פורסם בראשונה: 28.03.2012
עדכון אחרון: 22.03.2018
  • רונית קינן רונית קינן
  • פרופסור אשר טל פרופ' אשר טל
  • אריקה רוזנשטוק אריקה רוזנשטוק

מחוגי השעון זזים? כך תדאגו שהתינוק ימשיך לישון

לקריאה נוחה
שוב זה מגיע: ישראל מזיזה את המחוגים שעה אחת קדימה - אבל מה לעשות שאף אחד לא לא הודיע על כך לתינוקות... כך תדאגו שהשעון הביולוגי שלהם יישאר כשהיה, ותוכלו למנוע יקיצות מוקדמות וחוסר שינה

​​​​​מה קורה כשהמדינה עוברת לשעון קיץ, מזיזים את השעון שעה אחת קדימה, ואתם רוצים שהילדים ילכו לישון בשעה הרגילה? אם אתם לא רוצים שהם יסבלו מיקיצות במהלך הלילה, התעוררות מוקדמת או קושי להירדם, כדאי שתדאגו לסייע להם לסדר את השעון הביולוגי כך שיתאים לשעות החדשות.

מכיוון שרוב הסיכויים שהילד או התינוק לא ילכו לישון מרצונם שעה מוקדם מהרגיל, בעיקר בגלל שהחושך יורד מאוחר יותר – הנה כמה המלצות איך לעזור להם לעשות את זה:

יש לנו בגוף הורמון שנקרא מלטונין, בגדול הוא מחליט אם להגיד לגוף להתחיל ב"השריית שינה". ההורמון הזה מושפע מאוד מהחשיפה לשמש ולאור יום. אם תחשפו את הילדים לאור השמש בבוקר, או תכניסו אור לחדר השינה שלהם, רמת ההורמון הזה תפחת באופן מיידי. המלטונין יופרש שוב סמוך לשקיעת השמש. מכיוון שהורמון המלטונין הוא כלי חשוב של המוח בהגדרת יום ולילה לשעון הביולוגי, חשוב לנצל אותו לתהליך המעבר לשעון הקיץ.

בטקס השינה יש לדאוג לתאורה מינימלית. זאת שוב לכבוד המלטונין כדי שיידע שהגיע הזמן שלו להתעורר, להיות מופרש, ולסמן לגוף שהגיע הזמן ללכת לישון.

מומלץ להקדים את שעת ההשכבה באופן הדרגתי - כל יום ברבע שעה, החל מיום מעבר השעון. למשל, אם המעבר הוא משעון חורף לשעון קיץ, ילד שרגיל לישון כל יום בשעה 19:45, בבוקר שלאחר הזזת השעון נעיר אותו בשעה הרגילה שלו (לפי השעון החדש); בערב נשכיב אותו לישון ב־20:30 לפי השעון החדש (בשעון חורף תהיה השעה 19:30), למחרת נשכיב אותו לישון ב־20:15, יום לאחר מכן נשכיב אותו ב־20:00 וביום האחרון, כרגיל ב־19:45.

שימו לב: ההקדמה ההדרגתית של שעת השינה לא באה במקום החשיפה לאור השמש בשעות הבוקר והתאורה המעומעמת בטקס השינה.

יש להקפיד אצל תינוקות וילדים קטנים שלא יגיעו למצב של עייפות יתר. איך? בשעות היום המשיכו לאפשר להם לישון כפי שהיו מורגלים. אבל, כמו בלילה, הקדימו את זמן השינה ברבע שעה כל יום.

הילד לא נרדם? התינוק מתעורר בלילה? טיפולי רפואה משלימה ודיקור סיני בפרט יכולים להסדיר את הבעיה ולאפשר לכולם לחזור ולישון כמו "תינוק".  רוצים ללמוד עוד?

רונית קינן היא אחות טיפת חלב ויועצת שינה לתינוקות ולילדים.

פרופ' אשר טל הוא מנהל המרפאה למחלות ריאה ובעיות שינה בילדים בסורוקה, מרצה באוניברסיטת בן גוריון ועונה לשאלות שלכם בנושא שינה בייעוץ מומחים באתר כללית און־ליין.

אריקה רוזנשטוק היא מנהלת תחום טיפת חלב במחוז שרון־שומרון של כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

לילה והקטן קודח מחום?

כללית מושלם מציגה: ביקור רופא לילה בבית שלכם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל