פורסם בראשונה: 15.03.2011
עדכון אחרון: 12.04.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מתכננת לשתות עד לא ידע? כדאי לך לדעת ש...

לקריאה נוחה
כמה קלוריות יש במנת אלכוהול, מהם היתרונות הבריאותיים שלו מצד אחד, ואיך הוא יכול להזיק לגוף מצד שני. וגם: איך להימנע מהנגאובר (חמרמורת)?

"חייב אדם להתבסם בפורים עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" – אמרה מפורסמת זו ממסכת מגילה היא המקור למצווה להשתכר כחלק מסעודת הפורים. אז מבלי להיכנס לפלפולים אם צריך להשתכר לחלוטין או רק לאכול ולשתות עד שנרדמים, ננסה להבין את המשמעות של שתיית אלכוהול מבחינת הבריאות (כי הרי לא חייבים את פורים כדי לשתות אלכוהול...)

מהי השפעת האלכוהול על הגוף?

שתיית אלכוהול (אתאנול) גורמת לשינוי בהתנהגות ובמצב הרוח. ההשפעה שלה בטווח הקצר היא בדרך כלל של הרגשה נינוחה, קלילה ושמחה, יחד עם עלייה בביטחון העצמי והסרת מחסומים התנהגותיים. אולם שתייה בכמות מוגזמת יכולה לגרום לאיבוד שליטה ולהרגשה רעה הכוללת כאבי ראש, סחרחורות והקאות.

מה האלכוהול מספק לגוף שלי?

אלכוהול מספק לגופנו אנרגיה – 7 קלוריות לגרם (בהשוואה לפחמימות וחלבונים שמספקים 4 קלוריות לגרם ולשומנים המספקים 9 קלוריות לגרם). אלכוהול נספג דרך הקיבה והמעי הדק ומתפרק בכבד לפני מזונות אחרים. פעילות האנזים שמפרק את האלכוהול בכבד (אלכוהול דהידרוגנאז) שונה בין גברים לנשים, צעירים ומבוגרים ובקבוצות אתניות שונות ברחבי העולם. זאת הסיבה שנשים צעירות לרוב משתכרות מהר יותר ומכמויות קטנות יותר של אלכוהול בהשוואה לגברים.

אבל יש גם יתרונות בריאותיים לשתיית אלכוהול, לא?

במחקרים שונים נמצא קשר בין שתייה מתונה של אלכוהול למספר יתרונות בריאותיים, ביניהם תמותה נמוכה וסיכון נמוך לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב וכלי דם.

למה הכוונה בשתייה מתונה?

שתייה מתונה של אלכוהול נחשבת כעד שתי מנות אלכוהול ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים.

כמה קלוריות יש במנת אלכוהול?

מנת אלכוהול מכילה 15 גרם אלכוהול וכ־100 קלוריות, למשל: 330 מיליליטר בירה, 150 מיליליטר יין ו־40 מיליליטר וויסקי.

נו, אז יש דברים טובים באלכוהול!

כן, אבל מצד שני, צריכת אלכוהול גם בכמות נמוכה נמצאה קשורה לסיכון גבוה לחלות בסוגים שונים של סרטן, במיוחד סרטן המעי הגס, סרטן השד וסרטן הכבד.

באמת?

כן. וצריכה גבוהה של אלכוהול גם קשורה לעלייה בלחץ הדם, להשמנה ולסיכון גבוה לשבץ המוח ולמחלות כבד, כמו גם לפציעות, תאונות, התאבדות וכמובן לאלכוהוליזם.

יש המלצות לשתיית אלכוהול?

צריכת אלכוהול קשורה לסיכון מופחת לחלות במחלות לב וכלי דם, ללא הבדל בסוגי המשקאות, ויחד עם זאת אין מספיק הוכחות להמלצה על שתייה קבועה של אלכוהול. זאת הסיבה שלא ממליצים לאנשים שאינם נוהגים לשתות אלכוהול להתחיל ולשתות באופן קבוע.

ולמי שכבר שותה?

לאנשים שצורכים אלכוהול, מומלץ לשתות במתינות, כלומר להגביל את הכמות היומית הממוצעת לעד שתי מנות אלכוהול ביום לגברים ועד מנה ביום לנשים. בנוסף, מומלץ לא לשתות יותר מארבעה משקאות ביום אחד לגברים ויותר משלושה משקאות אלכוהוליים ביום אחד לנשים.

למי לא מומלץ לשתות בכלל?

שתיית אלכוהול אינה מומלצת כלל לאנשים עם מחלות כבד, מחלות לבלב, נפרופטיה (מחלת כליות), היפרטריגליצרידמיה (רמות גבוהות של טריגליצרידים, הלא הם שומנים, בדם), לאנשים שנוטלים תרופות שעלולות ליצור אינטראקציה עם אלכוהול ולנשים בהריון, כמו גם לאנשים שלא יכולים להגביל את צריכת האלכוהול שלהם לכמות מתונה.

וחשוב מאוד לזכור שאם שותים אז לא נוהגים!

איך אפשר להימנע מהנגאובר?

• לא לשתות!

• לאכול לפני, בעיקר מזון שומני – השומן מעכב את ספיגת האלכוהול (אך לא מבטל את השפעתו).

• לשתות מים. אחת הסיבות להנגאובר היא התייבשות ולכן שתייה של מים בזמן שתיית האלכוהול וגם לפני השינה היא הפתרון הטוב ביותר למניעת התופעה.

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז "שניידר" לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל