטות ובחולשת שרירים. ישיבה בשיכול רגליים, צניחה על השולחן תוך פיתול חוט השדרה והליכה שפופה עם הראש באדמה הן רק חלק מהגורמים להתפתחותו. ויש מה לעשות? ועוד איך
פיזיותרפיה תעזור לקיפוזיס

מה זה קיפוזיס (Kyphosis)?

ליקויי יציבה בעמוד השדרה הגבי שמתבטא בעקמת גדולה באיזור הגב העליון. בנוסף לעקמת ניתן להבחין גם בכתפיים שמוטות לפנים, בראש מוטה קדימה, בשרירי חזה קצרים ובחולשה בשרירי הגב העליון ובשרירים מקרבי השכמות.

נולדים עם זה?

הגורם העיקרי להתפתחות של קיפוזיס הוא תורשתי (בהמשך - מה ניתן לעשות כדי לתקן את המצב).

ממה זה בא?

מעבר לנטייה התורשתית, ישנן כמה סיבות אפשריות להתפתחות קיפוזיס ואלה הן:

• דימוי עצמי נמוך: למשל, נערות בגיל ההתבגרות שמנסות להסתיר את החזה שגדל פתאום וכתוצאה מכך מעגלות את הכתפיים ויוצרות דפוס תנועה לקוי, שמתקבע ונשאר.

• דפוסי תנועה לקויים ומודעות גופנית נמוכה: למשל, ישיבה בשיכול רגליים, צניחה על השולחן תוך פיתול חוט השדרה והליכה שפופה עם הראש באדמה – אלה רק חלק מדפוסי התנועה שתורמים להתפתחות קיפוזיס.

• שרירים קצרים ו/או חוסר איזון שרירים: למשל, כאשר צד אחד של הגוף חזק יותר והצד האחר חלש יותר. נשיאת תיק כבד על כתף אחת, אשר כתוצאה ממנה המשקל מונח על מותן אחת ויוצר חוסר איזון.

• מחלת שוירמן: סוג של קיפוזיס הפוגע בעיקר במתבגרים וגורם להתקרבות בין עצמות חוט השדרה והפחתה במרחק שבין החוליות.

יש מה לעשות?

בוודאי!

למשל:

• לחנך את הגוף מחדש לדפוסי תנועה ויציבה טובים. התעמלות בשיטת פילאטיס היא רק אחת הדרכים לעשות זאת.

• לדאוג לאיזון שרירים בגוף ולא לחזק רק את הבטן, כי זה מה שבולט...

• לבצע תרגילי מתיחות תמיד ובאופן קבוע.

• לבצע תרגילים של נשימות מלאות - ועמוקות.

• להתבונן בגוף בצורה מודעת בכל המנחים כמו: עמידה, ישיבה, הליכה, שכיבה, עמידת שש ועוד...

• לבצע פעילות אירובית להגדלת הסיבולת.

• להגיע למצב של הרפיה, שבו הגוף משוחרר, ומשם לתקן את המנחים הלקויים.

בין תרגיליי הפילאטיס המופיעים באתר יש רבים כאלה שיכולים לסייע במניעת התפתחות מצב של קיפוזיס או לסייע כאשר כבר סובלים מהבעיה, ביניהם תרגיל להורדת כתפיים, תרגיל לסיבובי צוואר - ועוד. להתייעצות אודות תרגילים נוספים שמסייעים במצב של קיפוזיס – בואו לפורום הפילאטיס של ניצן.

איך ניתן לסייע לסובלים מקיפוזיס במסגרת הכללית?

באמצעות פנייה לרופא או רופאת המשפחה, או לרופא או רופאה אורתופדיים (לזימון תור, לחץ/י כאן). הרופא, או הרופאה, יפנו אותך לבדיקה נוספת - או ישירות לטיפול בשירות הפיזיותרפי של הכללית.

מה יעשו לי בשירות הפיזיותרפי?

ינתחו את ממצאי הרופא או הרופאה המפנים (בייחוד עם ביצעו לך צילום רנטגן) ויבצעו אבחון פיזיותרפי שמטרתו לאתר את הגורמים והסיבות לקיפוזיס. לאחר האבחון יתאימו לך תוכנית טיפול פרטנית, או קבוצתית, המתאימה במיוחד לך.

אז חודש-חודשיים וזה מאחורי?

לא. ממש לא.

טיפול בליקויים בעמוד השדרה הוא ארוך-טווח ובנוי על ניתוח תנוחות תפקודיות בחיי היומיום, שינוי התנהגותי ותרגול קבוע על-פי הנחיות הפיזיותרפיסט או הפיזיותרפיסטית. זה אולי נראה כמו "תיק", אבל כדאי לטפל בבעיות גם אם מדובר בתהליך ארוך. ליקויים בעמוד השדרה, אם אינם מטופלים, עלולים להחמיר עם השנים. לכן האחריות שלך, לבריאות שלך, היא כאן חלק מהעסק.

נעמי סיון היא הפיזיותרפיסטית הראשית של הכללית ויועצת בנושאים אלה ל"20 פלוס"
 ניצן חג'אג' היא מדריכת פילאטיס מוסמכת AFAA ומנהלת פורום הפילאטיס של "20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל