• ד"ר נועה נבות ד"ר נועה נבות

אז החלטתם לטפס על הרים

לקריאה נוחה
רגע לפני שאתם יוצאים לכבוש את האוורסט, שנייה לפני שאמא שלכם צונחת עם התקף לב למשמע החדשות, בואו נעשה קצת סדר בתחום המרתק - והקשה - הקרוי "טיפוס הרים". האם בכלל יש לך את זה? תאמינו או לא, הספורט הזה מומלץ במיוחד לנשים
טיפוס הרים בטיחותי ונעים

על אסקימוסים אומרים תמיד שיש להם מאה מילים שונות לשלג. לצרפתים, שאצלם הטיפוס הוא אחד מענפי הספורט הפופולריים ביותר, יש כעשר מילים שונות למילה טיפוס. ולנו? לנו אין מי יודע מה הרים בכלל ויש רק מילה אחת – "טיפוס", שכוללת בתוכה המון המון דברים שונים. לכן, בשביל להבין מהו ספורט הטיפוס ומהן האפשרויות שהוא מציע אין ברירה אלא לפתוח בהקדמה ולעשות סדר בתחום המאוד מגוון הזה.

הסגנונות:

ספורט הטיפוס מתחלק לכמה תחומים עיקריים:

1. טיפוס הרים (Mountainiring)

זה טיפוס שמטרתו להגיע לפסגת ההר והוא יכול להתבצע בשני סגנונות:

א. סגנון קלאסי – הטיפוס מתבצע במשלחת המתקדמת ממחנה למחנה, ובסופו של דבר מהמחנה העליון - לפסגה.

ב. סגנון אלפיני – הטיפוס מתבצע בקבוצה קטנה של שניים-שלושה מטפסים עם מעט ציוד ובקצב מהיר (Fast and Light). בסגנון זה, הטיפוס מתבצע הרבה פעמים באופן רצוף ממחנה הבסיס לפסגה וחזרה, תוך כדי עמידה במאמץ גופני קיצוני. לטיפוס כזה נדרשים כושר גופני ויכולת טכנית מעולים.

למי זה מומלץ:

טיפוס הרים מומלץ לכל מי שחובב סופות שלג, טמפרטורות שהן הרבה מתחת לאפס, מאמץ קיצוני ואוכל משומר.

2. טיפוס צוקים (Rock Climbing):

טיפוס צוקים יכול להתבצע על מצוקים גבוהים בני מאות מטרים, או על מצוקים קטנים בני עשרות מטרים. גם כאן ישנם שני סגנונות עיקריים:

א. טיפוס חופשי (Free climbing) - המטפסים מתקדמים למעלה באמצעות ידיהם ורגליהם בלבד, והציוד משמש אך ורק לאבטחה.

ב. טיפוס חופשי בעזרת ציוד (Aid climbing) – טיפוס שבו הציוד משמש גם לטיפוס עצמו.

בטיפוס חופשי המטפסים יכולים לאבטח את עצמם בכמה דרכים: בהובלה טבעית, המטפסים נושאים עימם מגוון של עגינות שונות זו מזו בגודל ובצורה. בכל כמה מטרים הם עוצרים במקום מתאים ומחפשים איזשהו חריץ בסלע שבו הם יכולים לתקוע עגינה מתאימה. נדרשים ניסיון ומיומנות בבחירת המקום להנחת העגינה ובבחירת העגינה עצמה.

דרך נוספת לאבטחת הטיפוס היא לטפס על מה שמכונה בשפת המקצוענים "מסלולים ספורטיביים". בטיפוס ספורטיבי יש לאורך המסלול, כל כמה מטרים, עגינות מוכנות מראש וקבועות בסלע. עגינות אלה נקראות "בולטים" (Bolts). כל שעל המטפס לעשות הוא לחבר את החבל שלו אליהן בכל פעם שהוא חולף ליד אחת כזו.

ג. "טופ רופ" (Top rope):

בטיפוס צוקים הקרוי "טופ רופ" המטפסים נקשרים לחבל המגיע מלמעלה והמחזיק אותם אם (חס וחלילה) ייפלו. צורת טיפוס זו משמשת בדרך כלל – ומומלצת - למטפסים מתחילים.

3. טיפוס קרח

טיפוס קרח הוא טיפוס על קירות או מדרונות תלולים של קרח בסיוע "קרמפונים" (מעין סנדל פלדה עם חודים הננעצים בקרח המתלבש על הנעל) ועם גרזני קרח. באופן טבעי משהו, טיפוס קרח לא כל כך פופולרי בארצנו המושלגת...

4. טיפוס על קירות מלאכותיים

קירות מלאכותיים נבנו במיוחד לצורך טיפוס, בתוך אולם או בחוץ. יש המתייחסים לטיפוס על קירות מלאכותיים כאל חלק מן האימון לטיפוס על סלע, אך כיום זהו ספורט מכובד בפני עצמו. מתקיימות תחרויות רבות בארץ ובעולם בטיפוס קירות ובקרוב הוא אפילו יוכר, כנראה, כספורט אולימפי.

5. "בולדרינג" (Bouldering)

"בולדרינג" הוא טיפוס על גושי סלע לא גבוהים (מטרים ספורים בלבד) המתבצע ללא חבל וללא אבטחה. ישנם מזרונים מיוחדים שניתן להניח למרגלות הסלע. הרעיון כאן הוא למעשה לפתור בעיות. כל גוש סלע מאפשר לבצע עליו סדרת צעדים מסוימת כדי להגיע לראשו. מן המטפסים נדרש מאמץ קצר אך אינטנסיבי מאוד.

הסכנות

בכל ספורט הנחשב חלק מ"עולם האקסטרים" מקובל לחשוב שהסכנה היא חלק בלתי נפרד ממנו, אך בטיפוס, כפי שיש הבדלים בין הסוגים השונים, יש גם הבדלים משמעותיים בגודל הסכנה.

טיפוס הרים הוא ספורט מסוכן כיוון שגם אם המטפס מיומן ובעל כושר גופני ויכולת טכנית גבוהה, ישנם גורמים שאינם תלויים בו (למשל מזג אוויר סוער ולא צפוי, מפולות שלגים וכדומה). בקרב המטפסים יש אפילו אימרה מפורסמת ש"מטפס הרים ראוי לשמו הוא מטפס הרים מת"...

את האימרה הזו (א) לא כדאי לספר לאמא. ו(ב) – כדאי לעשות הכל כדי לא להגשים אותה. בייחוד אם אתם אוהבים את החיים ואת מה שיש להם להציע לכם. לשם כך צריכים הרבה אימונים, הרבה סבלנות, הרבה כושר, ומידה הגונה של שכל ישר, שאף פעם לא מזיק (בשום תחום).

טיפוס סלע מסוכן הרבה פחות מטיפוס הרים אך גם כאן יש הבדלים. טיפוס בהובלה על עגינות טבעיות גם הוא כרוך בסכנה, כיוון שלעיתים גם מטפס מיומן מתקשה להעריך את מידת היציבות של הסלע. התוצאה היא שגם עגינה שהוכנסה כראוי עשויה להתנתק בזמן נפילה.

"טיפוס ספורטיבי", טיפוס קירות ו"בולדרינג", בהנחה שהם נעשים תוך שמירה על כללי הבטיחות, אינם מסוכנים ואינם ממש "ספורט אקסטרים" (אבל אם אתם נורא רוצים להשוויץ לחבר'ה, אתם יכולים להתעלם מהמשפט האחרון).

הכושר הגופני הנדרש

היופי בטיפוס הוא שנדרשות יכולות רבות, גם פיזיות וגם מנטאליות. הטיפוס הוא ספורט המתאים גם לגברים וגם לנשים והוא אחד מענפי הספורט היחידים שבהם ההישגים של נשים אינם נופלים מהישגי הגברים.

טיפוס אלפיני דורש כושר גופני מעולה ויכולת תפקוד והתמודדות במצבים קיצוניים. טיפוס צוקים דורש טכניקה (כיצד יש לנוע לאורך קיר אנכי), גמישות, כוח בידיים ובעיקר באצבעות (בטיפוס סלע יש הפעלה של עומס עצום על האצבעות), יכולת שמירה על קור רוח תחת מאמץ - ועוד. כמובן, שככל שהמשקל העצמי שיש להעלות אל ראש הצוק נמוך יותר כך הכוח הנדרש מן השרירים קטן יותר. לכן יש יתרון לבעלי מבנה גוף רזה. לכן יש פה יתרון מובנה גם לנשים!

מי יכול לטפס?

כל אחד יכול להתחיל ולטפס, כאשר כמו בכל ספורט – היכולות והכושר שהוזכרו מתפתחים בהדרגה ככל שמתמידים.

מהן האפשרויות לטיפוס בארץ?

טיפוס הרים אין בארץ מהסיבה הפשוטה שבארץ אין "הרים אמיתיים"... (ותסלח לנו נעמי שמר המנוחה ויסלחו לנו "שם הרי גולן"...). אכן כן, אנחנו אולי קוראים לגבעות הכרמל "הרים", אבל הם לא הרים במובן העולמי של המלה.

מצוקים שעליהם יש מסלולים ספורטיביים ומסלולים להובלה באמצעות עגינות טבעיות יש בעיקר באיזור ירושלים ובגליל. המצוקים עליהם מדובר בארץ הם קטנים יחסית, ועליהם מסלולים באורך שבדרך כלל אינו עולה על 30 מטרים.

באיזור ואדי רם בירדן יש קירות אנכיים באורך של עד 500 מטרים, המאפשרים טיפוס של מסלולים ארוכים. זהו איזור בעל שם עולמי ובאים אליו מטפסים מכל רחבי העולם. היתרון שלנו הוא שבשבילנו זה "קרוב לבית". גם איזור סנטה-קתרינה בסיני מאפשר טיפוס במסלולים ארוכים.

קירות מלאכותיים יש היום בדי הרבה מקומות בארץ חלקם גדולים ומקצועיים וחלקם קטנים ושכונתיים. הקיר הוותיק והפעיל ביותר מבחינת חוגים ופעילויות מודרכות נמצא בקריית-אונו. קירות גדולים נוספים יש ב"ספורטק" בתל-אביב, בקניון באשדוד, ברמת-ישי ובכוכב-יאיר.

הכי חשוב, וזו ממש לא בדיחה! אין להתחיל לטפס ללא הדרכה מקצועית מתאימה וללא ציוד מתאים!!!

נועה נבות היא רופאה-סטאז'רית במרכז הרפואי "קפלן", מקבוצת שירותי בריאות כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

טסים לחו"ל?

​לקוחות פלטינום זכאים לעד 75% הנחה על חיסונים לפני הנסיעה

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל