חיפוש

dsdsdsd
מורה צועקת לתוך מגאפון

צרודים? צרודות? יש לנו טיפים בשבילכם

אם אתם נמנים על קבוצות בסיכון (למשל מורים, אנשי שירות לקוחות או מדריכי כושר), הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לשמור על בריאות מיתרי הקול ולמנוע צרידות. מהם הסימנים שמחייבים לגשת לבדיקה? איך יטפלו בי? מומחית עונה

אנשים רבים משתמשים בקול שלהם כבכלי עבודה של ממש, בעיקר מדובר במורות ובמורים אך לא רק. כמו שספורטאי מקצועי נעזר במומחים באורתופדיה ובפיזיותרפיה, כך אנשים שעובדים עם הקול צריכים להיות קשובים לבעיות הקול שלהם ולפנות לטיפול מקצועי.

בשנים האחרונות, נרשם זינוק באמצעים, במומחיות ובתנאים של הטיפול בצרידות ובבעיות קול במרפאות הקהילה של כללית ברחבי הארץ, ובין היתר נרכשו שני מכשירי בדיקה ייחודיים לבדיקה זעיר פולשנית של מיתרי הקול, בדיקות שהיו זמינות עד כה רק בבתי חולים.

שילוב של ידע ומקצועיות של רופאי אף אוזן גרון בהתמחויות השונות עם העבודה של קלינאי התקשורת יתנו ברוב המקרים את המענה השלם ביותר.

אנחנו מזמינים אתכם לפנות ולטפל בעצמכם, שכן, כפי שנסביר בהמשך, הזנחה של בעיות קול עלולה להוביל לבעיות כרוניות ואף לגזול את הפרנסה מאנשים העושים שימוש בקול לשם עבודה.

90 שניות על הבדיקה

גם אם ההתייחסות בכתבה זו היא בעיקר למורים ומורות, הרי שהם לא לבד, ובין המקצועות הבולטים שאנחנו מזהים כ"קבוצות סיכון" לבעיות קול ניתן למנות גם אלה:

• גננות.
• מרצים ומנחי קבוצות.
• זמרים וזמרות.
• פוליטיקאים.
• שירות לקוחות.
• מדריכי כושר.
• ועוד.

אם אתם נמנים על קבוצות אלה, או שהעיסוק שלכם מחייב אתכם להשתמש בקול, הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לשמור על בריאות מיתרי הקול.

לא לצעוק ולא ללחוש

ניקח לדוגמה מורה שנדרשת להשליט סדר בכיתה ואחר כך בבית כשצריך לקורא לילד מהחדר הסמוך – פעמים רבות היא תרים את הקול ואף תצעק. זו טעות שפוגעת במיתרי הקול, בוודאי לאורך זמן. במקרה כזה חשוב לשמש דוגמה, לגשת לילד ולדבר אליו באותו הקול שהייתם רוצים שידבר אליכם.

כלל אצבע הוא שעדיף תמיד לדבר בקול רם, משמע לא לצעוק, אך גם לא ללחוש. אם אתם לא מסוגלים לדבר כך, מכיוון שאתם במסיבה רועשת, או בתוך המון קולני, או בספרייה דוממת, ואפילו במכונית (שם בלי לשים לב אנחנו צועקים אל הדיבורית במקום לדבר בקול רגיל) – זהו סימן שאתם כלל הנראה לא צריכים לדבר, ובמקום זה מצאו את הדרך להעביר את המסר שלכם בסביבה יותר שקטה או מותאמת.

חשיבות הנשימה לקול שופע

הנשימה חיונית לא רק לקיום שלנו אלא גם לקול שלנו. האוויר הוא האנרגיה של הקול, "הדלק". נשימה רדודה כתוצאה מעייפות, מחלת ריאות, מחלת שרירים או סתם הרגל לא מספקת את לחץ האוויר הדרוש להפקה קולית תקינה וקול שופע. נשימה נכונה, סרעפתית חיונית לקול. ברגע שנושמים היטב גם נשמעים היטב.

מהם הסימנים שמחייבים לגשת לבדיקה?

כל מי שמשתמש בקולו כדי לתקשר ולדבר יכול לחוות כאבים או חוסר נוחות, אך אלו הסימנים שצריכים להדליק נורה אדומה ובעקבותיהם מומלץ ורצוי להגיע לבדיקה של רופא אף אוזן גרון (אין צורך בהפניה לתור שכזה):

• אם אתם מרגישים עייפים או שאינכם רוצים לדבר בסוף היום.
• כאשר חשים כאב מתמשך בגרון או בצוואר.
• אם אתם חשים שהקול שלכם נחלש במהלך היום.
• אם חל שינוי בגוון, באיכות או בעוצמה של הקול.
• אם אתם צרודים ולא מצליחים לתפקד מבחינה קולית.

חשוב להסביר כי תסמין אחד שבא וחולף לא בהכרח יעיד על בעיה, אך אם חווים תסמינים כאלה ולא מטפלים בהם לאורך זמן, אז נזק זמני שנגרם עלול להפוך לנזק קבוע.

אנשים רבים מתקררים ומתמודדים עם צינון למשך כמה ימים ואף שבוע, אך אם הצרידות נמשכת יותר משבוע-שבועיים יש לקבוע תור לרופא אף אוזן גרון ולבדוק את הנושא לעומק.

איך לשמור על הקול עד שמגיעים לבדיקה?

עד שמגיעים לבדיקה של רופא אף, אוזן גרון ומאבחנים מהי בדיוק הסיבה לצרידות או להפרעת הקול, אפשר לנסות טיפול עצמי בבית שהוא בבחינת "עזרה ראשונה" לקול שלנו.

ראשית – מנוחת קול. אם מסתכלים על הפגיעה בקול כפציעה, וכמו שספורטאי שרץ ונפצע צריך לנוח, אותו הדבר נכון לאנשים שזקוקים לקול – יש לתת לגוף את המנוחה כדי להחלים.

שנית – לחות. אם אתם מתמודדים עם צרידות או בעיית קול חשוב לתת למיתרי הקול לחות, ואת זה אפשר לעשות באמצעות שתייה מרובה של מים, ולאחר שאלה נספגים במערכת העיכול הם מגיעים גם למיתרי הקול, דרך נוספת היא באמצעות שאיפת אדים, כמו אינהלציה או אפילו במקלחת אדים.

איך לשמור על הקול

סרטון: איך לשמור על הקול

מעשנים נמצאים בקבוצת סיכון לשלל מחלות בדרכי הנשימה, בצוואר ובגרון והם במיוחד צריכים להיות קשובים לבעיות של צרידות או שינוי בקול ואסור להם להתעלם מסימנים אלה.

לזימון תור לאף, אוזן גרון ללא סיסמה

איך נראה הטיפול הקולי באנשים צרודים?

אצל אנשים רבים, צרידות היא תוצאה של הרגל לא טוב. כדי לשנות את ההרגל הזה כדאי להיעזר באיש מקצוע שמלווה את המטופל עם הדרכה מתאימה, הסברים ותרגילים שיסייעו להיפטר מההרגל הישן ולאמץ הרגלים נכונים יותר לבריאות הקול. אנשי המקצוע שיכולים ללוות שינוי שכזה הם קלינאי תקשורת.

תהליך שכזה צפוי לקחת מספר שבועות, לרוב בין 6 ל־8 שבועות עם שילוב של פגישות טיפול, ומתן תרגילים לביצוע בבית.

מורים ומורות – גם אתם צריכים הפסקה!

הרבה אנשים – מורים, מורות, גננות, זמרים, פוליטיקאים, מרצים, מנחי קבוצות ועוד – מרגישים שהם צרודים ושמשהו לא בסדר, אך "לא נעים" להם לקחת יום מנוחה או להפסיד ימי עבודה, ואז ממשיכים לעבוד עם קול צרוד למרות שאולי עברו פציעה במיתרי הקול. הסכנה במקרה כזה היא להפוך נזק זמני לנזק קבוע, דווקא אצל אותם אנשים שזקוקים לקול שלהם ככלי עבודה לכל דבר ועניין.

אם אתם נמנים על אחת מהאוכלוסיות האלה ומרגישים שאתם צרודים או מתקשים לדבר, הצעתי היא שתעניקו לעצמכם מנוחה זמנית, "ירידה לצורך עלייה" כדי שהגוף יוכל להתאושש כראוי.

קחו הפסקה

סרטון: מורים ומורות הפסקה

ד"ר טלי לנדאו זמר היא מומחית ברפואת קול, מנהלת מערך אף אוזן גרון במחוז ירושלים של כללית, ומנהלת מרפאת הקול במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לך על כללית...

רוצה לשמוע טיפה?

צריך רק למלא את הטופס - אנחנו נעשה את השאר

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שימו לב שאתם מספקים בטופס זה מידע אישי ורגיש