פורסם בראשונה: 22.07.2015
עדכון אחרון: 22.07.2015
  • אירה שולמן אירה שולמן

כל האמת על ממתיקים מלאכותיים

לקריאה נוחה
מה לא אמרו על ממתיקים מלאכותיים? שהם משמינים, מסרטנים, גורמים לסוכרת ובאופן כללי - איומים ונוראים. הדיאטנית שלנו יצאה לבדוק האם הם באמת כל כך גרועים או שאולי קצת הגזמנו עם ההכפשות והפחדים

בקיצור

1.

בזמן האחרון הממתיקים המלאכותיים הפכו למוצר שסביבו מתורצצות הכפשות, חששות ושמועות מפחידות.

2.

בפועל - רפואה מבוססת ראיות לא מצאה הוכחות להנחות האלה, וארגוני בריאות מאשרים שימוש בממתיקים מלאכותיים.

3.

אז להמתיק או לא? סוכרתיים - כן, אבל חשוב לבחור מוצרים בריאים - ללא שומן טראנס, עם אחוזי שומן נמוכים ועם סיבים תזונתיים.

אין כמעט נושא בתחום התזונה שסביבו נוצרו כל כך הרבה חששות, דעות מוטעות וסיפורים מפחידים, כמו התחום של ממתיקים מלאכותיים. אם נחפש בגוגל או נשאל אנשים ברחוב הרושם הרווח הוא - "הממתיקים האלה רעים". כשאני מציעה למטופלים שלי מזונות עם תחליפי סוכר, כולם עונים בפליאה אותו הדבר: "אבל זה מזיק לבריאות!".

אז בואו נתחיל ונשבור קצת סטיגמות - רפואה מבוססת ראיות לא מצאה הוכחות לעמדה הזאת וארגוני בריאות שונים בכל העולם אישרו שימוש בממתיקים שונים לכלל האוכלוסייה.

מותר או אסור לצרוך ממתיקים? ואם מותר - עד כמה הצריכה הקבועה והמתמשכת היא חופשית? האם כדאי בכלל להשתמש בממתיקים מלאכותיים במקום בסוכר והאם יש רווח בריאותי לעניין? אני מבטיחה לתת את כל התשובות בהמשך, אבל לפני זה - חשוב שתדעו כמה עובדות בסיסיות:

מהם בכלל תחליפי סוכר?

תוספי מזון בעלי ערך תזונתי נמוך מאד, המשמשים להמתקת המזון במקום הסוכר. הם מיוצרים באופן סינתטי ונקראים "ממתיקים מלאכותיים"

הממתיקים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: תחליפי סוכר ללא ערך קלורי ותחליפי סוכר בעלי ערך קלורי נמוך:

1. תחליפים ללא ערך קלורי
הם לא מכילים פחמימות זמינות ובגלל זה לא מעלים את רמות הסוכר בדם. הם מבוססים על חומרים שמתיקותם גבוהה פי עשרות עד מאות (!) מזו של סוכר טבעי, ולכן כמות החומר הפעיל שהם מכילים היא מזערית.

איפה הם נמצאים? חברות המזון משתמשות בהן בתעשיית ייצור ועיבוד המזון, והם מתאימים גם לשימוש ביתי. חלקם מתאימים לאפיה ולבישול (כמו סוכרלוז), וחלקם לא מתאימים (למשל, סכרין).

אילו ממתיקים נכללים בקבוצה הזאת? הסכרין ("סוכרזית", "מתוק וקל"), האספרטיים ("סוויט דיאט"), האססולפאם קיי, הסוכרלוז ("סוכרה-דיאט", "סוכרלייט") והציקלמט.

יש גם מוצרים המשלבים כמה סוגי ממתיקים: ה"דיאטיפ", למשל, מכיל סכרין וציקלמט; "סוכרזית זהב" מכיל אספרטיים ואצסולפיים קיי. לאחרונה, הצטרף לקבוצה זו באופן רשמי, ממתיק טבעי המופק מצמח הסטיביה. זהו צמח שמקורו בדרום אמריקה, ומכיל סטויוזיד ורבדיוזיד (stevioside and rebaudioside).

חומרים אלה עמידים בחום ובדרגות חומציות שונות, ולכן הממתיק על בסיס סטיביה מתאים גם לבישול ולאפיה. בשנים האחרונות הוכר הסטויוזיד כממתיק רשמי בארה"ב ובאירופה. חשוב להדגיש שהממתיק אומנם מבוסס על חומר שקיים בטבע, אבל מיוצר כמו כל שאר הממתיקים לצריכה המונית, במפעל.

2. ממתיקים עם ערך קלורי נמוך
מכונים גם "רב־כהלים" בגלל המבנה הכימי שלהם. מתיקותם דומה או נמוכה ממתיקות הסוכר בשיעור של 40%-10%.

איפה הם נמצאים? משתמשים בהם בתעשיית המזון ובניגוד לתחליפים הקודמים, הם לא נמכרים לשימוש ביתי. מוסיפים אותם לגומי לעיסה, לגלידות, לעוגות ולעוגיות, לריבות דיאטטיות ואף למוצרי קוסמטיקה.
אילו ממתיקים נכללים בקבוצה הזאת? כל הממתיקים ששמותיהם מסתיימים ב- "ול" (סורביטול, קסיליטול, מניטול, מלטיטול, קלטיטול וכדומה).

חשוב לזכור: ממתיקים אלה כן מכילים פחמימות זמינות וכן משפיעים על רמות הסוכר בדם. לכן, כאשר סופרים פחמימות יש לקחת בחשבון מחצית מכמות הפחמימות הרשומה כרב־כהלים. לדוגמא - אם חטיף חלבה ללא סוכר מכיל 7.2 גרם פחמימות מתוכם 6.8 גר' רב־כהלים ליחידה, תיספר היחידה כארבעה גרם פחמימות (7.2-6.8+6.8/2). 

שימו לב: ממתיקים רבים מקבוצה זו עלולים לגרום לתופעות לוואי לא נעימות במערכת העיכול, כמו גזים, התכווצויות ושלשולים.

 

 

סוכרת נעורים | שירותי בריאות כלליתסוכרת נעורים | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/diabetes_mellitus_type_1.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/diabetes_mellitus_type_1.aspx
איך לעזור לבן משפחה הסובל מסוכרת | שירותי בריאות כלליתאיך לעזור לבן משפחה הסובל מסוכרת | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/how_to_help_a_family_member_-who_suffers-_from_diabetes.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/how_to_help_a_family_member_-who_suffers-_from_diabetes.aspx
קריאת השכמה לסובלים מטרום־סוכרת | שירותי בריאות כלליתקריאת השכמה לסובלים מטרום־סוכרת | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/pre_diabetes_.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/your_health/family/diabetes/Pages/pre_diabetes_.aspx

ועכשיו לשאלות הבטיחות והכדאיות

סיפור המחלוקת בנושא הממתיקים המלאכותיים התחיל בשנות ה־70, במחקר שבו האכילו עכברים בכמויות גדולות מאוד של סכרין (הממתיק עליו מבוססת הסוכרזית). הכמות הייתה גדולה משמעותית מהכמות שאדם מסוגל לצרוך, והעכברים אכן חלו בסרטן.

מאז נערכו מחקרים רבים בשיטה של רפואה מבוססת ראיות (EBM), ובהם נבדקו עשרות אלפי אנשים. נבדק קשר בין ממתיקים שונים לבין סרטן הלבלב ושלפוחית השתן, גידולי מוח, סרטן הדם ומחלות אחרות.
המחקרים הראו כי צריכת ממתיקים מלאכותיים ברמות המוגדרות כבטוחה, ואף ברמות גבוהות מהן במקצת, בטוחה לשימוש. הכמויות שנחשבות "בטוחות" בקרב הממתיקים גדולות הרבה יותר מכמויות הגיוניות שאנחנו יכולים לדמיין. מדובר בלפחות 4-5 מנות מזון עם ממתיק ביום.

בנוסף, נכון להיום, שימוש בממתיקים מלאכותיים אושר לא רק על־ידי ה־FDA האמריקאי, אלא גם על־ידי משרדי הבריאות האוסטרלי והקנדי, והוועדה האירופאית לאישור מזון. כל הגופים הללו אישרו את השימוש בממתיקים מלאכותיים בקבוצות אוכלוסייה שונות.

אז זה בסדר להשתמש בממתיקים מלאכותיים?

התשובה היא לא כל כך פשוטה וחד־משמעית. לאחרונה פרסמה קבוצה של מדענים ממכון ויצמן תוצאות ראשוניות של עבודת מחקר גדולה שבודקת את הקשר בין תזונה, מחלות ועולם החיידקים (המקרופלורה)של בני האדם.

בין יתר הגורמים נבדקה גם השפעה של ממתיקים על הרכב אוכלוסיית החיידקים ורגישות לאינסולין בקבוצה קטנה של אנשים.

התוצאות הראו ירידה מסוימת ברגישות לאינסולין, שעלולה בטווח הארוך להביא לעליה בסיכון לפתח סוכרת.

המחקר הראשוני הזה היה קצר מאד, וקבוצת הנבדקים קטנה מאד. לכן לא ניתן להסיק ממנו מסקנות לגבי סכנות בשימוש בממתיקים ולהמליץ על בסיסו המלצות. זהו כיוון חדש במחקר וסביר להניח שקבוצת החוקרים תמשיך לבדוק את הנושא.

אבל סימן שאלה קטן זה מביא אותנו לשאלת הכדאיות של שימוש בממתיקים.

להמתיק או לא להמתיק - זאת השאלה

הנה הגענו לרגע ההכרעה: כל אחד חש לפעמים צורך "להמתיק את החיים" או לפחות את התה והקפה, אבל רק סוכרתיים לא יכולים להרשות את זה לעצמם מבלי לסכן את איזון הסוכרת. במקרה שלהם שימוש בממתיקים בהחלט מוצדק וכדאי מבחינה בריאותית.

חשוב רק לזכור לבדוק את שאר הרכיבים של המוצרים ולבחור מוצרים בריאים - ללא שומן צמחי מוקשה (שומן טראנס) ועם אחוז שומן נמוך באופן כללי. רצוי גם כאלה שמכילים סיבים תזונתיים.

חוסך בקלוריות? תחשבו שוב

באשר לאלה שרק רוצים "לחסוך" בקלוריות, שימוש בממתיקים ובמוצרים "ללא סוכר", לא בהכרח משתלם. בעוד שכפית סוכר או דבש מכילה סה"כ 20 קלוריות (כמו 1/3 תפוח קטן), באופן מפתיע מוצרים רבים "ללא סוכר" מכילים יותר קלוריות ל־100 גרם, בגלל שכמות השומן בהם גדולה יותר.

הרי אין פה איזה נס או פלא, הטעם צריך לבוא מרכיב כלשהו, ולאור הממצאים של החוקרים ממכון ויצמן שסיפרתי עליהם, לא רק שלא משתלם, גם לא בהכרח בריא להרזות בעזרת ממתיקים. כדאי להשתדל לחסוך בקלוריות על ידי הפחתת כמויות השומן במזון - כלומר להמעיט באכילת אוכל מטוגן, בצק עלים, צ'יפס, חטיפים, נקניקים וגבינות שמנות. זה גם יעיל יותר וגם בטוח לחלוטין.

ונסיים בהמלצה אישית: הכל טוב, אבל במידה. כוס משקה דיאטטי פעם ביום או יוגורט דיאט לא יגרמו שום נזק. ואם הכמות הקטנה של המתוק הזה תאפשר לכם להחזיק מעמד בדיאטה, שיהיה בתאבון. והכי חשוב - לבריאות!

אירה שולמן היא דיאטנית קלינית בכללית - מומחית בטיפול בסוכרת ובמחלות כליה

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מיוחד ללקוחות כללית מושלם

​סדנת אורח חיים בריא - לפרטים לחצו כאן

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל