פורסם בראשונה: 22.02.2011
עדכון אחרון: 22.02.2011

כמה קלוריות יש בכוס הקפה שלך?

לקריאה נוחה
שמה לב למשקל, אבל מתעלמת מהקלוריות בכוסות הקפה שלך? את עושה טעות. אולי תופתעי לגלות, ואתה תופתע, שלפעמים עודף קלורי יומי יכול לנבוע דווקא משתייה חמה, ולא מעוד פרוסת עוגה. כמה קלוריות עולה לנו הקפה?
אשה שותה קפה

​למרות שהקפה הוא שתייה, תכולת החלב ותוספת הסוכר יכולים לתרום הרבה קלוריות בכל כוס שתייה. אולי זה נראה זניח ובטל בשישים לעומת ארוחה גדולה עם המבורגר וצ'יפס, אך בפועל הגוף סופר כל קלוריה שנכנסת במהלך היום, גם אם הקלוריה בשתייה וגם אם בלעיסה.

כמה קלוריות יש בכפית סוכר?

כפית סוכר מכילה בממוצע חמישה גרם סוכר. מכיוון שכמות הקלוריות בכל גרם של פחמימה היא ארבע קלוריות, ניתן לחשב שכפית סוכר מכילה בממוצע 20 קלוריות. בשקיות הסוכר שיש בבתי הקפה, יש 5.5 גרם סוכר, כלומר גם כאן סדר גודל של 22 קלוריות בכל שקית. האמת, כמות זו של קלוריות איננה רבה, אך כאשר מוסיפים שתי כפיות לכוס קפה ושותים הרבה כוסות ביום, כמות הקלוריות מצטברת ובפועל יכולה להשפיע על המאזן הקלורי היומי.

כמה קלוריות יש בחלב?

כמות הקלוריות בחלב תלויה באחוז השומן:
כמות הקלוריות בחלב 3% היא כ־56 קלוריות ל־100 מיליליטר.
כמות הקלוריות בחלב 1% היא כ־41 קלוריות ל־100 מיליליטר.

הכמות בפועל של החלב שנשים בקפה קובעת את כמות הקלוריות בכוס כולה. חלק מהאנשים שמים בנס קפה רק מעט חלב בשביל הצבע, במקרים אלו, כמות הקלוריות מהחלב זניחה. אחרים אוהבים נס חלש עם הרבה חלב, ואז כמות הקלוריות יכולה בקלות להתקרב ל־100 קלוריות לכוס בלי להוסיף סוכר.

כמה קלוריות יש בקפה הפוך?

שימו לב, כאשר מזמינים קפה הפוך בבית קפה, יש הבדלים גדולים בכמות הקלוריות לפי סוג החלב שמזמינים וגם לפי גודל הכוס. בחלק גדול מבתי הקפה, יש גם הבדלים כאשר מזמינים בכוס גדולה בין ישיבה במקום (כוס זכוכית או חרסינה) לעומת קפה שלוקחים לדרך בכוס חד פעמית גדולה. ברוב המקרים, הכוס החד פעמית מכילה נפח גדול יותר של נוזלים, ולכן גם כמות הקלוריות יכולה לגדול במקצת.

אז כמה קלוריות יש לנו בכוס קפה הפוך קנוי?

(הערכים ללא תוספת המתקה של סוכר או סוכרזית, רק תמצית האספרסו והחלב).
קפה הפוך קטן בתוספת חלב 3% - 133 קלוריות לכוס.
קפה הפוך גדול (בישיבה) בתוספת חלב 3% - 228 קלוריות לכוס.
קפה הפוך גדול (לקחת לדרך) בתוספת חלב 3% - 289 קלוריות לכוס. (בחלק מרשתות בתי הקפה אפשר להזמין קפה הפוך בכוס "ענקית" ואז כמות הקלוריות בקלות מגיעה ל־350 קלוריות לכוס).
קפה הפוך קטן בתוספת חלב 1% - 72 קלוריות לכוס.
קפה הפוך גדול (בישיבה) בתוספת חלב 1%- 123 קלוריות לכוס.
קפה הפוך גדול (לקחת לדרך) בתוספת חלב 1% - 156 קלוריות לכוס (עבור כוס קפה ענקית - מעל 200 קלוריות לכוס).

במידה ואתם מוסיפים סוכר, שימו לב שכמות הקלוריות עולה.

דיל קפה ומאפה - שווה?

הדילים המפתים של קפה ומאפה אומנם מאוד מפתים ומשתלמים מאוד בכיס, אבל לא בדיאטה... למה? כי בפועל הם עולים לנו יותר מבחינת הקלוריות. המאפה שמציעים בתי הקפה לצד השתייה החמה מבוסס ברוב המקרים על בצק עלים או שמרים או בצקים אחרים פריכים ומאוד שמנים (על בסיס חמאה או מרגרינה).

מה, זה כזה משמעותי?

כן! קרואסון תמים יכיל בין 300-450 קלוריות ובשילוב עם הקפה ההפוך, עלול לעלות לנו כמעט 600-700 קלוריות! הבעיה היא שאנו לא מחשבים את הקפה והמאפה כארוחה בפני עצמה, אלא מתייחסים לזה כנשנוש של בוקר. מכאן, שלמרות המחיר המפתה בקופה, אולי בכל זאת שווה לקנות את הקפה בלי המאפה, מקסימום לשלב כריך בריאות ליד.

אז מה עושים אם בכל זאת רוצים לשלב נס קפה וקפה הפוך בתפריט היומי, אך לא רוצים להגדיל יותר מדי את כמות הקלוריות? להלן כמה טיפים שיכולים מאוד לעזור בתכנון התפריט ושילוב הקפה בתוכו:

• הקציבו מראש כמות יומית של כוס חלב ביום, אם אתם מסיימים את הכמות בעת שתיית הקפה, עברו לאחר מכן למשקאות ללא חלב.

• נסו להגביל מראש את כמות הקפה לכוס אחת עד שלוש כוסות ביום.

• מראש תכננו שאחת מכוסות הקפה תהיה הפוך והשאר נס עם מעט חלב.

• בקשו בבית הקפה להכין את המשקה עם הרבה קצף, כך תקבלו בתוך הכוס יותר "אוויר" ופחות חלב (תחסכו קצת קלוריות).
• הזמינו את הקפה ההפוך על בסיס חלב 1% או חצי על מים וחצי על חלב.

• אם אתם לא רוצים לוותר על ההנאה שבקפה הפוך, התייחסו אליו כאל "ארוחת ביניים" בתפריט והזמינו בגודל קטן (100-150 קלוריות בהחלט מתאים לארוחת ביניים בכל תפריט דיאטה).

• בדקו כמה סוכר אתם שמים בקפה! אם אפשר להוריד את כמות כפיות הסוכר, הערך הקלורי היומי ירד.

הערה: הערכים הקלוריים של משקאות הקפה ההפוך שצוינו בכתבה, יכולים לנוע במקצת בין רשתות בתי הקפה בשל אופן ההכנה וגודל הכוס.

לידיעתך – במקרים רבים טיפולים​ בכללית רפואה משלימה עשויים לסייע ולעזור. לפרטים לחץ/י​ כאן


יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום כושר ותזונת כושר   ב"20 פלוס"

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל