פורסם בראשונה: 21.03.2013
עדכון אחרון: 15.08.2013
  • עפרי ילין עפרי ילין

אימת הקלוריות של ליל הסדר: למה פסח כל כך משמין?

לקריאה נוחה
זה מתחיל בליל הסדר ולא נגמר עד המימונה. כבר בערב החג את צפויה לצרוך כ־3000 קלוריות, כולל היין, ואם תאכל מלא מצה עם שוקולד, גם אתה תעלה שלושה קילו בשבוע הזה. איך תישמרו?
אז כמה קלוריות יש בארבע כוסיות יין בליל הסדר?

בקיצור

1.

בארוחת ליל הסדר אנחנו צפויים ל־3000 קלוריות, ואנחנו נעלה בין שניים לשלושה ק"ג במהלך החג.

2.

כדי שזה לא יקרה, לפני הסדר איכלו ארוחות קטנות במשך היום, שלא תגיעו מורעבים לשולחן.

3.

נסו לאכול פחות פחמימות, ויותר מרק, חלבונים וירקות, ונצלו את החופש כדי לטייל ולזוז.

​חגי ישראל הם רבים, ארוכים ומשמחים מאוד, ואין חגיגה בלי עוגה (כשרה לפסח) והקלוריות שלה בצדה. עבור המון אנשים בארץ המילה חג פירושה לאכול, לאכול ושוב לאכול. מתוך כול החגים בולט פסח באירוח וזלילה שמתחילים בליל הסדר ונמשכים כמעט ללא הפסקה עד לחג שני.

כמה קלוריות זה יוצא?

אתר בית החולים הדסה פרסם לפני שנתיים מחקר, לפיו אדם ממוצע אוכל בארוחת ליל סדר כ־3000 קלוריות.

כמה אני כבר אוכל באמת

3000 קלוריות הן שתי מצות, מרק עם קניידלעך, מנת דג ובשר, תפוחי אדמה, סלטים, ארבע כוסות יין (כפי שההגדה מחייבת או פשוט כדי לעבור את הסדר בשפיות יחסית) וכמובן קינוחים. אתה יודע אם אתה אוכל יותר מזה בדרך כלל,  כי הדודה מתעקשת שתאכל עוד גפילטע, או פחות.

כולה שבוע, פסח באמת משמין?

כן. מחקר נוסף ,שנערך בקרב אלפי ישראלים הראה שישראלי ממוצע מעלה בחג הפסח בין שניים לשלושה ק"ג.

למען הסדר הטוב ראוי לציין שכל ק"ג של שומן הוא 7000 קלוריות. זאת אומרת שיש כאן תוספת של 21,000 קלוריות.

השנה אין סיבה שגם אתם תיכנסו לסטטיסטיקה. לא צריך להתחיל דיאטה, אבל חבל על כל המאמץ שהושקע עד החג. הרי חודש אחרי כבר רואים אתכם משחקים מטקות בשפת הים.

לא רוצה להפוך את המצות והחרוסת לצמיגים! מה עושים?

קודם כל, רובנו עובדים חצאי ימים במהלך חול המועד. נצלו את החופש הזה לפעילות גופנית, טיילו ברגל וצאו פחות לפיקניקים וקניות של מזון לארוחה הבאה.

רבים מאתנו יקבלו חבילות שי מלאות ממתקים. שמרו לכם כמות הגיונית מהממתקים שאתם אוהבים, ופזרו את השאר בין חברים ומשפחה. כל עוד הממתקים בבית בטוח מישהו יאכל!

ארוחת ליל הסדר נמשכת לעיתים ארבע עד שש שעות. אמנם בני ישראל עברו הרבה תלאות עד שהגיעו לארץ המובטחת, אבל אנחנו לא צריכים לאכול כל כך הרבה מתוך תחושת הזדהות.

אז אני לא אוכל כלום כל היום. זה יאזן את זה, לא?

לא! הכי חשוב לא להגיע לארוחה רעבים. אין צורך לצום באותו יום על חשבון הכמויות שנאכל בערב. מנגנון  ההרעבה לא מתאים לגוף. אם לא אוכלים במהלך היום, הגוף מניח שאנחנו במצוקה ומפרק את מסת השריר.

בנוסף, כשאתם מגיעים לארוחה המיוחלת אתם אוכלים המון כי הרעב היסטרי.

מה כן לאכול לפני הסדר?

לאורך היום מומלץ לאכול ארוחות קטנות כל שלוש עד ארבע שעות. תשתדלו שיהיו על השולחן המון ירקות: מאודים וחיים כסלט. זו תוספת עתירת נפח ודלת קלוריות שעדיפה על כל החרוסת ,המצות והקניידלעך.

באותו יום אל תאכלו הרבה חלבונים (כמו ביצים, עוף, בשר ומוצרי חלב). אותם כן אפשר לחסוך לערב ולאכול כמות יותר גדולה מהם בארוחת החג. חלבונים משביעים והגוף צריך להתאמץ מאוד כדי להפוך את העודפים שלהם לשומן. בכך הם שונים משומן, שבעודף ישר נאגר במאגרי השומן, ופחמימות שבגלל האינסולין גם יהפכו בקלות לשומן בגוף.

שולחן עורך! אני רעב!

ידע הוא כוח. אפשר לעבור על מרכיבי הסדר ולהחליט ממה כדאי לאכול פחות:

מצה שוות ערך ל־150 קלוריות.

בעוגייה של פסח כ־150 קלוריות גם היא.

בכל קניידלעך בינוני מקמח מצה כ־100 קלוריות.

גפילטעפיש בינוני כ־220 קלוריות.

בכף חרוסת כ־80 קלוריות.

בכוס יין אדום כ־80 קלוריות, בעוד בכוס יין יבש יש 160 קלוריות.

ב־100 גרם אגוזי מלך יש 65 גרם שומן וכ־642 קלוריות.

ב־100 גרם בוטנים יש 49 גרם שומן וכ־603 קלוריות.

ב־100 גרם קוקוס יש 100 גרם שומן וכ־884 קלוריות.

זוהי למעשה הסיבה שהעוגיות של פסח הן גם עתירות שומן, בנוסף לערכן הקלורי הגבוה.

איך מצמצמים קלוריות וגם עוברים את הארוחה בשלום? 

יין

נכון שבסדר כהלכתו צריך לשתות ארבע כוסות, אבל כמות כזו היא שוות ערך לארבע פרוסות לחם ביום חול. לכן, מי שמעוניין בכל ארבע כוסות היין, כדאי לו שיפחית מהמצות ומפחמימות אחרות.

מרק

בדרך כלל זוהי מנה בריאה ודלת קלוריות. הסירו את שכבת השומן שהצטברה מעל המרק כשהוא נמצא במקרר. כך תהפכו אותו למאכל דל שומן.

מצה

כל מצה שוות ערך לשלוש פרוסות לחם. מצה קלה שווה לשתי פרוסות. זה מזון ללא נפח, פשוט צריך ללעוס לאט לאט ולא לשכוח להיזהר איתן.

יש כיום בשוק מגוון מצות. עדיף לבחור מצה מקמח מלא, מצה משיפון או מצה עם סובין. כל אחת מהן מכילה כ־100 קלוריות והינה עתירת סיבים, מה שנותן תחושה טובה יותר של שובע.

בנוסף, אפשר לבחור במיני מצות. כל מצה קטנה כזו מכילה כ־47 קלוריות והיא שוות ערך לפרוסת לחם קל.

ממרחים

העדיפו למרוח על המצה ממרח שומני כמו חומוס או אבוקדו, או ממרח שהוא חלבון כמו גבינה או נקניק. תוספת של חלבון או שומן לפחמימה מאטה עוד יותר את קצב הפירוק שלה, מה שיתרום לתחושה של שובע לאורך זמן.

מריחה על המצה יכולה להיהפך בקלות לחצי קופסא של גבינה, ריבה, שוקולד או המון חמאה. בחרו ממרחים בריאים ולא עתירי קלוריות ומרחו שכבה דקה.

לא להתייבש

בפסח רוב האוכל נטול נוזלים,  במיוחד עבור מי שאוכלים מצות במקום לחם ומיני מאפה. אתם חייבים לספק לעצמכם כמות נכבדה של נוזלים שתגיע או משתייה או מאכילה של ירקות ופירות שהם עתירי נוזלים, ויטמינים ומינרלים.

באותה תקופה כדאי לשתות כל בוקר כוס מים חמימים עם חצי לימון סחוט. התערובת הזו מנקה את כל הליחה שהצטברה בצינור העיכול במהלך הלילה.

בארוחת החג העדיפו לשתות מים או שתייה שאינה ממותקת. חבל על תוספת הסוכר שמגיעה מהשתייה. אין לשתייה הזו ערך תזונתי משמעותי מלבד הערך הקלורי.

קינוחים

אם אתם רוצים לאכול מהקינוחים, ותרו על הפחמימות שמוגשות לשולחן, כמו אורז או תפוחי אדמה. כך ניתן להקטין באופן יחסי את כמות הפחמימות הנאכלת בזמן הסעודה.

עוגיות פסח עשויות בוטנים, שקדים או קוקוס והן עתירות שומן, מי שיכול בלי, עדיף שיוותר עליהן לחלוטין. לאלו שיכולים לאכול קטניות בחג, עדיף שתמירו אותן בפריכיות אורז בטעם דבש.

בגדים

נסו ללבוש בגדים צמודים, כדי לא להשאיר מקום מסתור לביסים מיותרים. ביום של החג עשו פעילות גופנית. כך תשרפו קצת לפני שתתחילו בשבוע האכילה.

עפרי ילין היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, ומתמחה בהפרעות אכילה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל