• בקשות למרפאה בקשות למרפאה
  • תור ללא סיסמה תור ללא סיסמה
  • תוצאות בדיקות תוצאות בדיקות
  • חיפוש שירותים חיפוש שירותים
  • רופא און־ליין רופא און־ליין
  • תשלום מהיר תשלום מהיר
  • רפואה דחופה רפואה דחופה
  • כללית מושלם כללית מושלם

פורסם בראשונה: 02.03.2010
עדכון אחרון: 24.02.2013

  • הדס בסקינד חלימי

תזונה להורדת כולסטרול: לאכול פיטוסטרולים

הורדת כולסטרול לא חייבת להיעשות רק באמצעות תרופות. תרכובות טבעיות מן הצומח - פיטוסטרולים - יעילות אף הן להורדת כולסטרול. כל מה שצריך לדעת על הורדת כולסטרול (ויש גם סרט)

בחורה מוזגת חלב לקערת מדגנים

מחפשים דרך להוריד את רמת הכולסטרול שלכם? כדאי לכם לעשות מהפך של ממש בהרגלי התזונה ולאמץ לתפריט מזון פונקציונלי להורדת רמת הכולסטרול.

למה חשוב להוריד את רמת הכולסטרול?

הגורם העיקרי למחלות לב וכלי דם הוא טרשת העורקים - האויב הגדול ביותר של כלי הדם. הטרשת מתאפיינת בשקיעת שומנים וכולסטרול בדפנות של כלי הדם. התהליך הזה גורם להתעבות הדפנות של כלי הדם, לירידה בגמישותם ולהיצרות הקוטר הפנימי שלהם עד ליצירת חסימה - מה שגורם לירידה בהספקה של הדם ושל החמצן לאיברים בגוף. לכן חשוב מאוד להוריד את רמת הכולסטרול.

כדי להקדים תרופה למחלה מתמקד הטיפול הרפואי המונע בהורדת רמת הכולסטרול בדם ובעיקר בהורדת רמת הכולסטרול הרע (LDL), כיוון שקיים קשר ברור בין הירידה ברמת הכולסטרול לבין הירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם.

איך מורידים את רמת הכולסטרול בדם?

רוב ההמלצות לטיפול בכולסטרול מתייחסות לשינוי באורח החיים. פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין והימנעות מעישון עשויות לתרום לירידה ברמת הכולסטרול הרע. ניתן גם להשתמש בתרופות, אבל אנחנו נתמקד כאן בשינוים בהרגלי התזונה ובהטמעת תזונה נכונה ותפריט מאוזן:

• לאכול פחות שומן רווי ומוצרי מזון מעובדים ויותר שומן בלתי רווי.

• להרבות באכילת דגנים מלאים וקטניות.

• לאכול הרבה ירקות ופירות במגוון צבעים.

• לאכול מזון פונקציונלי.

לא יודעים מאיפה להתחיל? הכנו לכם סרט

כולסטרול רע וכולסטרול טוב

 מהו מזון פונקציונלי?

ההגדרה למזון פונקציונלי היא "מזון עם ערך מוסף". כלומר, מזון או רכיב במזון שעשויים לספק יתרון בריאותי מעבר לרכיבים התזונתיים הרגילים שהוא מכיל, כמו פחמימות, חלבונים ושומנים.

לדוגמה, יש מזונות פונקציונליים טבעיים כמו אגוזי מלך (שמכילים אומגה 3) וחמוציות (שמכילות נוגדי חמצון). יש מזונות פונקציונליים תעשייתיים, שהועשרו ברכיבי מזון איכותיים שלהם סגולות בריאותיות טובות, כמו יוגורט שמכיל חיידקים פרוביוטיים טובים. סיבים תזונתיים שמוספים למוצרי מזון שונים למען בריאות מערכת העיכול הם דוגמה נוספת למזון פונקציונלי, שאמור לקדם בריאות וכמובן לא לגרום להשפעות מזיקות.

למה פיטוסטרולים מורידים כולסטרול?

מחקרים שונים העלו כי מזונות צמחיים שמכילים תרכובות טבעיות שקרויות פיטוסטרולים (או סטרולים) מורידים ביעילות את רמות הכולסטרול בדם. לסטרולים מבנה כימי הדומה לזה של הכולסטרול, ובגלל הדמיון הזה הם מתחרים למעשה על הספיגה במעי הדק ומפחיתים את ספיגת הכולסטרול בגוף. המנגנון המדויק שבעזרתו נגרמת הירידה בכולסטרול בגוף עדיין לא מובן באופן מוחלט.

מתי התגלו הפיטוסטרולים?

יכולתם של הפיטוסטרולים להוריד כולסטרול נתגלתה לראשונה בשנות ה־50 של המאה הקודמת. עם השנים פורסמו מחקרים שונים בבעלי חיים ובבני אדם שהוכיחו את יעילותם של פיטוסטרולים (שניתנו בצורות שונות) בהורדת הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע. פיטוסטרולים לא משנים את רמות הכולסטרול הטוב או את רמת הטריגליצרידים בדם.

איפה מוצאים פיטוסטרולים?

גוף האדם אינו יכול לייצר פיטוסטרולים בכוחות עצמו, והדרך היחידה היא לצרוך אותם במזון. אדם ממוצע צורך ביום 100 עד 400 מ"ג פיטוסטרולים מהמזון.

מקורם של הפיטוסטרולים הוא במזונות כמו דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון מלא), ירקות, פירות, אגוזים, שקדים ובעיקר שמנים צמחיים. שמן תירס ושמן שומשום מכילים כמות גבוהה מאוד של פיטוסטרולים - כ־300 מ"ג לשתי כפות שמן). ניתן למצוא פיטוסטרולים גם בשמן בוטנים ובשמן קנולה, אך בכמות פחותה מאשר בשני השמנים הראשונים.

מהי הכמות המומלצת כדי להימנע מראש מכולסטרול גבוה?

על־פי המלצות הארגון האמריקאי למלחמה בכולסטרול (NCEP), כדי להוריד את רמות הכולסטרול באמצעות פיטוסטרולים מומלץ לצרוך שני גרם פיטוסטרולים ביום. לדברי החוקרים, הקפדה על תזונה כזאת תורמת להפחתה בסיכון למחלות לב בשיעור של 25%.

במסמך עמדה מאפריל 2011 של האיגוד הקרדיולוגי בישראל ושל עמותת עתיד (עמותת הדיאטנים) כלולה המלצה לשקול תוספת של 1 עד 2 גרם פיטוסטרולים ביום במסגרת הטיפול בכולסטרול גבוה בדם.

כמות הפיטוסטרולים שאנו צורכים בדיאטה אינה גבוהה, ורובנו לא צורכים כמות שיכולה להשפיע על ספיגת הכולסטרול. לכן כדאי להוסיף לתפריט שלנו מזונות שעשירים בפיטוסטרולים כמו לחם מקמח מלא או מקמח שיפון, ברוקולי, כרוב ניצנים, תאנים, קטניות, שמן קנולה, שמן פשתן, שמן תירס, נבט חיטה, שקדים וזרעי פשתן. נוסף על כך ברשתות השיווק ובחנויות המזון אפשר למצוא מוצרים שונים שהוסיפו להם פיטוסטרולים.

מהי הכמות המומלצת להורדת הכולסטרול הרע?

כדי להוריד את רמות הכולסטרול הרע מומלץ לצרוך 1.5 עד 2.5 גרם פיטוסטרולים ביום בצורת ממרחים, יוגורטים או גלידות מועשרות בפיטוסטרולים או בנטילת תוסף מזון מתאים. בדרך הזאת ניתן להוריד את רמת הכולסטרול הרע בדם בשיעור של 10%-15%. 

מומלץ לצרוך פיטוסטרולים במסגרת דיאטה עשירה בסיבים תזונתיים ודלה בשומן רווי ובכולסטרול.

האם יש תופעות לוואי לצריכה עודפת של פיטוסטרולים?

נמצא כי במינון שגבוה מ־1.5 עד 2.5  גרם פיטוסטרולים, אין הפחתה נוספת ברמת ה־LDL בדם. נוסף על כך, בחלק מהמחקרים נמצא כי צריכת יתר עלולה להביא לירידה ברמות הוויטמינים שמסיסים בשומן. לכן ההמלצה היא לצרוך עד 2.5 גרם פיטוסטרולים ביום.

גם לנוטלים תרופות או תוספי מזון להורדת כולסטרול מומלץ לשמור על דיאטה מאוזנת שכוללת רק מעט מאוד שומן רווי ושומן טראנס והרבה יותר שמנים בלתי רוויים (שמן זית, שמן קנולה, סיבים תזונתיים מקטניות וקוואקר) המסייעים בהורדת הכולסטרול בדם.

הדס בסקינד־חלימי היא דיאטנית קלינית בקבוצת כללית