פורסם בראשונה: 29.04.2019
עדכון אחרון: 29.04.2019
  • לירון אופק דוד
  • דנה איבנקובסקי

אי־סבילות ללקטוז: הנחיות תזונה

לקריאה נוחה
גם מי שסובלים מאי־סבילות ללקטוז יכולים בדרך כלל לצרוך כמות קטנה של חלב ושל מוצרי חלב. כל מי שסובל מהתופעה הזאת צריך לבדוק מהי רמת הסבילוּת שלו ולא לחרוג ממנה

​רקע

אי־סבילות ללקטוז היא מצב שבו יש במערכת העיכול חוסר באנזים לקטאז שתפקידו לפרק את הלקטוז. כאשר האנזים הזה חסר, הלקטוז אינו מתפרק, נותר בשלמותו במעי הדק וגורם לתופעות לוואי.

אי־סבילות ללקטוז מתבטאת בדרך כלל בתסמינים שונים במערכת העיכול: תחושה של נפיחות, של גזים ושל התכווצויות בבטן, בחילות ושלשולים. יש להדגיש כי אכילת לקטוז אינה מסוכנת למי שסובל ממחסור בלקטאז, אך הסימפטומים גורמים לאי־נוחות רבה.

הטיפול התזונתי

אי־סבילות ללקטוז קיימת בדרגות שונות, ולכן לכל אדם יכולת לצרוך כמות שונה של לקטוז. בדרך כלל אין צורך - ואף לא מומלץ - להימנע לחלוטין ממוצרי חלב שכן הם מקור עשיר לסידן ולחלבון.

בכל מקרה של הימנעות מוחלטת מצריכת חלב ומוצריו חשוב מאוד לבדוק את הצורך בהשלמה של ויטמינים ושל מינרלים חיוניים המצויים בחלב כמו סידן, אבץ, ויטמין B12 וחלבון.

ממחקרים של העת האחרונה עולה כי מרבית האנשים שסובלים מאי־סבילות ללקטוז יכולים לאכול כמות לקטוז יומית המשתווה לזו שבשתי כוסות חלב (בערך 20 גרם לקטוז).

המלצות
1. מומלץ לבחור מוצרי חלב דלים בלקטוז כמו גבינות קשות, קוטג' ויוגורט (החיידקים הטובים שביוגורט מסייעים בעיכול הלקטוז).

2. מומלץ לשלב מוצרי חלב עם מזונות נוספים באותה הארוחה (למשל לחם עם קוטג' במקום קוטג' לבד, ביצה עם גבינה צהובה וכדומה).

3. חלב ניגר מכיל כמות גבוהה של לקטוז, ולכן מומלץ לבחור בחלב נטול לקטוז או דל לקטוז.

4. מוצרי חלב נוספים העשירים באופן יחסי בלקטוז הם לבן, אשל, גבינה לבנה, שמנת, מוצרי חלב ממותקים. לכן יש לבדוק את הסבילות האישית אליהם ולצרוך אותם בהתאם.

5. עם הזמן מרבית האנשים מוצאים את המינון האידיאלי האישי של מוצרי החלב שאיתו הם חשים בטוב.

6. אנשים הנמנעים ממוצרי חלב צריכים לשים דגש על תוספת של מאכלים אחרים העשירים בסידן ובהם סרדינים, טחינה מלאה, קטניות, טופו, שומשום, שקדים, כרוב, ברוקולי, כרוב ניצנים, תפוז, תאנה.

7. למי שמרבית התזונה שלהם מבוססת על מוצרי חלב וכן למי שאוהבים את המוצרים האלה במיוחד ניתן להציע ליטול כדור לקטזין (או אבקת לקטזין) לפני הארוחות ובמיוחד לפני ארוחה חלבית גדולה.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

דנה איבנקובסקי היא דיאטנית קלינית במחוז הדרום

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל