חיפוש

dsdsdsd
אחות ומטופלת קשישה מחזיקות ידיים

טיפול ביתי לקשישים: מגיעים עד אליכם

איך מקבלים טיפול רפואי כשקשה עד בלתי אפשרי לצאת מהבית? מה מגיע לכם וליקרים לכם אם אין אפשרות לקבל את השירות הרפואי הסיעודי במרפאה? בכללית דואגים לכם

לריסה ראם

לריסה ראם

הרפואה והטכנולוגיה מתקדמות ומסייעות להאריך את תוחלת החיים. וככל שחיים יותר, עלולים לסבול מיותר מחלות כרוניות שגורמות למוגבלויות ולריתוק לבתים.

אנחנו בכללית - ארגון הבריאות הגדול ביותר במדינה שבו שיעור הקשישים הגבוה ביותר מבין כל קופות החולים - משקיעים מחשבה ומאמצים כדי לספק את השירות הטוב ביותר גם למטופלים שמצבם אינו מאפשר להם להגיע למרפאות לצורך קבלת טיפולים.

מוגש כאן כל המידע החשוב בנוגע לקבלת טיפול רפואי בבית.

מי זכאי לשירות?

אנשים שמרותקים לביתם או למיטתם בגלל מצבם הבריאותי - הפיזי והנפשי.

למי לפנות כדי לקבל טיפול רפואי בבית?

קודם כול יש לפנות לרופא/ה המטפל/ת או לאח/ות במרפאה ולהציג להם את הסוגיה המטרידה את המטופל: הקושי להגיע למרפאה בעת הצורך בשל הקושי להתנייד ולתפקד.

רופא/ת המשפחה או האח/ות האחראים במרפאה יעריכו את מצב התפקודי ויגדירו את רמת הריתוק. על פי רמת הריתוק יוחלט אם מתקיימת זכאות לקבלת שירות בבית.

קיבלתי אישור לשירות. מה יקרה לאחר מכן?

מי שאחראי בדרך כלל לכל צורכי המטופל הוא צוות המרפאה שאליה הוא שייך. ברשותו כל המידע הרלוונטי על המטופל, והוא מכיר אותו, ובמקרים רבים גם את בני משפחתו, לאורך שנים. לכן כאשר המצב מידרדר, יכול הצוות לזהות את השינוי ולהתאים את הטיפול, במידת הצורך, גם בבית.

לאחר שהמטופל הוגדר "מרותק", יגיעו לביתו אח/ות אחראים או מנהל/ת הסיעוד של המרפאה־האם כדי להעריך את מצבו התפקודי, את יכולתו להתנייד בבית ומחוצה לו וכדי לבדוק באיזו מידה מותאם הבית למגבלותיו.

אחות תבנה תוכנית טיפולים המותאמת לצורכי המטופל, ובמידת הצורך תזמין לביקור בית את הרופא המטפל, עובדת סוציאלית, גריאטר ונציגים נוספים ממקצועות הבריאות כדי להשלים את תוכנית הטיפולים. 

כמו כן יינתן למטופל ולבני משפחתו כל המידע הנדרש לטיפול בבית, ובכלל זה מידע בנוגע לשינויים שיש לעשות בבית, יופעלו שירותים הניתנים בכללית, ויוזמנו מומחים ממקצועות בריאות נוספים כדי להתאים את הסביבה לצורכי המטופל.

אילו טיפולים רפואיים ושירותים אפשר לקבל בבית?

אלה הם הטיפולים והשירותים שניתן לקבל בבית:

ביקור של הצוות הרפואי, בדיקות דם, טיפול רפואי או סיעודי, זריקות, חבישות, ייעוץ והכוונה בנוגע לזכויות ולמיצוי זכויות, שירותים הקיימים בקהילה, בקופה, בעמותות, הזמנת ציוד לניידוּת, תמיכה נפשית, ביקור של איש קשר למשפחה.

במידת הצורך יערב צוות המרפאה גם גורמי אחרים כדי שיסייעו בטיפול: רווחה, ביטוח לאומי, יחידת המרותקים המחוזית ועמותות למיניהן.

ואם המצב הרפואי דורש טיפול מורכב יותר?

בכל מחוז בכללית מופעלת יחידה לטיפולי בית שתפקידה לטפל בחולים במצבים מורכבים או סופניים שמעדיפים לסיים את חייהם בבית.

היחידה לטיפולי בית נותנת טיפול רב־תחומי ומשולב באמצעות צוותים רפואיים רב־מקצועיים: רופאים, אחיות, רופאים מומחים, מומחים ממקצועות הבריאות (עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, דיאטנים) ועוד. 

כל יחידה בכל מחוז כוללת תת־יחידות שמותאמות למצבי חולי ספציפיים כמו חולים מונשמים, חולים אונקולוגיים, חולים שסובלים מאי־ספיקת לב קשה, חולים במצבים סופניים, חולים שסובלים מפצעים קשי ריפוי, חולים שיש להם נקזים, אך מעדיפים לקבל טיפול בבית במקום טיפול באשפוז ועוד.

צוותי המומחים מעניקים טיפול תומך שמטרתו למנוע סבל וכאב במצבי חולי מתקדמים. הם גם ימליצו על מכשירי ניידות ויתאימו את סביבת המטופל בהתאם למצבו התפקודי.

לאחר שיתקבל אישור, יגיע הצוות לביתו של המטופל לצורך בדיקה והערכה של מצבו הרפואי, ותיקבע תוכנית טיפול שמתאימה באופן אישי לו, למצבו ולצרכיו.

למי יש לפנות כדי לקבל טיפול של היחידה לטיפולי בית?

את ההפניה ליחידה ניתן לקבל מרופא/ת המשפחה.

הרופא המטפל או האחות במרפאה יגישו בקשה בשם המטופל (או בשם המטפל העיקרי) לקבל את המטופל ליחידה המחוזית לטיפול בית.

לאחר שיתקבל אישור, יגיע הצוות לביתו של המטופל כדי לבדוק ולהעריך את מצבו הרפואי, ותיקבע תוכנית טיפולים שמתאימה לו באופן אישי בהתאם למצבו ולצרכיו.

לפעמים, אם המטופל מטופל במסגרות אחרות וזקוק להמשך טיפול במסגרת היחידה לטיפולי בית, תועבר המלצה לטיפול כזה על ידי הצוות המטפל.

מדובר במצבים כמו:

• צורך בהמשך שיקום לאחר אשפוז בבית חולים.

• שינוי במצב הבריאותי בזמן ביקור במכון שיקום.

• צורך בהוספיס ביתי.

• צורך בהמשך טיפול בזונדה/פג.

• צורך בטיפול אנטיביוטי בווריד.

• צורך בטיפול בפצעים מורכבים. 

בכל מקרה, המרפאה־האם תישאר מעודכנת ובמעקב בנוגע למצבו של המטופל.

ואם מדובר בבעיה גריאטרית?

בכל בעיה גריאטרית ניתן לבקש מהרופא המטפל להתייעץ עם גריאטר. בכל מחוז ישנם רופאים גריאטרים שנותנים ייעוץ פרונטלי, טלפוני או בווידאו (לפי בחירתם של המטופל או של בני משפחתו).

יחידת מרותקים במחוזות

ברוב המחוזות קיימות יחידות ייעודיות לחולים מרותקים שמצבם הבריאותי אינו חמור במידה כזאת שניתן לצרף אותם ליחידה לטיפולי בית, אך יכולתם להגיע למרפאה מוגבלת, וגם הם זקוקים לייעוץ ולהכוונה בבית. מי שמעוניינים לקבל סיוע מהיחידות המיוחדות האלה צריכים לבקש אותו מהרופא/ה המטפל/ת או מהאח/ות האחראים במרפאה.

בכל בעיה הקשורה לטיפול בחולה מרותק יש לפנות למרפאה־האם, לברר מהן הזכויות ולהתייעץ בנוגע לאופן קבלת השירות. 

אם חלה הידרדרות תפקודית ו/או קוגניטיבית יש לבקש הערכה חוזרת של הרופא המטפל או של אחות המרפאה ובמידת הצורך גם ייעוץ של רופא גריאטר.

11 טיפים לבחירת בית מתאים לגיל השלישי

כשבוחרים בית למגורי קשיש או כשמתאימים בית קיים לצרכיו מומלץ לשים לב לפרטים הבאים למען בטיחותו ורווחתו:

1. מוטב לבחור דירה בקומה נמוכה או בבניין עם מעלית.

2. רצוי שבכניסה לבניין יהיה אינטרקום.

3. יש לוודא קיומה של תאורה חיצונית ופנימית וכן תאורה בחדר המדרגות עם השהיה שמתאימה למשך הזמן שלו נזקק הקשיש כדי להגיע מהכניסה לחדר המדרגות ועד לדירתו.

4. מומלץ למקם מתג הפעלה של תאורת חדר המדרגות בתוך הדירה.

5. רצוי שארגז החשמל ימוקם בתוך הדירה - כדי שהקשיש לא ייאלץ לצאת מדירתו במקרה של הפסקת חשמל.

6. חשוב שהמעברים בבית יהיו רחבים ונוחים למעבר כיסא גלגלים - למקרה שיהיה צורך בכך.

7. ודאו את קיומו של מעקה בטיחות לאורך גרם המדרגות. כמו כן יש להדביק על המדרגות פסים נגד החלקה.

8. אם יש בבית מרצפות בולטות או שקועות - חשוב לתקן אותן בדחיפות.

9. רצוי שיהיו בדירה שירותים ומקלחת רחבים ושדלתות הכניסה אליהם ייפתחו החוצה או שיהיו דלתות הזזה. הסיבה: אם הדלת נפתחת כלפי פנים, עלול להיווצר קושי רב לגשת במקרה הצורך אל הקשיש שכן גופו יחסום את הדלת.

10. רצוי שתהיה מרפאה מרכזית בקרבת הדירה או הבית. גם אם הקשיש בריא - כדאי שיכיר את צוות המרפאה ואת רופא המשפחה שלו.

11. רצוי שבקרבת ביתו של הקשיש תעבור תחבורה ציבורית, ותהיה מכולת. גם מתנ"ס או מועדון יום קרובים ייטיבו עימו. הוא יוכל לקיים בהם פעילות חברתית שהיא חיונית לרווחה הנפשית.

האם טיפול בבית עולה כסף?

הטיפול בבית ניתן ללא תשלום.

למידע בנוגע לזכאות ולעלויות של טיפולים ותרופות ספציפיים - היכנסו לסל השירותים.

מידע בנוגע לשירותים נוספים שמחוץ לסל הבריאות ניתן לקבל באתר כללית מושלם.

אם יש צורך בציוד רפואי, ניתן לפנות בחודשים הראשונים לטיפול הביתי לעמותת יד שרה. בהמשך מומלץ לפנות למשרד הבריאות לקבלת ציוד ומכשור - בהנחה במידת הצורך.

ואם יש צורך במטפל סיעודי?

• בדקו את הזכאות לטיפול סיעודי דרך ביטוח לאומי

שאלות ותשובות של הביטוח הלאומי בנושא סיעוד

דברו איתנו

נוסף על המעקב הקבוע של הצוותים הרפואיים של כללית אחר מצבם של המטופלים הקשישים, גם אתם - בני המשפחה - יכולים לסייע להם מאוד לשמור על איכות חייהם.

אם אתם מבחינים בשינוי פתאומי במצב הבריאותי, הפיזי או הנפשי של קרוב המשפחה שלכם - אל תהססו, פנו לרופא/ת המשפחה או לאח/ות האחראית במרפאה.

לפעמים גם מחלה או פציעה קלות יכולות לרתק את המטופלים למיטה. במקרים כאלה טיפול מהיר ונקודתי יכול לסייע לשקם את הקשישים ולהעמיד אותם על הרגליים. תשומת הלב והמודעות שלכם יכולות לסייע לנו לגלות את השינוי בזמן ולעצור את ההידרדרות במידת האפשר.

גם אם אתם מתלבטים בנוגע לאופן הנכון ביותר להמשיך בטיפול בקרוב המשפחה שלכם - בבית החולים או בבית - אתם יותר ממוזמנים להתייעץ עם הצוות המטפל. חשוב שתקבלו את כל המידע כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו ועבורכם.

הטיפול באדם יקר לכם שמתקרב לסוף החיים יכול לכאוב ולהקשות עליכם. אתם מוזמנים לדבר עם  אנשי הצוותים הרפואיים המטפלים, להתייעץ בנוגע להחלטות על המשך הטיפול - מסלול טיפול פליאטיבי בעת הצורך או טיפול תומך לקראת סוף החיים - וגם לקבל ייעוץ ועזרה עבורכם.

צוות המרפאה הוא הכתובת לייעוץ, להכוונה ולהדרכה לשאלות ולסוגיות שעימן מתמודדים המטפלים והמשפחות של המטופל.

לעיתים גם אתם תהיו מעורבים בטיפול, בעזרת הדרכה וליווי של צוות המרפאה.

שימו לב: במקרי חירום של חשד לשבר או לאובדן הכרה - אל תחכו אלא פנו לקבלת עזרה רפואית באופן מיידי.

רוצים להתייעץ בשעות שבהן המרפאה סגורה?

• פנו אלינו דרך שירות רופא משפחה און־ליין

• התקשרו למוקד האחיות שזמין 24 שעות ביממה: 2700* 

• דברו עם מוקד האחיות האונקולוגיות 9585* 

כללית משתפת פעולה עם עמותות שיכולות לעזור

כדי לספק טיפול תומך מקיף נמצאת כללית בקשר עם עמותות שונות שמספקות צרכים מעבר לאלה הרפואיים.

אם יש לכם צורך, אל תהססו ופנו אליהן:

יד שרה: לשאילת ציוד רפואי.

עזר מציון: מסייעים בהשאלת ציוד ובהסעות לבתי חולים.

ניידת לטיפולי שיניים: מספקת טיפולי שיניים במחיר מסובסד בבית המטופלים.

מוטק'ה: מספקת פעילויות לשעות הפנאי בתחומי עניין שונים לשמירה על איכות החיים.

Caregivers: מספקת תמיכה לקרובי המשפחה שדואגים למטופל ביום־יום. 

לריסה ראם היא ראש תחום זקנה ומחלות כרוניות בחטיבת הקהילה של כללית

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לך על כללית...

רוצה לשמוע טיפה?

צריך רק למלא את הטופס - אנחנו נעשה את השאר

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שימו לב שאתם מספקים בטופס זה מידע אישי ורגיש