פורסם בראשונה: 05.12.2013
עדכון אחרון: 15.12.2013
  • ד"ר מוטי לוי ד"ר מוטי לוי

עייפות כרונית: צעירים חסרי מנוח

לקריאה נוחה
חוסר פעילות זה רע, אבל עודף פעילות יכול להיות מתיש. מי שהעייפות אצלו הופכת לשגרה "גומר לעצמו את המצברים" וסובל מבעיות בריאותיות שונות. אז מה עושים? קבלו שלל טיפים
אישה עייפה

בקיצור

1.

העייפים הכרוניים הם אנשים שאינם יוצרים בדרך־כלל הפרדה בין שעות העבודה לשעות הבית ולוח הזמנים שלהם עמוס במטלות שונות.

2.

העייפות המתמדת גורמת בסופו של דבר לכך שהדברים נעשים בצורה נגררת, ללא חיוניות, ללא מוטיבציה ובתחושה של אפתיה וחוסר עניין.

3.

אנשים שאוכלים בלילה פועלים בניגוד ל"לוח הזמנים" של הטבע, מתקשים להירדם והשינה שלהם פחות "מזינה". הם קמים עייפים וכבדים.

אם אתם בגילאי 18־45 ומנסים לדחוס 48 שעות אינטנסיביות לתוך 24, בטח גם שמתם לב לתוצאות: לחץ רב, כאבי ראש, בעיות עיכול, עצבנות וגם דיכאון. או במילים אחרות - "עייפות כרונית".

אין מי שלא חווה מצבי עייפות שמצריכים שינה טובה של כמה שעות או אפילו יום חופש למילוי המצברים. אלא שיש כאלה שעבורם עייפות היא לא עניין נקודתי, אלא דרך חיים, חלק משגרת היומיום. 

מדובר באנשים שאינם יוצרים בדרך־כלל הפרדה בין שעות העבודה לשעות הבית ולוח הזמנים שלהם עמוס לעייפה במטלות שונות. מלימודים, קורסים, חוגים, איסוף הילדים ועד עבודה לתוך הלילה אחרי שהבית נרדם, ובעיקר - אין להם את היכולת או הידע לפרגן לעצמם מנוחה טובה.

זה אולי נראה לחלקכם לגיטימי, אבל כדאי שתזכרו: אנחנו רק בני אדם ואנשים כאלה מכניסים את עצמם, במוקדם או במאוחר, למצב של עייפות כרונית, תמידית, ועלולים "לגמור יום אחד את המצברים".

הבשורות הרעות הן שמספר העייפים הכרוניים הולך וגדל, במיוחד אצל צעירים, כאשר לפי מחקרים נשים סובלות מהתופעה הרבה יותר מגברים. מפתיע? לא ממש, בהתחשב ב"ג'אגלינג" שרובן עושות בין קריירה לאמהות.

הבשורות הטובות: עם מעט מאמץ, אפשר לשפר את המצב ולחיות טוב יותר.

מהם התסמינים?

העייפות המתמדת גורמת בסופו של דבר לכך שהדברים נעשים בצורה נגררת, ללא חיוניות, ללא מוטיבציה ובתחושה של אפתיה, פסיביות וחוסר עניין. לכך יכולים להתלוות כאבי שרירים, כאבי מפרקים וכאבי ראש. במקרים רבים יכול להיווצר מעגל קסמים - העייפות גוררת דיכאון, הדיכאון מעייף עוד יותר וכן הלאה.

ממה זה נגרם?

מדובר בהצפה של המערכות בגוף בעקבות עודף פעילות, כשהכוונה בעיקר למערכות הנפשיות והמנטאליות - החושים ומערכת העצבים. הצפה כזו נגרמת מאורח חיים אינטנסיבי המוביל לעייפות מצטברת לאורך זמן.

מהו הטיפול הקונבנציונלי?

עדיין לא נמצא מרפא לתסמונת, אך יש דרכים להקלה. טיפול עשוי לכלול פעילות גופנית מבוקרת, תרופות אנטי־דיכאוניות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית, ושינוי תזונתי.

מהו הטיפול המשלים?

תזונה
צמצמו בתפריט שלכם חלבון מהחי. התחילו כל ארוחה עם סלט גדול, מלא בעלים ירוקים וירקות עונתיים, והוסיפו אגוזים ושקדים. אכלו קטניות ודגנים מחממים לחורף, הקפידו על סיבים תזונתיים שייקלו על העיכול ויחזקו את המערכת החיסונית.

מה לא? אל תרעילו את עצמכם במזון תעשייתי, מעובד, מקופסאות, כזה שיש בו המון קלוריות ריקות. מזון כזה, בתוספת שתיית אלכוהול, יכבידו על הכבד, יקשו על הגוף לנתב החוצה את הרעלים ויגרמו לכם להרגיש פחות חיוניים.

סובל/ת מעייפות כרונית? מגוון טיפולים עומדים לרשותך בכללית רפואה משלימה, לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ לחץ/י כאן>>

תוספת של ויטמינים מסוג B מסייעת לסובלים מסטרס, כמו גם צריכת מזונות העשירים בהם - דגנים מלאים, לחם מלא, שיפון, שיבולת שועל, שעורה ומזונות עתירי סיבים.

נטורופתיה
הנטורופת מתאים למטופל, בהתאם לצרכיו הגופניים, צמחים מסלקי רעלים שמשפרים את תפקוד הכבד: ארטישוק, שן הארי, עולש, או פורמולות צמחיות המנקות את הגוף.

דיקור סיני
הדיקור מחזק את הטחול והכבד, ומסייע להם לפזר את האנרגיה הטובה בגוף ולנתב החוצה רעלים.

עיסוי
טיפולים ברפלקסולוגיה או שיאצו ישפרו את זרימת הדם הפריפרית ויסייעו כאבי שרירים.

שינה טובה
הקפידו על שעות שינה טובות. מי שיכול - מוזמן גם לישון שעה קלה בצהריים. בלילה, הכי מומלץ ללכת לישון שעתיים־שלוש אחרי השקיעה ועד 6 בבוקר.

חופשת מחלה
לעיתים העייפות הכרונית גורמת לחום, הצטננות או שפעת קלה - זה איתות של הגוף המותש שנעצור לרגע.

נסו לא להילחם בגוף בתירוץ ש"אין לי זמן להיות חולה". חטפתם שפעת? נוחו בבית 3 ימים, ותרו על תזונה כבדה ובעיקר הקפידו על שתייה - מים ותה צמחים. והכי חשוב: אל תדכאו את החום בכדורים. אם החום אינו גבוה מאוד, הניחו לגוף לפעול בעצמו כדי לנקות מגופכם את המחלה.

זה כואב?

הדיקור הסיני מבוצע באמצעות מחטים דקות בעובי של שערה, והדקירה כמעט שלא מורגשת. בטיפול בילדים נעשה שימוש במכשיר דמוי עפרון קהה שאיתו מפעילים לחץ מקומי על נקודת הדיקור, בלי לבצע דקירה במחט.

שיאצו הוא עיסוי עמוק שגורם בדרך כלל לתחושה נעימה. לעיתים הטיפול עלול לעיתים להיות קצת כואב.

נטורופתיה ורפלקסולוגיה אינם כואבים כלל.

כמה זמן נמשך הטיפול?

סדרת הטיפולים עשויה להימשך מספר חודשים, בהתאם לחומרת המצב.

איזה מידע למסור למטפל בפגישה הראשונה?

מסור למטפל תיאור מפורט של סדר היום שלך ואיך הוא היה לפני הופעת המחלה. למטפל בשיאצו מסור גם את כל ההיסטוריה הרפואית שלך - ניתוחים - גם ניתוחים קוסמטיים, תרופות, שברים, תאונות, פציעות ותגובות שהיו לך לטיפולים בעבר.

מתי אוכל לצפות לשיפור במצבי?

ניתן יהיה לראות שיפור לאחר חודשיים־שלושה של טיפול.

האם הטיפול מתאים לילדים?

הבעיה לא קיימת אצל ילדים.

למי הטיפול לא מתאים?

מומלץ להתייעץ עם רופא (MD) אשר מתמצא גם בתחום הרפואה המשלימה, כדי לבדוק כל מקרה לגופו ולהתוות תוכנית טיפול אישית.

באופן כללי, הטיפול בדיקור סיני מתאים לכלל המטופלים. הטיפול בשיאצו פחות מתאים במצבים דלקתיים חריפים ובמצבים של מחלת חום אקוטית כמו שפעת, בהתאם לקביעת המטפל. בטיפול הנטורופתי חלק מצמחי המרפא אינם מתאימים לחולים עם בעיית כבד קשה, חולים המשתמשים בדיאליזה וחולים עם מחלת כליות משמעותית.

האם עלולות להיות לטיפול תופעות לוואי?

בדרך־כלל לא. לעיתים נדירות מאוד יכולה להיות רגישות לאחד הצמחים שבהם משתמש הנטורופת.

בדיקור מתבצעת הדקירה במחטים סטריליות וחד־פעמיות כדי למנוע סיכונים. לעיתים גורם הדיקור לדימום תת־עורי נקודתי ("סימן כחול" קטן), כאב בנקודת הדיקור ובאנשים שיותר חרדים ממחטים - תחושת סחרחורת או אי־נוחות כללית.

לאחר הטיפול הראשון והשני בשיאצו יש לעיתים רחוקות החמרה זמנית של הכאב, שמופיעה לרוב למחרת הטיפול ונמשכת יום־יומיים נוספים. תופעה זו נקראת ריאקציה והיא נחשבת לסימן טוב לכך שהטיפול הצליח לנגוע בנקודות הנכונות ולהפעיל תהליכים.

איך מונעים מצב של עייפות כרונית?

הסוד הוא בלשריין כמה דקות של מנוחה מדי פעם.

כמה עצות איך לעשות את זה:

בנו לעצמכם סדר יום סביר - אל תדחסו ב־24 שעות פעילויות של 48 שעות.

• קבעו סדרי עדיפויות, החליטו  מה הכי חשוב, ואת היתר - דחו למחר.

קומו רבע שעה מוקדם יותר - אכלו במנוחה ארוחת בוקר.

הגעתם למשרד? קחו 2 דקות של רגיעה - עשו לעצמכם תרגיל הרפיה קצר, והחלו את היום ברגוע.

בהפסקת הצהריים, עשו הפסקה אמיתית - צאו לאכול, ורק לאכול. בלי טלפונים, בלי מחשבים. הקפידו על ארוחה בריאה, קלה וטרייה שלא תכביד עליכם בהמשך היום.

אחרי העבודה צרו לעצמכם את החלק השני של היום, בהפרדה מושלמת מהראשון. ארגנו לעצמכם "סדר ערב" נעים - פעילות עם הילדים בגן השעשועים, ספורט, ארוחת ערב משפחתית. בילוי נעים.

אל תעמיסו על הילדים - אין צורך ב־5 חוגים בשבוע. גם חוג אחד יספיק לילד, ולא יעמיס עליו ועליכם. הניחו גם לו להיות נינוח.

נצלו את המשחק עם הילדים למנוחה - הרכבת פאזל או הכנת ארוחה ביחד היא גם סוג של תרפיה לנפש.

טכניקות הרפיה - לחוצים וחרדים שלא תספיקו? נסו להירגע באמצעות דמיון מודרך או ביופידבק.

בסופי השבוע הקפידו על מנוחה טובה. אפשר לטייל בטבע ואפשר גם לנוח בבית עם ספר טוב, סרטים או אמבטיה מפנקת. אין צורך לבחור תמיד את מסלולי האקסטרים.

סטודנטים - נסו לא לעבוד, ללמוד ולבלות באותו יום. חלקו את זה לימים ותורידו מעצמכם עומס.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

סובל/ת מעייפות כרונית? מגוון טיפולים עומדים לרשותך בכללית רפואה משלימה, לפרטים נוספים ולקביעת פגישת ייעוץ לחץ/י כאן>>

 

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל