פורסם בראשונה: 05.03.2007
עדכון אחרון: 30.07.2011
  • ד"ר מוטי לוי ד"ר מוטי לוי

תוסף 10

לקריאה נוחה
קואנזים Q10 הוא תוסף תזונה שמציע דרך חיים בריאה: מסייע לייצור אנרגיה בתאי גוף, מגן על הגוף מפני רדיקליים חופשיים, טוב לשריר הלב ואף מסייע להורדת לחץ דם

קואנזים Q10, הנקרא גם אוביכינון (UBIQUINON), הוא אחד מנוגדי החימצון היעילים ביותר בגוף. יש לו תפקיד מרכזי במלחמה המתמדת נגד מולקולות, שעלולות לגרום נזק למרכיבי התא ולהביא להזדקנות מהירה. בנוסף, קואנזים Q10 מעודד את פעילותו החיונית של ויטמין E, נוגד חימצון חיוני בפני עצמו.​

האם קואנזים Q10 מומלץ גם לאנשים בריאים?

קואנזים Q10 זכה לתשומת לב רבה בקרב החוקרים, שבדקו את יעילותו בתחומים שונים. הם מצאו הוכחות להשפעתו המטיבה הן בטיפול במחלות לב והן בשמירה על אורח חיים בריא:

אנשים שסבלו מאי ספיקת לב וממחלות של שריר הלב שפוגעות בביצועי הלב, הגיבו היטב לטיפול בקואנזים Q10. גם המשתתפים הבריאים במחקר דיווחו על הטבה כללית ושיפור בתפקוד היומיומי.​

​​

נוטלים קואנזים Q10 - ומיד מרגישים טוב יותר?

השפעתו המטיבה של התוסף מורגשת רק לאחר חודש ויותר, והיא ומתבטאת בהגברת היכולת של שריר הלב לעמוד במצבי מחסור של חמצן. חולי לב שנטלו קואנזים Q10 והפסיקו אותו באופן לא מבוקר, חשו הרעה במצבם ולכן לא מומלץ להפסיק את טיפול ללא השגחה רפואית.​

האם קואנזים Q10 משפיע גם על החיוך?

באופן עקיף, התשובה חיובית. מחקרים הראו כי אנשים שסובלים מדלקת חניכיים החלימו טוב יותר ומהר יותר, לאחר שנטלו קואנזים Q10, וזאת בהשוואה לאנשים שלא נטלו את התוסף. אחת ההתוויות החשובות לתוסף מתייחסת לטיפול בדלקות חניכיים.​

הוא גם טוב לטיפול ביתר לחץ דם?

בהחלט. נטילת קואנזים Q10 במשך עשרה שבועות עד ארבעה חודשים הראתה שיפור בזרימת הדם וירידה מסויימת ביתר לחץ דם. טיפול שנמשך זמן קצר יותר, לא הביא לתוצאות המקוות בקרב אלה שסובלים מלחץ דם גבוה.​

איזה דברים נוספים עושה קואנזים Q10?

על פי אחד המחקרים, קואנזים Q10 בשילוב עם ויטמין B6 וברזל עשוי להביא להאטה בהתפתחות אלצהיימר.

התוסף משפיע לטובה גם במצבי ניוון שרירים, אולם אין לו השפעה על ביצועיהם של ספורטאים. שרירים בריאים, כנראה, מכילים כמות מספקת של קואנזים Q10.

קואנזים Q10 כנראה משפיע לטובה גם על מערכת החיסון ומסייע לה לההתמודד עם מחלות שונות, ובהן כמה סוגי סרטן. עם זאת, עדיין לא פורסמו מחקרים עם תוצאות חד משמעיות, כפי שפורסמו בנושאים אחרים שהוזכרו כאן.

עוד התברר כי לאנשים הסובלים מדלקות חניכיים, מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, עודף משקל קיצוני וחולי כליות המטופלים בדיאליזה - יש רמה נמוכה יותר של קואנזים Q10 בדם בהשוואה לאדם בריא.

באיזה סוגי מזון אפשר למצוא קואנזים Q10?

בעיקר בדגים ובבשר, אולם הכמויות שלו רחוקות מלהגיע לכמויות שנדרשו לנטילה במצבים השונים שנחקרו. הבעיה לא נובעת ממחסור במזון, אלא מיכולתו של הגוף לסנתז את החומר.

איך משלימים את המחסור?

אפשר ליטול קואנזים Q10 בתוסף מזון, באבקה בכמוסות או כחומר שומני בכמוסות ג'ל. חלק מהמחקרים שנעשו מדגישים, כי לצורה השומנית יש יכולת ספיגה גבוהה יותר במעיים ולכן היא מומלצת יותר לנטילה.

כמה כדאי לקחת?

לאדם בריא מומלץ ליטול 30 עד 90 מיליגרם ליום, אולם במצבי מחלה שונים יש צורך במינון גבוה יותר. לדוגמה, המחקרים שבדקו את ההשפעה על חולי לב השתמשו במינונים של 90 עד 150 מיליגרם ליום. מינונים כאלה, יש ליטול בהשגחה רפואית.

לפני או אחרי הארוחה?

החומר נספג טוב יותר אם הוא נלקח עם הארוחה.

אפשר עם תרופות?

בדרך כלל אין בעיה ליטול קואנזים Q10 עם תרופות אחרות, אלא נוטלים תרופה לדילול דם, כמו קומדין. 

קיימות מספר תרופות - שהחשובות שבהן הן תרופות להורדת רמת כולסטרול ממשפחת הסטטינים - אשר מצמצמות את רמות הקואנזים בגוף. לכן יש הממליצים ליטול יחד איתן תוספת של קואנזים Q10.

האם התוסף יעיל נגד מיגרנות?

מחקר שפורסם במאי 2011 בדק את היעילות של קואנזים Q10במניעת מיגרנות אצל ילדים. במחקר השתתפו 120 ילדים ובני נוער, אשר חלקם קיבלו קואנזים Q10 במשך 224 יום.חלק מהמשתתפים קיבל חומר דמה שאינו פעיל - וזאת לצורך בקרה. 

בקרב אלה שנטלו את התוסף, החוקרים מצאו ירידה משמעותית בתכיפות התקפי המיגרנה ובזמן המשכותם. עם זאת, החוקרים מציינים כי יש צורך לבצע מחקר עם מספר משתתפים גדול יותר על מנת להגיע לתוצאות חד משמעיות.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי של כללית רפואה משלימה