פורסם בראשונה: 05.08.2015
עדכון אחרון: 05.08.2015
  • יניב שימקוביץ יניב שימקוביץ
  • יעל משיח-ארזי יעל משיח-ארזי

אולי תוסיפו קצת פלפל (חריף) לחיים שלכם?

לקריאה נוחה
הוא שורף בפה, גורם לך להזיע ולרצות לקפוץ לתוך אמבטיית קרח, אבל ממחקר ענקי של יותר מחצי מיליון איש מתברר שיש תמורה לאכילת חריף: אלו שצרכו ממנו הקטינו את הסיכון למוות מוקדם. אז כמה פעמים בשבוע ממליצים החוקרים להכניס צ'ילי לפה ומה הסוג המועדף?
פלפל חריף יאריך לך את החיים?

בקיצור

1.

אנשים שצרכו מאכלים חריפים פעם או פעמיים בשבוע, היו בסיכון מופחת של 10% לתמותה, לעומת אלו שאכלו את המאכלים האלו לעיתים נדירות.

2.

אכילה של מאכלים עשירים בצ'ילי נקשרה גם לסיכון נמוך יותר למוות ממחלות ספציפיות, כולל סרטן, מחלת לב כלילית, ומחלות בדרכי הנשימה

3.

בכל מקרה, חשוב להדגיש כי גם אם אתם אוכלים חריף, מומלץ תמיד להעדיף את המזון הטרי (למשל, צ'ילי טרי או תבלינים טבעיים). רוטב צ'ילי? מחוץ לתחום.

​חריפות באוכל מוסיפה הרבה טעם לחיים, אבל האם היא תורמת גם לחיים ארוכים יותר? לפי מחקר ענקי חדש שפורסם בכתב העת הבריאותי הנחשב BMJ, אם אתם חובבי פלפלים חריפים – ייתכן שאתם בדרך הנכונה.

קבוצה של חוקרים בינלאומיים ניתחה מידע של 487,375 אנשים בגילי 30 עד 79, מעשרה אזורים שונים בסין, וניסו לבדוק את הקשר בין צריכה יומית של מאכלים חריפים והסיכון למוות.

כל משתתף מילא שאלון על הבריאות הכללית שלו, גובה ומשקל, ותזונה - למשל כל כמה זמן הם אכלו בשר אדום, ירקות, אלכוהול, ומאכלים חריפים. כשנשאלו על צריכת מאכלים חריפים, ניתנה למשתתפים בחירה מתוך ארבע אפשרויות: פלפל צ'ילי טרי, פלפל צ'ילי יבש, שמן צ'ילי, ורוטב צ'ילי.

תוצאות לוהטות

אחרי מעט יותר משבע שנות מעקב, מתו 20,224 ממשתתפי המחקר. לאחר שנלקחו בחשבון משתנים כמו גיל, סטטוס, רמת השכלה ורמת פעילות גופנית, מצאו החוקרים כי האנשים שצרכו מאכלים חריפים פעם או פעמיים בשבוע לפחות, הורידו ב־10% את הסיכון שלהם למוות מוקדם, לעומת אלו שצרכו מאכלים חריפים פחות מפעם בשבוע. לפי החוקרים, פלפל צ'ילי יבש וטרי נאכלו בתדירות הגבוהה ביותר אצל האנשים שהעידו על עצמם שאכלו אוכל חריף פעם בשבוע לפחות.

עוד נמצא כי אלו שאכלו מאכלים חריפים שלוש פעמים או יותר היו בסיכון מופחת של 14% למוות מוקדם לעומת הנמנעים מחריף. לשם השוואה, מדובר בהשפעה חזקה יותר מאשר זו שנצפתה אצל אלו שנמנעו מאלכוהול.

 

 

מדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתמדריך היציאות שלך | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/feces_guide.aspx
שלשול: המדריך המלא | שירותי בריאות כלליתשלשול: המדריך המלא | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/diarrhea_guide.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/diarrhea_guide.aspx
איך להקפיא ולהפשיר מזון? | שירותי בריאות כלליתאיך להקפיא ולהפשיר מזון? | שירותי בריאות כלליתhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/freezing.aspxaspxhttps://www.clalit.co.il/he/lifestyle/nutrition/Pages/freezing.aspx

אכילה של מאכלים עשירים בצ'ילי נקשרה גם לסיכון נמוך יותר למוות ממחלות ספציפיות, כולל סרטן, מחלת לב כלילית, ומחלות בדרכי הנשימה. לצ'ילי טרי הייתה השפעה מגנה חזקה יותר נגד המחלות האלו.

כאשר החוקרים ניתחו את הממצאים של אוכלוסיית הנשים בנפרד מגברים, הם מצאו כי נשים שאכלו מאכלים חריפים בתדירות הגבוהה ביותר היו בסיכון מופחת של 45% למות מזיהומים בהשוואה לנשים שאכלו את המאכלים האלו פחות מפעם בשבוע. לא נמצא קשר כזה אצל הגברים.

יש חריף בריא ויש חריף שלא 

כמו בכל מחקר תצפיתי, החוקרים לא הצליחו להוכיח באופן ודאי כי האוכל החריף הוא זה שהפחית את הסיכון למוות. ייתכן כי דווקא המזונות שנצרכו עם האוכל החריף (למשל מים ותה) הם אלו שגרמו לבריאות טובה יותר, או שאנשים שנטו לצרוך מאכלים חריפים גם ניהלו אורח חיים בריא יותר.

כך או כך, המחקר עורר עניין רב והרבה הצעות לבדיקה מקיפה ואיכותית יותר (וגם יקרה יותר) בדמות ניסוי קליני על ההשפעות של מאכלים חריפים, שאולי תוביל אפילו להמלצות חדשות בתחום התזונה.

חשוב להדגיש, וזה גם נתמך במחקר, כי גם אתם אוכלים חריף, מומלץ תמיד להעדיף את המזון הטרי (למשל, צ'ילי טרי או תבלינים טבעיים). מזון מעובד, מאפים חריפים שעשירים גם הם בשומן וקלוריות, ובטח רטבי צ'ילי שעשירים גם בשומן, סוכר ומלח - עדיף להשאיר מחוץ לתחום.

בהשוואה למזונות לא טריים ומתובלים (צ'ילי יבש, רוטב צ'ילי, או שמן צ'ילי), צ'ילי טרי עשיר יותר במרכיבים ביו-אקטיביים כמו קפסאיצין, ויטמין C וחומרים מזינים אחרים כמו ויטמין A ו-K ואשלגן. בין היתר יוחסו לפלפל צ'ילי חריף תכונות נוגדות חמצון, תכונות אנטי דלקתיות, ותכונות אנטי סרטניות.

יעל משיח-ארזי היא דיאטנית קלינית בכללית. היא מנחת קבוצות לשינוי הרגלי אכילה וירידה במשקל

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל