פורסם בראשונה: 15.04.2018
עדכון אחרון: 15.04.2018
  • צוות אתר כללית צוות אתר כללית

ולתפארת מדינת ישראל: 70 טיפים לחיים בריאים

לקריאה נוחה
לכבוד חגיגות המדינה הכנו לכם מתנה, כדי שנתראה פה גם בעוד 70 שנה (פלוס!). נאספו ובאו כל המומחים שלנו מכל התחומים, עם טיפ מנצח לבריאות טובה, אחד על כל שנה: מכף רגל ועד ראש, מלב עד נפש, מילדות ועד שיבה. פרויקט מיוחד
70 טיפים לחיים בריאים

יום הולדת 70 הוא לא עוד יום הולדת, בטח כשמדובר במדינת ישראל. לכבוד המאורע המרגש ישבנו, חשבנו, התייעצנו ופיצחנו: 70 טיפים (ואולי קצת יותר) שישדרגו ויאריכו לכם את החיים. לבריאות!  

תזונה
שינה
כושר
לב
נפש
עיכול
עור
נשים
גברים
ילדים
מבוגרים
הריון
בבית
בחו"ל
שיניים
תרופות
כללית

1. כשאתם בוחרים פירות או ירקות שימו לב שהקליפה שלמה, ללא חורים, שקעים, קמטים של סחורה ישנה, נגעים ו/או צבעים מוזרים. יש לנו גם טיפים ספציפיים לכל פרי וירק.

2. חביתה עם תרד עוזרת לשמור על בריאות העיניים! הנה עוד שילובי מזון מנצחים.

3. לא רק בגלל הקלוריות: לפני השינה אל תאכלו מנות עשירות בשומן כמו פסטה ברוטב שמנת, גבינות צהובות, אוכל מטוגן, ממתקים ועוגות שמנת. הנה עוד מאכלים שעלולים להרוס את השינה (וכמה שיעזרו).

4. שלא יעבדו עליכם: כשאתם עושים קניות קראו את כל תווית המזון ואת רשימת הרכיבים בחלק האחורי של האריזה, ואל תסתפקו במידע המאוד מסוים שהיצרן טרח להדגיש. לא תאמינו מה מסתתר שם.

5. הגעתם לשלב הזה בכתבה שקשה לכם להתרכז? תכניסו לפה אבוקדו, אגוזי מלך או שקדים. קבלו עוד מזונות שיעשו טוב לריכוז שלכם (וכאלו שיזיקו).
בחזרה למעלה

שינה
6. בני 64־18? שינה של 9־7 שעות בלילה היא האידיאלית בשבילכם. ואלו ההמלצות לשאר הגילאים

7. רק אל תשכחו לשים שעון: יותר מ־9 שעות שינה בלילה, על בסיס קבוע, גם לא תורם לבריאות.

8. שמרו על חדר שינה ממוזג היטב, שקט וחשוך, והשתמשו במיטה רק לשינה וליחסי מין. יש לנו עוד המון טיפים להירדמות קלה ולשינה טובה.

9. שינה על הצד משפרת את תפקוד המוח, כך גילו חוקרים אמריקאים.

10. פתחו לכם נגריה בבית? ירידה במשקל ושינה על הצד לרוב מפחיתות את תדירות הנחירות. זה לא רק מרעיש, זה אפילו מדאיג.
בחזרה למעלה

11. לפני ואחרי פעילות גופנית חשוב לאכול, ולאכול נכון. זה יכול לעשות את כל ההבדל. מה כדאי להכניס לפה ומתי?

12. גם לרקוד זה ספורט! 10־8 דקות ריקוד לצלילי מוזיקה שמקפיצה אתכם (גם הורה הולך), והופ - אתם בדרך להרגיש הרבה יותר טוב ולשרוף 100 קלוריות. נשנושי מאמץ: פיתרון נפלא למי שלא אוהב או אין לו זמן להתאמץ יותר מדי.

13. עולים על הליכון? רדו מהסמארטפון, אחרת זה עלול להיגמר בכאב. 5 שגיאות על הליכון שאתם חייבים להפסיק לעשות.
בחזרה למעלה

14. איך זה מרגיש לחטוף התקף לב? חשוב שתדעו: לזהות. לנילי זה עזר להציל את החיים של בעלה.

15. אכלו 3־2 מנות דגים בשבוע, עדיף דגים שמנים שמכילים אומגה 3, כמו סלמון, טונה ופורל. מה עוד כדאי לאכול כדי להקטין את הסיכון למחלות לב?

16. שנ"צ זה החיים! מי שישן בצהריים מוריד את לחץ הדם ומפחית את הסיכון להתקף לב. אז מהי השעה המומלצת לשנוץ, ולכמה זמן?

17. עשו לעצמכם טובה, ואל תעבדו יותר מדי שעות. זה מגדיל משמעותית את הסיכוי להתקף לב ולשבץ מוחי. כמה זה "יותר מדי"? 

18. יש לכם חתול? כלב? גרביל מחמד? מצוין! ואם לא - תאמצו. חוקרים מצאו שגידול חיות מחמד יכול לצמצם את הסיכון להתקף לב ולאירוע מוחי. ויש פה עוד 22 עובדות מפתיעות ומרתקות על הלב.
בחזרה למעלה

19. אחד מכל 10 ישראלים יסבול בשלב כלשהו בחייו מדיכאון קליני, אז חשוב שתכירו את התסמינים ואת דרכי הטיפול במחלה שיכולה להפוך לכם את החיים.

20. "אפשר לצאת מדיכאון לבד, רק צריך לחשוב חיובי"? קשקוש. ואל תאמינו גם למיתוסים האלו.

21. מדוכדכים? גררו את עצמכם מהספה ותעשו קצת ספורט. לא רק שהגוף שלכם יודה לכם, גם תרגישו שיפור במצב הרוח. זה בדוק!

22. וגם אם כואב לכם "רק" בגוף, זה לא תמיד אומר שהבעיה פיזית. יכול להיות שהסיבה היא נפשית.

23. למה לבזבז זמן יקר בחיפושים - הכנו לכם מדריך מקיף שמסביר בפשטות איך מקבלים טיפול נפשי בכללית.
בחזרה למעלה

24. זה לא מחזה מרהיב, אבל שימו לב ליציאות שלכם: המרקם והריח שלהן אומר הרבה על המצב הבריאותי שלכם. ברוכים הבאים למדריך היציאות.

25. סימנים שצריך לערב רופא, ודחוף: דם ביציאות; שלשולים או עצירות שנמשכים יותר משישה שבועות; ירידה בלתי מוסברת במשקל; כאבי בטן חדשים חוזרים ונשנים; וזה רק חלק מהרשימה. סרטן המעי הגס הוא כבר לא עסק למבוגרים בלבד.

26. למה לרגוז? שינויים בתזונה יכולים להעלים תסמינים של מעי רגיז (או רגיש) כמו כאבי בטן, גזים, עצירות ו/או שלשול. תתחילו לשנן: דיאטת פוד מאפ.
בחזרה למעלה

27. מספיקה מקלחת אחת ביום, וכדאי שתעשו אותה לא ארוכה מדי - בין 5 ל־10 דקות, כדי שלא לפגוע בעור. איך עושים את זה נכון ומה כדאי למרוח אחרי?

28. לכל אדם, בכל גיל (כולל ילדים), מומלץ להיבדק אצל רופא עור אחת לשנה. ואם אתם בקבוצת הסיכון לסרטן העור - פעמיים בשנה. ככה נראות שומות שמעלות את החשד למלנומה.

29. אל תאמינו למי שאומר ש"בצל מוגנים מהשמש" או ש"בעלי עור כהה לא צריכים קרם הגנה". וגם לא למיתוסים האלו.

30. יש לכם הרפס בשפתיים? נא לא לנשק אנשים אחרים, להשתמש באותם כלי אוכל, מגבות, שפתון או סכין גילוח. יכול להיות שגם אתם בסיכון לצרה המעיקה הזאת? ואיך מטפלים בה?
בחזרה למעלה

31. בדיקה אצל כירורג שד פעם בשנה, ובדיקת שד עצמית כל חודש: זה אלמנטרי! המומחה שלנו יסביר לך איך לזהות בזמן את הסרטן הכי שכיח בנשים בישראל. 

32. אם את בת 75־50, אל תוותרי על בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. צילום רנטגן של כמה שניות יכול להציל לך את החיים.

33. חיסונים למניעה בדיקת פאפ לגילוי מוקדם. ככה תתני בעיטה לסרטן צוואר הרחם.

34. אם עברת פגיעה מינית, לפעמים קשה למצוא את המילים לדבר על זה, גם כשאת בזוגיות אוהבת. זה מובן, אבל אם את כן רוצה לספר לבן או בת הזוג, אנחנו כאן כדי לייעץ לך איך.

35. איך מזהים התקף לב אצל נשים? חשוב שתדעי, כי בניגוד לגברים  התסמינים לא "קלאסיים": כאב דוקר, עייפות, קוצר נשימה ובחילה. וזה לא ההבדל היחיד בינך לבינו.
בחזרה למעלה

37. תקרא טוב־טוב על סרטן הערמונית: זהו הסרטן הכי שכיח בגברים בישראל.

38. אם אתה מרגיש נפיחות בשק האשכים, תחושה של אשך "כבד" או גוש באשך - זה הזמן לראות רופא. האם אתה בקבוצת הסיכון לסרטן האשכים?

39. אם שואלים אותך מה הקטע של הזקן שאתה מגדל, תגיד להם שקראת שזה בריא.

40. רוצה לשפר את תדירות הסקס שלך? תן לפרטנרית שלך לישון.    כמה? ככה! 

41. שים לב לתרופות שאתה לוקח, חלקן עלולות לפגוע לך בזקפה.
בחזרה למעלה

42. קחו את הילדים לסופר ושתפו אותם בבישול: הפעולות האלו יגדילו את הסיכוי שהם יסכימו לנסות יותר מאכלים. הנה עוד כמה שיטות להפחית אכילה בררנית.

43. תנו לקטנטנים ללכת יחפים בכול הזדמנות, ובמיוחד על דשא, אדמה וחול. הליכה יחפה היא הכי טבעית והכי בריאה לפעוטות. וזה מה שחשוב לדעת לפני שקונים להם נעליים.

44. חסנו את הילדים שלכם, אין לכם מושג כמה זה חשוב! ואל תאמינו לסיפורים המפחידים שמנסים למכור לכם.

45. לישון מוסיף המון! אם הילדים שלכם יישנו מספיק, הם יוכלו להשתפר בהרבה תחומים: ריכוז, התנהגות, למידה, זיכרון, ויסות רגשי, איכות חיים, ובריאות נפשית וגופנית. אז כמה שעות שינה מומלצות להם?

46. אם הם ערניים, מחייכים, אוכלים ושותים, כנראה שלא דחוף לקחת אותם לרופא. אז מתי כן?
בחזרה למעלה

47. תעשו כל יום משהו שלא עשיתם קודם: חוג ריקוד, דרך חדשה הביתה, משחק חשיבה בטאבלט, שיר חדש. אנחנו עושים לכם סדר בפנסיה!

48. נמאס לכם לשכוח חפצים? תגידו בקול רם היכן הנחתם את החפץ בזמן אמת. למשל: "המתנה לרועי נמצאת במדף השני בארון הספרים". ויש פה עוד הרבה טיפים מעולים לשיפור הזיכרון.

49. פעילות גופנית יכולה להאט את הזדקנות המוח בלא פחות מ־10 שנים! הנה, הכנו לכם תוכנית פעולה.

50. לפגוש חברים ומשפחה, לצאת לסרט או לחוג, זה לא רק כיף: קשרים חברתיים הם הגורם שהכי מסייע לשמור על קוגניטיביות ומח צלול בגילכם.

51. תעמדו יציב על הרגליים: כשליש מהמבוגרים בני 65 עד 80 נופלים לפחות פעם בשנה. אנחנו עוזרים לכם לא להיכנס לסטטיסטיקה.
בחזרה למעלה

52. חומצה פולית חיונית להתפתחות תקינה של ההריון ולהקטנת הסיכון למומים בעובר. מהי הכמות המומלצת לך?

53. הקפידי על תפריט עשיר בברזל מן החי והצומח. למשל: בשר בקר רזה, בשר הודו אדום, פירות מיובשים, טחינה ואגוזים. ומה אסור לך לאכול בהריון?

54. כאבי הבטן מטרידים שמפריעים לתפקוד השוטף - סיבה טובה לפנות לבדיקה. מה יכולות להיות הסיבות לכאבי בטן בהריון?

55. מדי כל מה שאת יכולה על הנקה - לא תאמיני כמה היא טובה לבריאות שלך ושל הנסיך/ה שבדרך. כאן זה מקום מצוין להתחיל.

56. הורידי את 40 שבועות, אפליקציית ההריון הכי טובה בישראל.
בחזרה למעלה

57. מגבת המטבח נועדה רק כדי לשטוף כלים ולנקות ידיים: לנקות בה את השיש, למשל, זאת הזמנה למסיבת חיידקים פרועה. הטעויות שאתם עושים במטבח עלולות לעלות לכם בבריאות!

58. אתם צודקים, הרבה יותר קל להשליך את הכלים המלוכלכים למדיח, אבל אולי כדאי שתשקלו בכל זאת לשטוף בידיים - יש לזה יתרון אחד גדול.
בחזרה למעלה

59. אל תעזבו את הארץ בלי כמה תרופות שחשוב לארוז במזוודה. אילו?הרוקחת שלנו עושה לכם סדר.

60. תגידו לא לקפה, תחלצו נעליים ושימו אטמים באוזניים. אתם רוצים לישון טוב בטיסה, נכון?

61. הקץ ללחץ באוזניים: פיהוק, בליעה, לעיסת מסטיק או קינוח של האף יכולים לעזור. ויש לנו טיפים לעוד תופעות מעצבנות שפוגשים במטוסים.

62. גם במלון 5 כוכבים כדאי לחטא אזורים מסוימים בחדר, ובמיוחד את הדלפק באמבטיה. מסתבר שבחדרי מלונות שורצים יותר חיידקים מאשר במטוסים ובבתי ספר!
בחזרה למעלה

63. צחצחו שיניים לפחות פעמיים ביום: לאחר ארוחת הבוקר ובערב לפני השינה.

64. שתי דקות. זהו הזמן האופטימלי לצחצוח (רק אל תיתקעו במקום אחד, כן?) וכאן תמצאו עוד הרבה עצות לצחצוח יעיל של השיניים.

65. לא לשכוח להבריש גם את הלשון!. מתנחלים עליה הרבה חיידקים שאחראים גם לריח רע מהפה.
בחזרה למעלה

66. אל תיקחו אנטיביוטיקה על דעת עצמכם ואל תפסיקו טיפול אנטיביוטי לפני הזמן - רק בהוראת רופא! על הצרה שנקראת עמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה שמעתם?

67. אוהבים אשכוליות? לאכול או לשתות מהן עלול להיות מסוכן אם נוטלים תרופות מסוימות. ממה צריך להיזהר?

68. שימו לב לתרופות שאתם לוקחים, יש כאלו שעלולות לגרום לנשירת שיער.

69. פחות נייר, יותר נוח: תוכלו למצוא את כל המידע על התרופה שלכם במדריך התרופות כאן באתר כללית.
בחזרה למעלה

70. לפני שאתם יוצאים לבית המרקחת - בדקו בסמארטפון האם התרופה שלכם במלאי.

71. אתם יכולים לראות רופא עור מהיום להיום. שירות רופא עור און־ליין.

72. תשכחו מכול הקודים והסיסמאות – נכנסים לאפליקציית כללית עם טביעת אצבע.

73. במקום לבזבז זמן במרפאה, את הבדיקות הראשוניות עושים מהבית עם המכשיר המהפכני טייטו.

74. למי יש סבלנות לדבר בטלפון? עשו את כל הפעולות באתר כללית און־ליין ובאפליקציה שלנו.
בחזרה למעלה

המומחים שתרמו לכתבה (לפי סדר א'-ב'): תמי אדיב, ד"ר אריה גולדשמידט, פרופ' רם דיקמן, ד"ר דניאל דליות, ד"ר ליאת הולר הררי, פרופ' אדי ויסבוך, ד"ר מוטי חיימי, פרופ' אשר טל, דני טל, ד"ר מנחם נהיר, ד"ר אורנה פוניה זלינגר, ד"ר דנה פלורנטין. 

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל