פורסם בראשונה: 06.06.2011
עדכון אחרון: 12.06.2011
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

חלב על הזמן כמה שזה בריא

לקריאה נוחה
הוא מקור מעולה לסידן ותורם להתפתחות תקינה של העצם. הוא מכיל ויטמינים, טוב לאיזון לחץ הדם ואף מגן מפני סרטן המעי הגס. אז איך זה יכול להיות שיש אנשים שממליצים לוותר על החלב? כל השאלות וכל התשובות

​​מה כל כך חשוב בחלב ובמוצריו?

הסידן הוא מינרל חיוני לתפקוד תקין של הגוף בכלל ולתחזוקת העצמות בפרט. חלב ומוצריו מכילים כמויות גדולות של סידן הנספג בצורה טובה בגופנו. כמעט בלתי אפשרי למלא אחר ההמלצות התזונתיות בנוגע לצריכת סידן ללא אכילת מוצרי חלב. לכן ההמלצה היא לשלב שלוש מנות חלב דלות בשומן ביום במסגרת תזונה בריאה ומאוזנת.​

איך משפיע החלב על הבריאות שלנו?

נוסף על תרומתו של החלב להתפתחות תקינה של העצם בשלבי החיים המוקדמים, לחיזוקה ולמניעת אוסטאופורוזיס ונוסף על ההגנה שהוא מקנה מפני שברים, העלו מחקרים שונים ששילוב של חלב ושל מוצריו בתפריט היומי תורם לשמירה על משקל תקין, לאיזון לחץ הדם ואף מגן מפני סרטן המעי הגס. יתר על כן, מוצרי חלב פרוביוטיים (המכילים חיידקים ידידותיים) תורמים לשיפור מערכת החיסון של הגוף ועוזרים בטיפול בעיות גסטרואינטסטינליות (בעיות במערכת העיכול).​

איך אפשר לדעת אם יש לי אלרגיה לחלב?

אלרגיה לחלב היא נדירה, ורק שיעור קטן מאוד מהאוכלוסייה - אחוזים בודדים בלבד - סובל מהאלרגיה הזאת. כאשר עולה חשד לאלרגיה, יש לעשות אבחנה מתאימה אצל רופא מומחה לאלרגיה (אלרגולוג). אם אכן אובחנה אלרגיה, יש להימנע מאכילת מוצרים המכילים חלבוני חלב - קזאין ומי גבינה (Whey).​

מהי אי־סבילות ללקטוז?

אי־סבילות ללקטוז היא תופעה נפוצה יותר מאלרגיה לחלב. מדובר במצב שבו קיים חסר באנזים לקטאז שתפקידו לפרק את סוכר החלב (לקטוז).

אפשר לזהות אי־סבילות ללקטוז בתבחין נשיפה - בדיקה פשוטה המתבצעת במרפאות של כללית. אם נמצאה אי־סבילות ללקטוז, אין צורך להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, ואפשר בהחלט לשלב בתפריט היומי מוצרי חלב דלי לקטוז או נטולי לקטוז. כיום ניתן אפילו לקנות חלב טרי דל לקטוז ברשתות השיווק. ​

גבינות קשות מכילות כמות נמוכה יחסית של לקטוז. לכן גם אותן ניתן להכניס ללא חשש לתפריט היומי. אפשרות נוספת היא להיעזר בתוסף תזונה המכיל את האנזים לקטאז וליטול אותו בסמוך לאכילת מוצרי חלב. אם נוטלים את התוסף הזה אין צורך להימנע לחלוטין מאכילת חלב ומוצריו.

​​

אפשר לצרוך מוצרי חלב אם יש לי כולסטרול גבוה?

גם אם בבדיקות הדם שלך נמצאו ערכים גבוהים של כולסטרול, לא כדאי להימנע ממוצרי חלב. תוכלו לשלב בדיאטה שלכם מוצרי חלב טעימים מאוד ודלים בשומן: מיוגורטים ומעדנים ועד גבינות צהובות וגבינות שמנת. מוצרי חלב המכילים עד חמישה אחוזים שומן מתאימים לתפריט דל בכולסטרול. כמובן מומלץ להיעזר בדיאטנית לשם הרכבת תפריט מתאים.​

מה הבדל בין חלב סויה לחלב פרה?

משקאות חלב צמחיים מיוצרים מדגנים, מקטניות או מאגוזים. הנפוצים שבהם הם חלב האורז וחלב הסויה. מדובר בעצם במשקה דמוי חלב. במוצרים האלה אין לקטוז ואין כולסטרול - שני מרכיבים שהמקור שלהם הוא אך ורק במזון מן החי. אם נמצאה אצלכם רגישות ללקטוז, עשויים המשקאות האלה לשמש לכם תחליף.

חלב האורז מיוצר מאורז וממותק באמצעות סוכר פשוט. הוא מועשר בוויטמינים ובמינרלים, בוויטמין B12 ובסידן. מבחינת הרכבו התזונתי, הוא דל בשומן, עשיר בפחמימות ודל בחלבון. חלב אורז אינו תחליף מתאים לחלב המגיע מהחי היות שחסרים בו היתרונות התזונתיים המצויים בחלב פרה או בחלב עיזים וכבשים. הוא מכיל כמות קטנה של חלבון לא איכותי וכמות גדולה יחסית של סוכר פשוט.

חלב סויה מיוצר מפולי סויה (קטנייה המכילה חלבון). ממתיקים אותו בסוכר פשוט או בממתיק מלאכותי (לייט). הוא עשיר בחלבון מלא, בסידן ובמינרלים שונים, מכיל פיטואסטרוגנים וגם הוא מועשר בוויטמינים ובמינרלים. השילוב הזה של המרכיבים מקנה לו ערכים תזונתיים הדומים לאלה של החלב המגיע מן החי.​

האם יש הוכחות שחלב פוגע בבריאות?

בשנים האחרונות נקשר שמו של חלב הפרה למחלות כרוניות ובהן סרטן, בעיות נשימה ואלרגיות שונות. עם זאת, עד היום לא נמצאה לכך הוכחה מדעית, ויש מחקרים רבים שמצביעים דווקא על היתרונות הבריאותיים שיש לצריכת חלב ומוצריו. 

מבחינה בריאותית מומלץ ואף צריך לשלב מוצרי חלב בתפריט היומי. כל שנותר עליכם לעשות הוא לבחור את מוצרי החלב המתאימים לטעמכם ולתקציבכם.​

מה עדיף - חלב עיזים או חלב פרה?

שני סוגי החלב מכילים חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, וגם אין הבדל משמעותי בכמות הלקטוז (סוכר החלב) המצויה בהם. עם זאת, הרכב החלבונים והשומנים שלהם שונה, ולכן ישנם אנשים שקל להם יותר לעכל חלב עיזים. כיום אפשר למצוא מוצרים דלי שומן משני סוגי החלב, כך שגם אלה שמקפידים על תזונה דלת שומן יכולים לשלב אותם בתפריט היומי שלהם.

חלב עזים מכיל במקור יותר סידן מאשר חלב פרה, אולם המחלבות מוסיפות לפעמים סידן למוצריהם השונים, ולכן כדאי לבדוק את כמות הסידן בטבלת הערכים התזונתיים ולהשוות בין המוצרים השונים. 

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל