פורסם בראשונה: 15.01.2009
עדכון אחרון: 10.10.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

בידיים שלך: הבריאות שלהם

לקריאה נוחה
כשהילדים שלך יגיעו לגיל זיקנה, הם יזכרו אותך לטובה אם יחיו בבריאות טובה ועם עצמות חזקות. השקעה בתפריט עשיר בסידן היא תרופה טובה למניעת אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס ​היא מחלה המאופיינת בירידה בצפיפות העצם, שגורמת לעצמות להיות דקות יותר, פריכות, ונוטות יותר להישבר. 

המחלה מופיעה בדרך כלל בגיל מבוגר, אולם הדרך למניעתה מתחילה בגיל צעיר: תזונה עשירה בסידן בשלבי החיים המוקדמים מאפשרת בניית מסת עצם מירבית, שמירה עליה במעגל החיים והקטנת הסיכון ללקות באוסטיאופורוזיס בגיל מבוגר. שניהעשורים הראשונים לחיים מהווים חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבניית מסת העצם. עם זאת, השמירה על בריאות העצם, חשובה לכולם, בכל גיל.  ​

​​

איך מחזקים את העצמות שלנו?

פעילות גופנית וצריכה מספקת של סידן במהלך תקופת הילדות וההתבגרות יכולות לעזור בהשגת מסת עצם מירבית ולהפחית את הסיכון לשברים בהמשך החיים. מסת עצם נמוכה בגיל הילדות מהווה גורם סיכון גם לשברים בילדות, מה שמצביע על כך שלהשגת מסת עצם אופטימלית יש יתרונות מיידיים מעבר ליתרונות ארוכי הטווח.​

מה אפשר לעשות מיד ועכשיו?

חוקרים מאוניברסיטת טסמניה באוסטרליה יזמו תוכנית לשינוי אורח החיים ולמניעת אוסטאופורוזיס בקרב אמהות וילדיהן. במאמר שפורסם ב־European Journal of Clinical Nutrition, תיארו החוקריםאת השיטות בהן פעלו האמהות כדי לשפר את צריכת הסידן ואת מידת הפעילות הגופנית של הילדים:​

העלאת המודעות לחשיבות הסידן

"לדאוג שהילדים יקבלו שלוש מנות של מוצרי חלב ביום", "להיות מודעים שהם יקבלו סידן בתזונה באמצעות חלב, יוגורט וגבינה".

 להבטיח שמזונות עתירי סידן יהיו זמינים

"אני תמיד דואגת שיהיה חלב ויוגורט במקרר", "אני קונה לו את הגבינה שהוא אוהב".

 להיות מודל לחיקוי 

"כשהילדים שלי רואים שאני שותה חלב, הם יודעים שאם אמא שלהם יכולה גם הם יכולים", "כשהילדים רואים פעילות גופנית הם מבינים את החשיבות שלה", "אני מנסה להעביר להם את ההנאה שבפעילות".

 להיות מקור למידע

"הוא יודע שטוב לשתות חלב בשביל העצמות".

 להפעיל את הילדים

"הילד שלי לא אוהב ללכת אז במקום להגיד לו בוא תלך איתי הוא רכב על האופניים", "אירגנתי לבת שלי פעילויות עם החברות שלה", "אני אומרת תעזבי את המחשב בואי נצא להליכה יחד", "את יכולה לעזור לי? אני רוצה להיכנס לכושר בואי להליכה איתי", "אני לוקחת את הבת שלי לטיול עם הכלב בים".

איך משנים את התפריט לבריא יותר?

האמהות לקחו על עצמן להדריך את הילדים לאורח חיים בריא, לעודד אותם לפעילות גופנית ולהרגלי אכילה טובים. הן כמובן היו אלה שדאגו לשינויים בתזונה. הנה כמה טיפים:

• לקנות הביתה חלב מועשר בסידן במקום חלב רגיל.

• למרוח גבינה בכריך לבית הספר.

• לשים יוגורט בתיק האוכל לבית הספר (בנוסף למוצר חלב בבוקר ובערב)

• להפוך את החלב לשייק פירות על בסיס חלב או יוגורט.

• לשתות יוגורט במקום חלב (לילדים שלא אוהבים חלב)

• להחליף מזונות עתירי סידן במזונות אחרים. למשל, לשתות חלב במקום מיץ או דגני בוקר עם חלב במקום לחם עם חמאה.

השינויים בהטמעת אורח החיים לא היו קלים והאמהות ציינו גם קשיים ומכשולים:

קושי לפעילות בחוץ: מזג אוויר לא נוח, אין מגרשי משחקים, לא בטוח ללכת בלילה.

תפיסות מוטעות לגבי מזונות עתירי סידן: נערות בגיל ההתבגרות מקשרות בין מוצרי חלב לאחוזי השומן.

אורח חיים עמוס: אוכלים בדרך, אין זמן לבשל, הורים חוזרים מאוחר הילדים רעבים ורוצים לאכול עכשיו, הילדים הולכים מבית הספר ישר לחוגים ולחברים ולא אוכלים בבית.

המשפחה לא מקבלת את המזון החדש: "ניסיתי להחליף את החמאה בטחינה ובעלי אמר שזה לא אוכל נורמלי", "במקום להגיד להם אני מכינה כריך עם... פשוט לשים את זה וזהו".

קושי כלכלי: מחירי הפירות והירקות גבוהים אלה של החטיפים.

גיל: בילדים קטנים, האמהות תארו יותר הזדמנויות לשנות ולהשפיע ישירות על המזון שנאכל. ככל שהילדים גדלים הילדים צריכים לקחת יותר אחריות על התזונה שלהם. נראה שיותר קשה לשנות את הפעילות הגופנית מאשר את התזונה.

גם ללא הכוונה מיוחדת, אמהות הן מומחיות בפיתוח אסטרטגיות לשינוי אורח החיים של ילדיהן. 

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים, מקבוצת כללית

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל