פורסם בראשונה: 06.07.2015
עדכון אחרון: 06.07.2015

רוצים לרזות? עלו על המשקל!

לקריאה נוחה
אולי קראתם או אמרו לכם שאם תבצעו את הפעולה הזו בתדירות גבוהה דווקא תזיקו לנסיונות ההרזייה שלכם, אבל מתוצאות של מחקר חדש מתברר: מומלץ לכם להישקל בכל יום, ועדיף אחרי שקמתם מהשינה
גבר אחרי ירידה במשקל

בקיצור

1.

88 אנשים קיבלו משקל אמבטיה סטנדרטי, והתבקשו להישקל באותה שעה מדי יום - עדיף דבר ראשון על הבוקר.

2.

האנשים בקבוצה זו הורידו בשנה הראשונה בממוצע משקל גדול באופן משמעותי לעומת אלו שלא נשקלו מדי יום.

3.

איך שקילה יומית עוזרת? בין היתר היא גורמת לך "להעניש" את עצמך על התנהגויות שפוגעות בירידה במשקל, כדי שתיגמל מהן.

​​אם נתקלתם בכתבות עם כותרות בסגנון "דברים שאסור לכם לעשות כשאתם מנסים לרדת במשקל", אחד הסעיפים אולי צעק לכם שאסור להישקל בכל יום. אלא שמחקר חדש, שפורסם בכתב העת Obesity (השמנת־יתר), מצא דווקא שכדאי שתהפכו את המשקל לאחד מחבריכם הקרובים ביותר.

162 אנשים (גיל ממוצע 46) שסבלו מהשמנת יתר ורצו להוריד במשקל נכללו במחקר. החוקרים הציבו להם מטרה להפחית 10% ממשקלם בתוך שנה, ולאחר מכן הוצגו בפניהם מספר שיטות שיעזרו להם, תוך דגש על שינויים קטנים: למשל דילוג על קינוח כמה פעמים בשבוע, הקטנת ארוחת הצהריים ו־ויתור על חטיפים בין הארוחות. בסיום שלב ההסברים הופרדו המשתתפים לשתי קבוצות.

קבוצה אחת כללה 88 אנשים שקבלו משקל אמבטיה סטנדרטי, והתבקשו להישקל באותה שעה מדי יום - עדיף דבר ראשון על הבוקר - ולעדכן את התוצאות שלהם באתר שהוקם במיוחד למחקר. באתר הוצגו השינויים במשקל בגרפים וגם צוין מה היעד הבא.

היעד הראשוני שהוצב לחברי אותה קבוצה היה הורדת 1% מהמשקל (שווה בערך להורדה של 150 קלוריות ביום למשך שבועיים). ברגע שהם השיגו את המטרה ושמרו על המשקל המופחת במשך 10 ימים, הם התבקשו להוריד עוד 1% ממשקלם, וכך הלאה עד ל-10%.

74 האנשים בקבוצה השנייה (קבוצת המחקר) לא קיבלו משקלים בשנה הראשונה, וגם לא נאמר להם להישקל מדי יום.

עולים, יורדים

כעבור שנה נשקלו כל המשתתפים על־ידי החוקרים והתברר כי חברי הקבוצה שהתבקשו להישקל כל יום הורידו בממוצע 2.6 קילוגרם - תוצאה טובה באופן משמעותי לעומת אלו שלא נשקלו מדי יום (0.5 קילוגרם בממוצע). בשנה השנייה התבקשו גם חברי קבוצת הביקורת להישקל מדי יום, ובמהלכה הם הורידו 1.9 קילוגרם בממוצע.

 

 

מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx
דיאטת fodmap - דיאטת פוד מאפ למעי הרגיז | שירותי בריאות כלליתדיאטת fodmap - דיאטת פוד מאפ למעי הרגיז | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/fodmap.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/fodmap.aspx
מה באמת מודד BMI | שירותי בריאות כלליתמה באמת מודד BMI | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/why_use_bmi.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/why_use_bmi.aspx

בשורות מעודדות הגיעו במהלך השנה השנייה גם מקבוצת ההתערבות (זו שנשקלה מדי יום החל מהשנה הראשונה), כאשר התברר שחבריה שמרו בממוצע על המשקל שהורידו.

מדובר בנתון חשוב במיוחד, כי שמירה על המשקל אחרי ירידה נוטה להיות קשה יותר לאנשים מאשר הירידה עצמה. לפי מחקרים, בין השנה הראשונה לשנייה מחזירים 40% מהאנשים את המשקל שאיבדו. אחרי חמש שנים המספרים גבוהים הרבה יותר.

עוד כמה נתונים מעניינים שעלו מהמחקר:
• כמעט 29% מהאנשים ששקלו את עצמם כל יום איבדו לפחות 5% ממשקל גופם, אבל רק 11% מהקבוצה השנייה איבדו כל כך הרבה.

• בשתי הקבוצות, אחוז האנשים שהשיגו את המטרה של הורדת 10% מהמשקל היה נמוך. עם זאת, הוא עדיין היה גבוה יותר בין אלו ששקלו את עצמם יומיום - כמעט 9%, לעומת כמעט 5% בקבוצה השנייה.

• נשים הורידו במשקל, אבל באופן משמעותי פחות מגברים (מסיבות שהחוקרים לא הצליחו להסביר).

רגע, מה ההיגיון בכלל?

"יש אלפי דרכים להוריד במשקל", אמר כותב המחקר, דייויד לביצקי, פרופסור לתזונה ופסיכולוגיה באוניברסיטת קורנל, "להוריד במשקל זו לא בעיה. הבעיה היא לשמור על המשקל אחרי הירידה. אולי כל מה שצריך זה משקל אמבטיה ודף אקסל או גרף..."

נו, ואיך שקילה יומית תורמת לכך? מחברי המחקר מעריכים כי פעולה שכזו מאלצת אותך להיות מודע לקשר בין מה שאתה אוכל לבין המשקל שלך, וגורמת לך לחיזוק של התנהגויות המעודדות ירידה במשקל, כמו דילוג על קינוח או יציאה להליכה.

אפשרות נוספת היא כי שקילה עצמית עוזרת לך "להעניש" את עצמך על התנהגויות שפוגעות בירידה במשקל, כדי שתיגמל מהן. החוקרים מגדירים זאת כ"חיזוק שלילי".

אישה מחזיקה משקל 

עוד כמה דברים שחשוב לשקול

ולקינוח, כמה נקודות מעניינות למחשבה בהקשר לתוצאות המחקר:

• ייתכן כי הסיבה לירידה במשקל הייתה הלחץ שהרגישו חברי קבוצת ההתערבות שידעו כי עוקבים אחריהם ומציבים להם יעדים קצרי מועד, ולאו דווקא השקילה היומית עצמה.

• כל המשתתפים היו מתנדבים שרצו להוריד במשקל, וייתכן שהייתה להם יותר מוטיבציה להשיג תוצאות בהשוואה לאנשים מהאוכלוסיה הכללית. לכן, עם אנשים אחרים אולי היו תוצאות שונות.

• המשקל הממוצע של ירידה במשקל היה נמוך יחסית - 2.6 קילוגרם לאורך שנה. כמו שהחוקרים עצמם ציינו, ייתכן שיהיה צורך בשילוב של עוד כמה טכניקות להוריד במשקל כדי להשיג תוצאות טובות יותר.

​​​כדאי לכם גם לשקול רפואה משלימה

​​​שילוב של טיפולים משלימים בנסיונות ההרזי​ה שלכם יכולים לסייע בשמירה על אורח חיים מאוזן, הגברת חילוף החומרים והזרמת אנרגיה מחודשת לתאים. באילו טיפולים מדובר? למדריך המלא​

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל