בריאות המשפחה
פורסם בראשונה: 14.05.2008
עדכון אחרון: 08.11.2012
  • פרופסור אשר טל פרופ' אשר טל

מדריך למשתמש במלטונין

לקריאה נוחה
איך ההורמון מלטונין משפיע על זמן ואיכות השינה שלנו? מהי שעת השיא של פעילותו? מה גורם לו להתפוגג ממחזור הדם ומתי כדאי ליטול מלטונין בתכשיר? כל השאלות וכל התשובות
המדריך למשתמש במלטונין

​​מאז ימי קדם היה ברור כי באור היום אנו מנהלים את שגרת החיים, בעוד שבלילה, כאשר השמש זורחת בצד השני של כדור הארץ, אנחנו בדרך כלל ישנים.

אחד המרכיבים העיקריים בבקרה של מחזור ערנות-שינה הוא החשיפה לאור או לחשיכה. גירוי קרני האור נקלט ברשתית העין, ומשם מועבר לאיזור במוח הנקרא היפותלמוס. בהיפותלמוס נמצא חלק הקרוי הגרעין העל־תצלובתי.

​​המרכז ההיפותלמי הזה מעביר לחלקים שונים במוח שדרים חשובים לצורך בקרה על הפרשת הורמונים שונים, בקרה על חום הגוף ותפקודים אחרים המעורבים בתחושת העייפות.

המרכז ההיפותלמי הזה עובד כמו שעון וכאשר הוא נחשף לאור הראשון בבוקר, הוא גורם לעלייה בחום הגוף ולהפרשת הורמונים כמו קורטיזול. במקביל, פועל השעון ההיפותלמי להפחתה בהפרשת מלטונין, וזאת עד לשעות החשיכה. מלטונין הוא הורמון המופרש בעיקר עם רדת החשיכה, ופעילותו היא בהשריית השינה.

באיזה שעה פעילות המלטונין מגיעה לשיא?

מלטונין הוא הורמון טבעי המופרש על יד בלוטת האיצטרובל (pineal body) - בלוטה בגודל של גרגר אפונה והיא ממוקמת במרכז המוח. במשך היום בלוטת האיצטרובל לא פעילה, ואילו כאשר החשיכה יורדת, השעון ההיפותלמי מפעיל אותה, והיא מתחילה לייצר ולהפריש לדם מלטונין. שעת השיא של הפרשת המלטונין היא תשע בערב: רמת המלטונין בדם עולה, ואנו מרגישים פחות ערניים ויותר עייפים.

באיזה שעה המלטונין מתחיל להתפוגג?

הרמות של המלטונין נשארות גבוהות במשך כ־12 שעות, עד לירידה משמעותית בתשע בבוקר.

הפרשת המלטונין מופחתת כתוצאה מגירוי על ידי קרני האור - לא רק של אור השמש. גם אור מלאכותי שנוצר על ידי נורת חשמל, מסך טלוויזיה מרצד ומסך מחשב, מפחית את הייצור וההפרשה של המלטונין.

האם כמות המלטונין המופרשת לדם תלויה בגיל?

ילדים מפרישים יותר מלטונין ממבוגרים. עם הגיל, הפרשת המלטונין פוחתת.

 

 

נדודי שינה: טיפים לשינה טובה | שירותי בריאות כלליתנדודי שינה: טיפים לשינה טובה | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/mental_health/Pages/Insomnia.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/mental_health/Pages/Insomnia.aspx
המדריך המושלם לשינה טובה | שירותי בריאות כלליתהמדריך המושלם לשינה טובה | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/tips_for_better_sleep.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/Pages/tips_for_better_sleep.aspx
מעבדת שינה | שירותי בריאות כלליתמעבדת שינה | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/mental_health/Pages/sleep_lab_from_the_inside.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/mental_health/Pages/sleep_lab_from_the_inside.aspx

למה משמש מלטונין?

לחלק מהאנשים מלטונין משפר את איכות השינה. מחקרים שבדקו את יכולתו של המלטונין לשמש תחליף לכדור שינה, לא הראו שהוא פעיל יותר מאינבו (כדור דמה). אולם מלטונין יכול בהחלט לתרום לתיקון של השעון הביולוגי, ביחד עם חשיפה לאור בבוקר, וכן לעזור במקרים מסוימים של עבודת משמרות או יעפת (ג'ט לג).

בדיווחים שונים נראה כי מלטונין משפר את שנתם של מבוגרים המתגוררים בבתי אבות, את השינה בקרב ילדים עם בעיות נוירולוגיות קשות הגרים במוסדות, ותורם לתיקון בשעון הביולוגי של אנשים עם תסמונת פאזת השינה הדחויה, וזאת כאשר הוא ניתן יחד עם הקניית הרגלי שינה קפדניים ותיקון הדרגתי של השעון הביולוגי.

במקרים אלה יש צורך להימנע מחשיפה לאור בשעתיים שלפני ההשכבה, ומיד עם ההשכמה להיחשף לאור שמש טבעי או לתאורה מיוחדת המחליפה את אור השמש. פעולה זו עוזרת למוח להפריד ולהבדיל מחדש באופן ברור בין היום לבין הלילה.

במקרים אלה אפשר להוסיף למלטונין המופרש באופן טבעי מבלוטת האיצטרובל תוספת בטבלייה הנלקחת כשעה לפני השינה.

בכמה מחקרים הודגם שיפור באיכות השינה ובאיכות הפעילות היומית של מבוגרים עם אינסומניה ראשונית (נדודי שינה ללא סיבה נראית לעין), אשר נטלו מלטונין לפני השינה. בעוד שכדור שינה רגיל עלול לעתים להשפיע על התפקוד בבוקר שאחרי, למלטונין אין השפעה כזאת, מה שיכול בחלק מהמקרים להוות יתרון משמעותי.

האם ניתן ליטול מלטונין באופן מלאכותי?

לפני מספר שנים פותח בישראל תכשיר מלטונין בשחרור מבוקר, סירקדין, שנמכר עם מרשם רופא בלבד לטיפול במבוגרים מעל גיל 55 הסובלים מבעיות שינה. סירקדין מכיל שני מיליגרם של מלטונין המופרש בצורה מבוקרת ומחקה את הפרשת המלטונין המיוצר ומופרש במוח.

מה המינון המומלץ?

אין מספיק נתונים מבוקרים כדי לקבוע בדיוק. כאשר משתמשים בתכשיר בשחרור מושהה (כמו סירדקין), המינון המומלץ הוא שני מיליגרם כשעה עד שעתיים לפני השינה (בין 21:00 ל-22:00).

האם מלטונין יעיל לטיפול ביעפת (ג'ט לג)?

המעבר מאזור אחד לשני בעולם מהווה אתגר למוח האנושי שצריך להסתגל ולהחליף את השעון מלילה ליום ולהיפך. יעפת, או ג'ט לג, היא בעיה מוכרת לכל אחד הנוסע למשל לצפון אמריקה.

מלטונין לא הוכח חד משמעית במחקרים מבוקרים כעוזר להתגבר על יעפת. עם זאת, שימוש במלטונין המתחיל מספר ימים לפני הטיסה, באותה השעה ביום שהיא שעת ההשכבה בארצות הברית, יעזור לכם להסתגל יותר בקלות לשינוי השעות.

טיפול של מלטונין ביום עלול לגרום לתחושת עייפות קלה, אך עם ההגעה לצפון אמריקה, ההסתגלות לשעון החדש צפויה להיות קלה יותר.

פרופ' אשר טל, המרפאה למחלות ריאה והפרעות שינה בילדים במרכז הרפואי־אוניברסיטאי סורוקה, מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

 תרופות ללא מרשם בהנחה - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל