פורסם בראשונה: 29.12.2014
עדכון אחרון: 01.01.2015

אכלו לי, שתו לי: מה למדנו על מזון ב־2014?

לקריאה נוחה
בזמן שאתם אכלתם, שתיתם ונהניתם (אנחנו מקווים) בשנה החולפת, מיטב החוקרים ואלפי אנשים השתתפו במחקרים על תזונה ובדקו איך היא משפיעה על הבריאות שלנו. ריכזנו בשבילכם את המיטב בכיכוב פירות, ירקות, קפה, תה, סוכר, דגים ועוד הרבה. צפו להפתעות
מחקרי אוכל ושתייה

בקיצור

1.

2014 הייתה עמוסה במחקרים על תזונה - מה כדאי לאכול, מה עדיף שלא ואיך מה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע על הבריאות.

2.

רוצים להיות מאושרים? תאכלו הרבה פירות וירקות ביום. כמה בדיוק? או, תלוי איזה מחקר שואלים.

3.

משקאות מוגזים וממותקים לא עושים לכם טוב, אולי כבר ידעתם. אבל בכמה שנים הם גורמים לכם להזדקן?

כריך לפתוח איתו את הבוקר, קפה כדי להתעורר, ממתק פה, חטיף שם, תה כדי להתחמם, מיץ בשביל להתרענן, פירות וירקות כדי לקבל ויטמינים, בשר או פסטה למנה העיקרית של היום. איך שלא נסתכל על זה, מזון ממלא תפקיד מרכזי מאוד בחיים שלנו.

נו, אז מה הפלא ש־2014 הייתה עמוסה במחקרים שעסקו בתזונה - מה כדאי לאכול, מה עדיף שלא ואיך מה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע על הבריאות שלנו ואפילו על אורך החיים שלנו? הנה כמה מסקרנים במיוחד.

קרב חם במיוחד: תה מול קפה

מאבק הטיטנים בין אפל לאנדרואיד? הכסאח בין השפים יונתן רושפלד למאיר אדוני? הצחקתם אותנו. קרב הענקים תה VS קפה כיכב ב־2014 כשבאוויר ריחפה השאלה: איזה משקה חם בריא יותר? מחקרים משנים קודמות הראו שגם לתה וגם לקפה יש הרבה יתרונות בריאותיים, בעיקר ללב שלכם, אבל רק אחד יכול להיות מספר 1. או בעצם...

מחקר ענקי שנערך בצרפת הגיע למסקנה שלאנשים ששותים תה על בסיס קבוע יש סיכוי נמוך ב־24% למות מבעיות שאינן קשורות ללב ולכלי הדם בהשוואה לאלה שלא שותים תה בכלל. אנשים ששתו קפה חיו חיים בריאים פחות והיו בפרופיל סיכון גבוה יותר, לפי עורכי המחקר, שהוצג בקונגרס של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה וכלל כ־131 אלף אנשים.

אז תה מנצח? אמממ, לא בדיוק. הבריטים הביאו קונטרה לצרפתים, ובמחקר שכלל 9,000 בני אדם מצאו שקפה קשור ללחץ דם נמוך יותר.

והיו גם עוד בשורות טובות - לשני המחנות: נמצא שאנשים השותים שלוש כוסות תה או קפה ביום על בסיס קבוע נוטים ליהנות ממותניים צרים יותר ומרמה נמוכה יותר של BMI בהשוואה לאנשים ששותים פחות מכוס אחת ליום מאחד המשקאות. מותניים רחבים, BMI גבוה ולחץ־דם גבוה - כולם "תורמים" לתסמונת המטבולית: מקבץ של סימפטומים המעלים את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ולאירוע מוחי.

ובסקר בריטי אחר נמצא שאנשים ששותים קפה מאושרים יותר ומצליחים יותר בעבודה מאשר אנשים שמעדיפים ללגום תה.

נראה שהקרב הבלתי נגמר הזה יגלוש עמוק גם לתוך 2015.

ארוחת בוקר טובה למשקל?

איזו ארוחה הכי חשובה במהלך היום? רובכם בטח עניתם "ברור שארוחת בוקר!" טוב, לא ממש מפתיע, בהתחשב בעובדה שכבר שנים מפמפמים לנו שבשום אופן אסור לדלג עליה, ובלעדיה שום דיאטה לא תעבוד. היי, אפילו בגמרא אמרו שארוחת בוקר מונעת 80 מיני מחלות.

אלא שתוצאות של מחקר שהתפרסם במאי גרמו לאנשים רבים להישאר בפה פעור בזמן הנגיסה בכריך החביתה או בזמן אכילת הגרנולה (כל אחד וארוחת הבוקר שלו). השורה התחתונה של החוקרים הייתה שלאכילה או לאי־אכילה של ארוחת בוקר אין השפעה על המשקל, אבל מעניינת לא פחות הייתה הדרך שבה הם הגיעו למסקנה הזאת.

בעוד שמרבית המחקרים שניסו לבדוק את הקשר בין ארוחת בוקר למשקל היו תצפיתיים, המחקר הנוכחי - שפורסם בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית - עסק בתכלס וכלל ניסוי קליני אקראי. 309 אנשים בני 20 עד 65 חולקו לשלוש קבוצות: אחת אכלה ארוחת בוקר כל בוקר; השנייה לא אכלה ארוחת בוקר בכלל; והשלישית הייתה "מעורבת" והורכבה מאנשים שלא אכלו ארוחת בוקר וגם כאלה שאכלו.

אז בשורה התחתונה, זה בסדר לדלג על ארוחת הבוקר? האמת היא שאין אמת אחת, ואין דבר שהוא בסדר. אם אתם מרגישים שארוחת הבוקר עושה לכם טוב, לכו על זה. אבל אם אתם לא אנשי בוקר, אל תרגישו חובה לאכול מוקדם. בסופו של דבר, חשוב יותר שתקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת במהלך היום ללא קשר לסדר הארוחות.

פירות וירקות זה אושר

בזכות הוויטמינים, בזכות המינרלים, בזכות הסיבים התזונתיים ובזכות נוגדי החמצון - לפירות ולירקות יש תפקיד חשוב בהגנה על הגוף. ואם כל הטוב הזה לא שיכנע אתכם לקפוץ לירקן הקרוב אליכם בהזדמנות הראשונה, נעשו השנה כמה מחקרים גדולים - באנגליה ובאוסטרליה - שמהם עולה כי אכילה של פירות ושל ירקות אפילו עוזרת לנטרל מצב רוח רע וגורמת לאנשים להרגיש מאושרים יותר!

מהו המינון האידיאלי שיגרום לנו להיות מרוצים? ממחקר אוסטרלי, שכלל 12 אלף בני אדם, עולה שמספר הקסם נע בין 8 ל־10. אם תשאלו את החוקרים האנגלים מאוניברסיטת וורוויק, שבחנו מידע שהתקבל מ־80 אלף בני אדם, מספיק שתשלבו חמישה פירות וירקות בתפריט היומי שלכם - ויקטן משמעותית הסיכון שתסבלו מהפרעות נפשיות כמו עצבנות, חרדה ודיכאון. או בנימה חיובית: אכילת חמישה פירות וירקות ביום מבטיחה שתרגישו טוב יותר.

ממחקר נוסף, שנערך בקרב מבוגרים צעירים, עולה שצריכה רבה של פירות ושל ירקות נקשרה ל"פריחה" - מין שם כולל לאושר, ליצירתיות ולסקרנות גדולים יותר.

 

סוכר: מתוק מתוק אבל...

כמו הבובה צ'אקי מסדרת סרטי האימה "משחק ילדים", גם סוכר לכאורה תמים, מתוק ולא מזיק. אלא שבשקט־בשקט, בלי שתשימו לב, שניהם עלולים להיות קטלניים, אפילו מאוד.

ממחקר שהתבסס על מעקב של 15 שנה אחרי כ־30 אלף אמריקאים ואשר פורסם בפברואר עולה שעדיף לכם לצמצם מאוד באכילת מזון שמכיל סוכר מוסף, אחרת הלב שלכם עלול להיות בצרות צרורות.

בניגוד לסוכר הנמצא באופן טבעי במזון (למשל בפירות ובירקות), סוכר מוסף הוא אותו סוכר שמוסיפים בזמן תהליך ההכנה והעיבוד. איפה הוא נמצא? במזונות רבים: ממתקים; משקאות ממותקים; לחמי שמרים; מעדני חלב; דגנים מוכנים לאכילה; רטבים של סלטים, מרקים ורטבים לפסטה. בקיצור, איפה לא...

מהמחקר עולה שאנשים, ש־25% מהקלוריות היומיות שהם צורכים מגיעים מסוכר מוסף, הם בעלי סיכון גבוה כמעט פי שלושה למות בגלל מחלות לב וכלי דם. זאת בהשוואה לאנשים שפחות מ־10% מהקלוריות שהם צורכים מגיעים מאותם הסוכרים.

אז כמה מומלץ, אתם שואלים? לפי האגודה האמריקאית לבריאות הלב, גברים צריכים להסתפק בלא יותר מ־150 קלוריות של סוכר ביום (שווה ל־9 כפיות). לנשים מותר אפילו פחות: 100 קלוריות (6 כפיות).

המוח שלכם רוצה דגים

זה שנים ממליצים מומחים לאכול דגים עשירים בחומצת השומן אומגה 3 - או במילים אחרות: דגים כמה שיותר שמנים - בין היתר כי זה טוב למוח שלנו.

מחקר שפורסם באוקטובר הביא איתו בשורות מרעננות לחובבי הז'אנר: לא רק דגים שמנים כמו סלמון ומקרל והרינג טובים לכם - כל דג יעזור למוח לתפקד טוב יותר ולהפחית את הסיכון לאלצהיימר.

פילה אמנון, בס או דניס, מאכלי ים - מה שתבחרו. כל עוד אתם אוכלים דג אחד לפחות בשבוע וכל עוד הוא לא מטוגן (כי אז נהרסות חומצות השומן).

המשקאות שגורמים לכם להזדקן

על משקאות מוגזים וממותקים לא תשמעו הרבה מילים טובות, אם בכלל. ועדיין, מדובר בתעשייה המגלגלת מיליארדים מדי שנה: לפי המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן בארה"ב, כחצי מאוכלוסיית המדינה מעל גיל שנתיים (כ־160 מיליון איש) שותה קולה או משקה מוגז מסוכר אחר פעם אחת ביום לפחות.

משקאות מוגזים וממותקים נקשרו בעבר לכמה בעיות בריאות, ובהן סוכרת, השמנת יתר ומחלות לב. ממחקר שפורסם באוקטובר עולה עוד סיבה מצוינת לוותר עליהם או לפחות לצרוך אותם בקטנה, ממש בקטנה: חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה גילו שצריכה יומית של כ־240 מיליליטר של סודה ממותקת נקשרה ל־1.9 שנים של הזדקנות נוספת, וצריכה יומית של כ־590 מיליליטר גורמת לגוף להזדקן ב־4.6 שנים נוספות.

אז לפני שאתם פותחים עוד בקבוק או פחית לצלילי הרעש הממכר, כדאי שתגידו לכל החבר'ה האלה: "יאללה, תנו גז ועופו מפה".

ד"ר דנה פלורנטין היא רופאת הבית של אתר כללית. היא מומחית ברפואת משפחה ומנהלת בפורום בריאות המשפחה של אתר כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל