פורסם בראשונה: 10.04.2012
עדכון אחרון: 14.03.2013
  • יעל דרור יעל דרור

להתראות מתוק? לא חייבים להיפרד: 10 חוקים לממתקים

לקריאה נוחה
הם לא האויב, אבל גם לא המנחם הגדול. לא צריך להתגנב בחושך כדי ליהנות מהם, אבל חשוב להחליט מתי מתנזרים. עשרת הדיברות לחיים מתוקים ובריאים יותר
אשה אוכלת עוגייה

בקיצור

1.

לאכול עוד עוגיה או לא? אם הקצבת לעצמך שתי עוגיות היום, כן. אם אחרי שתאכל שתי עוגיות, תאכל עוד עד שתגמור את הקופסה, עדיף שלא.

2.

קבע לעצמך זמן ביום בו אתה אוכל משהו מתוק, ותגוון, זה יעזור לך לא להתפתות בשאר השעות. אם יש ממתקים שיגרמו לך לאבד שליטה, תימנע מהם.

3.

אפשר לאכול רק באירועים מיוחדים: כשיש יום הולדת, יציאה למסעדה או חתונה. בכל שאר הזמן, נזהרים.

​ממתקים ודברי מתיקה הם האויב של כל דיאטה. הם עשירים בשומן וקלוריות, הרבה יותר מהנים מאכילת ירקות טריים או מבושלים. הם מאוד מגוונים בטעמים, והאמת שהם אף פעם לא משביעים, כך שגם אם תכננו לאכול כמות קטנה - הם בסופו של דבר עלולים להרוס את הדיאטה.

מה עושים? איך משנים את הגישה כלפי הממתקים על מנת שלא יהרסו לנו את הדיאטה? הנה 10 כללים שיכולים לעזור:

1. ליהנות מהטעם, לא מהכמות
אחת הבעיות הכי קשות היא שאנו רגילים ליהנות מכל דבר בכמויות גדולות. במיוחד כאשר מדובר בממתקים, קשה מאוד להסתפק בקוביית שוקולד אחת או בוופל שוקולד אחד. הקושי העיקרי הוא להפסיק לרצות לאכול כאשר הטעם המתוק ממלא את הפה - כן, מתוק פותח לנו את התיאבון! צריך להבין ולקחת זאת בחשבון ולהחליט שמותר לנו לאכול לאט, ליהנות מכל ביס ולא לצפות לקחת מיד עוד מנה למרות ההנאה.

2. לא תשבע
בארוחה אנו מצפים לסיים את כל המנה ולהרגיש שובע ורגיעה. לא כך במתוקים: אין מטרתם של הממתקים להשביע! חשוב לא לצפות להרגיש מלאים, אלא לתכנן להפסיק לאכול הרבה לפני. אם אתם לא מרגישים מלאים, שתו הרבה מים וחכו בסבלנות עד שהצורך במתוק יעבור.

3. חלון ההזדמנויות המתוק 
קביעת זמן מראש תמנע נשנוש בלתי פוסק לאורך כל היום. התכנון של הזמן יאפשר לכם לעצור את עצמכם כאשר תיתקלו בפיתויים לא מתוכננים. חשוב לקבוע זמן ולעמוד בו ללא פשרות ועיגולי פינות. גם אם יש יומולדת במשרד והביאו עוגה, או שפתחו לידכם חבילת עוגיות או סוכריות - אם זה לא בזמן שקבעתם מראש, לא נוגעים!

4. להגביל מראש
כדי ליהנות מהממתקים ולא לתת להם להרוס את כמות הקלוריות היומית, חשוב לתכנן מראש את הכמות שעומדים לאכול. אל תתנו לספונטניות להשתלט, כי אז הכמויות יהיו הרבה יותר גדולות.

5. גיוון במקום ניוון 
גוונו את האכילה של הממתקים וקבעו כלל, שלא אוכלים יום אחרי יום את אותו הממתק. צעד כזה יגרום לכם לתכנן מראש ויכול למנוע אכילה בלתי נשלטת של אותו מוצר בעייתי, שהורס לכם את הדיאטה.

6. יש לי חולשה ל...   
לכל אחד יש חולשה לממתקים שונים. חלק יודעים מראש שאם יטעמו שוקולד לא יוכלו להפסיק; אחרים מכירים את נקודות החולשה לעוגות, עוגיות, סוכריות או וופלים. מצאו מהו הממתק הכי בעייתי עבורכם, זה שמוציא אתכם משליטה - והימנעו ממנו. בחרו בממתקים שטעימים לכם, אך כאלה שאתם יודעים מראש שתוכלו לאכול במידה.

7. לא תשנא (או תאהב יותר מדי)
נתקו כל קשר רגשי לממתקים. אל תייחסו להם תכונות שליליות של אויב או "הורס דיאטות סדרתי". מצד שני, אל תתנו להם את האופציה "לנחם" ולהרגיע במצבים רגישים. תאכלו אותם כי אתם נהנים ורוצים משהו מתוק, ולא כי אתם כועסים, בודדים, נעלבים או מצוברחים.

8. לא צריך לבד, בחושך
זכרו: אין איסור לאכול ממתקים! כל עוד משלבים אותם נכון בתפריט, אפשר להמשיך ליהנות מדברי מתיקה בכל דיאטה ובכל משקל שרוצים לשמור. החוכמה היא ליהנות, ולא להרגיש שעושים משהו אסור או לא בסדר. תיהנו מהאכילה, אל תסתירו אותה, אל תתגנבו בחושך ואל תסתירו מאנשים אחרים. אם בחרתם לאכול ממתקים, היו גאים.

9. לא בכלל 
אם אתם מכירים את עצמכם הרבה זמן, וכבר יודעים שלא תוכלו להסתפק במעט מתוק, אולי עבורכם עדיף לא להתחיל בכלל. נכון, זה נשמע קצת אכזרי, אך מי שצריך בשלב הראשון "גמילה ממתוק" כדי להצליח לשלוט בכמות בפעם הבאה, חשוב שיידע ויכיר בחולשה כדי לא ליפול לפח בפעם הבאה.

10. לא לסירוגין
עבור חלק מהאנשים ההמלצה צריכה להיות לאו דווקא גמילה מוחלטת, אלא החלטה מראש שישנם אירועים מסוימים שבהם אוכלים מתוקים. למשל: סופי שבוע, ארוחות חג, חתונה, בר מצווה או סתם כשיוצאים למסעדה. החליטו איפה הקווים האדומים ובאלו אירועים אתם כן נהנים מהמתוקים.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל