פורסם בראשונה: 19.04.2010
עדכון אחרון: 12.04.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

השמנת יתר: איך אפשר למנוע אותה?

לקריאה נוחה
מה זאת השמנת יתר, מהי הסיבה העיקרית לה, מהן הדרכים להילחם בה ומה הקשר של השינה לכל הסיפור הזה?
איך אפשר למנוע מצב של השמנת יתר?

מה זאת השמנת יתר?

השמנה או השמנת יתר מתארת מצב בו כמות השומן בגוף ומשקל הגוף גבוהים ממה שנחשב כבריא. השמנה מהווה גורם סיכון לתמותה ולתחלואה בסוכרת, מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן ומחלות נוספות.

איך יודעים אם אני סובל, או סובלת, מהשמנת יתר?

המדד המקובל להערכת המשקל הוא BMI - Body Mass Index, ובעברית: מדד מסת הגוף. ה־BMI הוא המדד העולמי המקובל לקביעת עודף משקל או השמנת יתר חולנית. המדד אינו יעיל בקביעת עודף משקל או השמנת יתר בקרב ספורטאים (שלהם מסת שרירים גבוהה התורמת למשקל גבוה) או בקרב אנשים שעברו ירידה או עלייה מהירה במשקל הגוף. לילדים ולבני נוער מתחת לגיל 18 קיימת טבלת BMI ייחודית להם.

איך מחשבים את ה-BMI?

על־ידי חלוקת המשקל (בקילוגרמים) בגובה בריבוע (במטרים).

דוגמה לחישוב: לאדם בגובה 1.75 מטר ומשקל 70 קילוגרמים יש BMI 23.

ועל מה מצביעים הערכים?

• ערכי BMI בתחום 25-19 מעידים על משקל תקין ביחס לגובה.

• ערכי BMI נמוכים מ־19 נחשבים כתת־משקל.

• ערכי BMI בתחום 29-26 נחשבים כעודף משקל.

• ערכי BMI גבוהים מ־30 נחשבים כהשמנה.

למה משמינים?

ההשמנה היא בעיה גדלה והולכת, ושכיחות ההשמנה, עד רמה של השמנת יתר חולנית, עולה באופן מדהים במרבית הארצות בעולם, ונראה שבקרוב ההשמנה תגבור על עישון סיגריות כגורם למחלות ולמוות החשוב ביותר שניתן למניעה. להשמנה סיבות רבות: גורמים גנטיים, מטבוליים, התנהגותיים וחברתיים.

יש סיבה עיקרית להשמנה?

בסופו של דבר, הגורם הבסיסי ביותר להשמנה הוא מאזן אנרגטי חיובי, הנובע מעלייה בצריכת האנרגיה (קלוריות), ירידה בהוצאה האנרגטית (פחות פעילות גופנית), או שילוב של שני הגורמים.

זה אומר שצריך לעשות יותר ספורט?

הירידה בהוצאה האנרגטית לא נובעת בהכרח מכך שעושים פחות ספורט, אלא כתוצאה מירידה בפעילות הגופנית היומיומית. החיים המודרניים מספקים לנו מכשירי חשמל, שחוסכים לנו את העבודות המלוכלכות במשק הבית, וגם מעליות, מדרגות נעות, וכמובן מכוניות, שגורמות לנו ללכת פחות.

טוב, לכמה זה כבר יכול להצטבר?

תתפלא, ואת תתפלאי, אבל כל אלה חוסכים לנו, בחישוב גס, הוצאה של 111 קלוריות ביום, כלומר תוספת של כשבעה קילוגרם בשנה (אם לא אוכלים פחות או מוסיפים פעילות אחרת).

ומה לגבי אוכל?

מנגד, חלו שינויים משמעותיים בהרגלי האכילה שלנו, ביניהם עלייה באכילת מזון מהיר ומזון מוכן, חטיפים, ממתקים ושתייה ממותקת. כל אלה מספקים יותר קלוריות אך פחות מרכיבי תזונה חשובים.

אז מה הפתרון?

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שמטרתם לברר את הגורמים להשמנה, ומתוצאותיהם עולה כי ככל הנראה, יש גורמים נוספים מעבר למאזן האנרגטי. יש הטוענים כי להרכב הדיאטה יש השפעה על המשקל מעבר לכמות הקלוריות. על־פי ההיפותזה הזו, דיאטות עתירות פחמימות מעודדות השמנה ולהבדיל, דיאטות דלות בפחמימות עוזרות בירידה במשקל ובמניעת השמנה. גם לשינה יש השפעה על המשקל.

איך קשורה השינה למשקל הגוף?

במחקרים נמצא שחוסר בשינה מוביל לשינוי ברמות ההורמונים שמגבירים את הרעב, כך ששינה תקינה ומספיקה יכולה לסייע להשלת משקל עודף.

איך אפשר למנוע את ההשמנה?

כדי שהמניעה תהיה אפקטיבית, היא חייבת להיעשות במספר רמות ולהתחיל כבר בגיל צעיר.

ברמה הלאומית ניתן להילחם בהשמנת יתר בישראל באמצעות הטלת מיסים על מזון לא בריא ו/או סבסוד מחירים למזון בריא (למשל פירות וירקות), הגבלת פרסומות למזון, בעיקר בשעות שבהן ילדים צופים בטלוויזיה, והגבלת המכירה של מזונות לא בריאים בבתי הספר (למשל, איסור על הכנסת מכונות למכירת משקאות ממותקים).

כמו כן על חברות המזון להירתם לפעולה ולשפר את המוצרים שהן מייצרות. מספר חברות כבר התחילו במהלך להפחתת כמות השומן הרווי, שומן טרנס, סוכר ומלח, ומנגד הוספת סיבים תזונתיים והעשרת המוצרים בוויטמינים ובמינרלים החסרים בתזונה.

ברמה האישית, כל אחד צריך לאמץ הרגלי חיים בריאים, כלומר לעשות בחירות נכונות של מזון ופעילות גופנית. בין היתר, מומלץ להגביר צריכת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות, ולהפחית באכילת מזון מהיר, חטיפים, ממתקים ושתייה ממותקת. כמו גם פחות ישיבה וצפייה בטלוויזיה, ויותר הליכה ופעילות גופנית נוספת.

אולי מגיעה לך דיאטנית בחינם?

שאל/י את רופא או רופאת המשפחה שלך – ייתכן ומצבך הבריאותי מאפשר לך לקבל ייעוץ דיאטני בחינם, במסגרת סל הבריאות.

לקוחות כללית מושלם נהנים משירותי ייעוץ של דיאטניות בתעריפים מופחתים ללא קשר למצבם הבריאותי. ​

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים, מקבוצת שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל