פורסם בראשונה: 12.04.2011
עדכון אחרון: 13.05.2013
  • בר גבע בר גבע

קודם כל תירגעי - טיפים מהנים להפגת הסטרס באמצע החיים

לקריאה נוחה
סטרס לא עושה טוב לאף אחד. מחקרים מצביעים על הקשר בין מתח לבין פגיעה באיכות החיים. מה את יכולה לעשות כדי לא לתת לשגרה הלוחצת לעלות לך על העצבים?

בקיצור

1.

בילוי ופינוק: קני לעצמך משהו שאת ממש רוצה, לכי לסרט, תעשי אמבטיה ותדאגי לשיר משהו בזמן שאת שם. זה באמת עובד.

2.

להביע את זה: לכתוב מה מציק לך שלוש פעמים בשבוע ולאוורר.

3.

להירגע עם מגע: תחזיקי ידיים עם מי שאת אוהבת ותעשי גם מסאז' מדי פעם. בדוק, אחר כך תרגישי הרבה יותר נינוחה!

​השפעתו של הסטרס על חיינו ידועה. מחקרים חדשים מצביעים על הקשר בין מתח​ לאיכות חיים ירודה - מאיבוד זיכרון ועד אי הצלחה בירידה במשקל.

לא חסרות סיבות להיכנס למתח. לפני החגים עם ההכנה לשלל הארוחות המשפחתיות, ואחרי החגים כשצריך לחזור לשגרה לוחצת בעבודה ובלימודים. לאן שלא תסתכלו, תראו סביבכם אנשים מתוחים וקצת דאוגים. 

כדי להתגבר על הסטרס שהחיים מזמנים, אפשר לעשות כמה דברים קלים, שהייתרון הגדול שלהם הוא שרובם מאוד נעימים ומהנים:

להתפנק, מה יש?

תתחדשו בבושם חדש, בשפתון עשיר או בבגד יפה. מתברר שזה עוזר להפחית את הסטרס למשך 24 השעות ממועד הקנייה. נשמע פשטני? אולי, אבל זה עובד. למה? כי זה מסיח את הדעת מהבעיות ומהדברים שמטרידים אותך ושגורמים לך לסטרס.

להחליף את שומר המסך 

להביט בתמונה של חוף לבן ויפהפה, ים כחול ושמים תואמים עושה פשוט טוב על הנשמה. אותו הדבר לגבי כר דשא, יער עבות, או כל תמונה של טבע מהמם. תמונות כאלו ממריצות את המוח לייצר גלי אלפא – דחפים חשמליים שמגבירים את תחושת השלווה - וככה נרגעים, בלי לטוס עד לתאילנד.

​​

לבטא את הסטרס

לא ביקשנו ממך לכתוב יומן. כל מה שצריך זה רק לקחת דף ולרשום מה מלחיץ אותך, שלוש פעמים בשבוע, 15 דקות בכל פעם. פעולה פשוטה זו עשויה להפחית את החרדות שלך מהנושאים שמכניסים אותך ללחץ. לא חשוב התחביר, הלשון והדקדוק. הנקודה היא לעשות ונטילציה לרגשות שלך. לשחרר קצת קיטור, ובכך להוריד את רמת התסכול שהצטבר בפנים.

לשיר במקלחת

אף אחד לא ביקש ממך להירשם לאודישנים של כוכב נולד. אבל כששרים, שואפים ונושפים באופן טבעי, לאט ורגוע. ונשימות סדירות, כידוע, מרגיעות את הגוף. כמה פעמים אמרו לך להירגע ולנשום עמוק? זה בשילוב המים החמים והזורמים על הגוף - עושה את העבודה שלשמה התכנסנו כאן היום. אה, וזה בכלל לא משנה איזה שיר שרים. העיקר זה לנשום עמוק ולשיר בהתלהבות.  

ללכת לסרט 

לראות סרט זו דרך נפלאה להירגע, לנקות את הראש ולקבל פרספקטיבה טובה יותר על כל הדברים שהטרידו אותך השבוע. לשקוע בתמונות המרצדות על המסך מאפשר לך לקחת הפוגה מכל הדאגות, ולפעמים, אחרי שעתיים, קל יותר לפתור בעיות. למה? כי אחרי שניקית את הראש והנחת אותן בצד, אפשר להסתכל עליהן באובייקטיביות.

ללכת לישון מוקדם

השעון שוב הקפיץ אותך הבוקר? רק זה יכול להקפיץ את רמת הסטרס שלך עד לגג! כשמתעוררים בצורה צורמנית שוב ושוב (כל בוקר) זה מלחיץ את המוח כמו מניעת שינה כרונית. למה? כי זה מזעזע את הגוף בכל פעם מחדש. 

טיפ: להיכנס למיטה בערב חצי שעה מוקדם מהרגיל, במקום לכבות את השעון בבוקר שוב ושוב (אחרי שהפעלתם את ה"נודניק") ולגנוב עוד כמה דקות חסרות משמעות מתחת לשמיכה.

להחזיק ידיים

להחזיק ידיים עם מי שאוהבים במשך כמה דקות מדי יום מגרה את המוח לייצר אוקסיטוצין. זהו הורמון שמשמש גם כמוליך עצבי שעשוי להשפיע על יצירת האמון הבין אישי וממלא תפקיד חשוב ביצירת קשרים. האוקסיטוצין עוזר להרגיע את האמיגדלה, אותו אזור במוח שאחראי על תחושת החרדה. הוא מרגיע את העצבים ומפחית את לחץ הדם. אין לך עם מי להחזיק ידיים? לא נורא. התכרבלות עם חיית המחמד האהובה יכולה לסייע באותה מידה!

לעשות מסאז'

עיסוי קל במשך כמה דקות בכל יום עשוי להפחית את הורמון הסטרס במידה ניכרת. הרעיון הוא לשכב פרקדן, להירגע ולסרוק את כל הגוף. כדאי להתחיל בראש, בחיפוש אחר האזורים הדואבים והתפוסים, ורק אחר כך להמשיך לשאר הגוף. למה? כי כשמתחילים בעיסוי כדאי לגשת מייד לאותם איברים כואבים. שחרור אותם אזורים יעזור לשחרר את הורמוני האנדורפין, שמרגיעים ומשפרים את מצב הרוח.

לעשות אמבטיה

יש מי שמעדיפים מקלחת קצרה, נכון. ובכל זאת לאמבטיה יתרונות משלה. התרווחות בה במשך 20 דקות מפעילה את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, סניף של מערכת העצבים שמסייע להרגעת המוח ומפחית את רמת הקורטיזון. הקורטיזון הוא הורמון סטרואידי המופרש על ידי בלוטת יותרת המוח והוא מכונה לעיתים הורמון הסטרס כי רמתו עולה בעקבות מתח נפשי ופיזי. 

טיפ: רגע לפני הטבילה אפשר להבריש את עור הגוף היבש במברשת ארוכה בעלת סיבים טבעיים במשך חמש דקות לפחות. כדאי להבריש את הרגליים, הידיים והגב – פעולה זאת תמריץ את אלפי קצות העצבים שפועלים יחד כדי להרגיע את מערכת העצבים.

בר גבע כותבת על נושאים שונים ב־"20 פלוס"

​​יעוץ מקצועי: ד"ר דנה פלורנטין

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל