פורסם בראשונה: 03.07.2014
עדכון אחרון: 03.07.2014
  • ד"ר שמואל גבעון ד"ר שמואל גבעון

יושבים הרבה? לקום, ועכשיו!

לקריאה נוחה
מה הקשר בין סרטן לישיבה ממושכת בעבודה? כמה שעות מול הטלוויזיה מכפילות את הסיכון למוות מוקדם? מחקרים גדולים חזרו עם תשובות שיגרמו לכם לקפוץ מהכסא. אז תתחילו להזיז את עצמכם, גם במשרד - נסביר לכם איך
בחורה עושה כושר במשרד

בקיצור

1.

במגזין של המכון הלאומי לסרטן פורסם מחקר שמצא קשר בין ישיבה ממושכת לסיכון לחלות בסוגים מסוימים של המחלה.

2.

גם אם אתם עושים ספורט באופן קבוע, זה לא יעזור הפחית את רמת הסיכון לסרטן - כל עוד אתם יושבים הרבה.

3.

איזה כושר אפשר לעשות בעבודה? לעלות ולרדת במדרגות; לעמוד בזמן קריאת מיילים; להדפיס במדפסת רחוקה ועוד.

אם הכיסא בעבודה קיבל את הצורה של הישבן שלכם, או שהספה הביתית שמול הטלוויזיה התחילה לשקוע בדיוק במקום בו אתם יושבים - כדאי שתעמדו רגע. כן, עדיף לפני שאתם שולחים אימייל או מתחילים לצפות בסדרה האהובה עליכם.

מחקרים שונים מצאו כבר שאורח חיים יושבני או עצלני קשור, בין היתר, לעליה בסיכון לפתח סוכרת, השמנת־יתר, מחלות לב ומוות מוקדם - ולאחרונה פורסם במגזין של המכון הלאומי לסרטן בארה"ב מחקר מקיף, עם מסקנה שתגרום לכם לזוז בחוסר נוחות בכסא: ככל שיושבים יותר, כך גדל הסיכון לחלות בסוגים מסוימים של סרטן. 

חוקרים מהמחלקה לרפואה מונעת באוניברסיטת רגנסבורג בגרמניה ניתחו 43 מחקרים - שכללו כ-4 מיליון אנשים מתוכם 70 אלף שחלו בסרטן - והגיעו למסקנות הלא משמחות הבאות:

האנשים הכי "עצלנים" - אלו שיושבים הכי הרבה (מול הטלוויזיה, מול המחשב, בנהיגה וכדומה) - נמצאים בסיכון גבוה ב־24% לפתח את סרטן המעי הגס ובסיכון גבוה ב-21% לסבול מסרטן ריאות, בהשוואה לאנשים שיושבים הכי מעט. הנשים שיושבות הכי הרבה נמצאות נמצאות בסיכון גבוה ב-32% לפתח סרטן רירית הרחם לעומת הפחות "עצלניות".

החוקרים גם מצאו שעל כל תוספת של שעתיים בזמן הישיבה הכולל, עלה הסיכון לסרטן המעי הגס ב-8% ולסרטן רירית הרחם ב-10%. הסיכון לסרטן ריאות עלה ב-6%, אבל החוקרים הדגישו שמדובר בקשר גבולי.

אבל רגע, אם אנחנו עושים ספורט - בטח אין סיבה לדאגה, נכון? דווקא כן. לפי המחקר, אין אפשרות לקיזוזים. זאת אומרת, שגם אם אתם הולכים לחדר כושר, רצים או משחקים כדורגל עם החבר'ה באופן קבוע - זה לא יעזור להפחית את רמת הסיכון לסרטן, כל עוד אתם יושבים הרבה. 

אם אתם מחפשים קצת נחמה, אז במחקר לא נמצא שישיבה ממושכת מגבירה את הסיכון להתפתחות סוגי סרטן הבאים: השד, פי הטבעת, השחלות, הערמונית, הקיבה, הוושט, האשכים, הכליות וסוגים שונים של סרטן הלימפה.

די לשלוח אימיילים!

"אבל אני עובד במשרד, איך אני יכול שלא לשבת כל היום?".
שאלה טובה. הנה כמה דרכים שיגרמו לכם לזוז, לעזור לדם לזרום, להפוך את הגוף שלכם לבריא יותר - וכל זה מבלי לדאוג שיפטרו אתכם:

• לשלוח עמודים להדפסה בעמדה רחוקה.

• במקום לשלוח אימייל או להרים טלפון – לכו לחדר/עמדה של החבר לעבודה שאתו אתם רוצים לתקשר.

• לעמוד בזמן שיחות טלפון, קריאת מיילים או קריאת כתבות מאתר כללית.

• לעלות ולרדת במדרגות במקום להשתמש במעלית.

• אם אתם מגיעים לעבודה ברכב - אל תחפשו את החנייה הכי קרובה, אלא את זו שרחוקה כמה רחובות מהמשרד. מגיעים באוטובוס? רדו תחנה אחת לפני או אחרי היעד שלכם.

לצאת להפסקת אוכל מחוץ למשרד.

• לעשות שכיבות סמיכה ליד העמדה.

כמה זמן אתם מול הטלוויזיה?

מחקר נוסף, שפורסם במגזין של איגוד רופאי הלב בארה"ב, הפנה אצבע מאשימה בעיקר כלפי הטלוויזיה, לאחר שמצא קשר בין מספר השעות של ישיבה מול המסך לסיכון לתמותה אצל מבוגרים צעירים.

במסגרת המחקר, שיזמה אוניברסיטת נבארה בספרד, עקבו אחרי 13 אלף אנשים בריאים בגיל ממוצע של 37 בתחילת המחקר, במשך תקופה ממוצעת של 8 שנים. 97 אנשים מתו בסיום התהליך. 

אחרי שניתחו את המספרים, הגיעו החוקרים למסקנה מעניינת: לאנשים שצופים בטלוויזיה במשך יותר מ-3 שעות ביום יש סיכון כפול למוות מוקדם בהשוואה לאלו  שצופים במשך פחות משעה. 

לעומת ישיבה מול הטלוויזיה, פעילויות אחרות שכרוכות בישיבה - כמו נהיגה או עבודה מול מסך מחשב - יצאו בזול ובמחקר הזה לא נמצא שהן מעלות את הסיכון לתמותה. כשחושבים על כך, אפשר למצוא את ההיגיון: בזמן ישיבה מול הטלוויזיה אנחנו כמעט שלא זזים, וגרוע לא פחות - מפטמים את עצמנו במשקאות ממותקים, ממתקים וג'אנק פוד. ובזמן נהיגה ועבודה מול מחשב? אנחנו מרוכזים בפעילות עצמה.

טוב, אז מה עושים? עושים! בלי לחץ, לא נתחיל לתזז אתכם - יש דרכים לעשות כושר מול הטלוויזיה בלי לעשות ספורט, ובלי להפסיד אף סצנה מהסדרה האהובה עליכם. למשל הרמת משקולות, מתיחת רצועות גומי גמישות, פעילות עם כדור פיזיו, מתיחות וכדומה. כל פעולה כזו תוריד אולי מעט קלוריות, אבל במצטבר - מדובר בעסקה לא רעה בכלל, בטח יחסית למאמץ.

וכמובן שהכי טוב לקצץ בשעות הצפייה - גם של ילדים וצעירים, ולעשות יחד איתם פעילויות שונות מחוץ לבית.

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

זה הזמן להתחסן!

​הנחה של עשרות אחוזים על מגוון חיסונים

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל