פורסם בראשונה: 12.04.2011
עדכון אחרון: 12.04.2011
  • יעל דרור יעל דרור

אני לא אוכל חמץ. איך לצרוך פחמימות לפני האימון בפסח?

לקריאה נוחה
שומרים על מסורת ישראל סבא? חושבים שזה פוטר אתכם מאימוני כושר בפסח (בגלל העניין עם הפחמימות?) אז זהו, שלא. יעל דרור עם שש הצעות לפחמימות למי שלא אוכל קטניות - וחמש למי שכן. כושר כשר!

בפסח מתעוררת השאלה: איך אפשר לתדלק את הגוף בפחמימות, למרות האיסור על אכילת חמץ? אז יעל דרור שאלה את עצמה את אותה שאלה ממש - ולהלן התשובה. או התשובות.​

לא אוכלים קטניות בפסח? קבלו מקורות לפחמימות:​

בטטה ותפוחי אדמה

הכוכבים הכי חשובים בתזונה של מי שלא אוכל חמץ וקטניות בפסח, המספקים כמות גדולה וקלה לספיגה של פחמימות.

איך לאכול?
לפני האימון אפשר להכין ארוחה חמה וטעימה המתבססת על פירה, או תפוחי אדמה ובטטה בתנור, מרקים המשלבים תפוחי אדמה או מרק כתום המתבסס על בטטה וירקות כתומים נוספים.

מה עוד?
ניתן גם להכין מאפים דמויי פיתות מקמח תפוחי אדמה או כל מאפה אחר שיהיה קל ונוח לנשנש לפני היציאה לאימון.​​

מצות

האמת שגם המצה היא סוג של פחמימה, אך יותר קשה לעיכול ולא ממש מתאימה זמן קצר לפני האימונים.

איך לאכול?
המצות יכולות כמובן להיות פתרון נהדר לאחר האימון בצורתן היבשה או אפילו בשילוב עם חלב וביצה ("מצייה") להכנת חביתה משודרגת עם חלבונים ופחמימות.​

עוגיות פסח

ואני לא מתכוונת לעוגיות הבוטנים והקוקוס, שעשירות מאוד בשומן ובקלוריות עודפות. למה כן? לעוגיות הפשוטות בצורת פרח או בצורת ריבוע הנמכרות לפני ובמהלך החג. 

איך לאכול?
טוב, העוגיות האלה גם הן לא בדיוק התחליף האידיאלי "לחטיף האנרגיה" תוך כדי האימון (אם צריך), אך בהחלט יכולות לתת תשובה של נשנוש מתוק ועשיר בפחמימות לפני אימוני הבוקר.​​

פירות טריים ויבשים

הפירות הם פתרון נהדר לפני אימונים ובמהלך אימונים.

איך לאכול?
השילוב של פירות טריים ופירות יבשים תוך כדי האימון יכולים להחליף בצורה יעילה את השימוש בג'לים וחטיפי אנרגיה עבור כל מי שמתכנן אימונים ארוכים במיוחד. פרי טרי מכיל בממוצע 60 קלוריות ופרי מיובש בין 30-40 קלוריות (תלוי בגודל). עבור כל מי שנוהג לקחת ג'ל של 100 קלוריות במהלך האימון (ריצה/אופנים/טריאתלון), ניתן לחשב בצורה פשוטה כמה פירות טריים/יבשים עליו לקחת עבור כל שעה של פעילות.​​

קורנפלקס כשר לפסח

יש כמה סוגים של דגני בוקר כשרים לפסח. אבל לפני שאתם מתלהבים, אני מוכרחה לומר - מניסיוני האישי - שיש להם טעם של קמח מצה! לכן לא בטוח שהתענוג הוא כל כך גדול...

איך לאכול?
כרגיל, כמו כל קורנפלקס אחר.​​

חטיפי אנרגיה

אומנם יש חטיפי אנרגיה כשרים לפסח, אבל הם גם עשירים מאוד בשומן, ולכן לא בהכרח יספקו לכן את האנרגיה הזמינה לפעילות (יותר אנרגיה לצמיג באזור המותניים...).

איך לאכול?
אולי יותר קשה למצוא אותם ולא תמיד הטעם הוא הצד החזק שלהם, אך בהחלט אפשר להשתמש בהם כאפשרות חלופית לחטיפים הרגילים המוכרים לנו. היזהרו מחטיפים המבוססים על בוטנים ואגוזים, ובכלל פיצוחים.​

​​

אוכלים קטניות בפסח? קבלו מקורות נוספים:​

אורז

פחמימה נהדרת שיכולה לספק אנרגיה טובה.

איך לאכול?
בארוחה הגדולה של לפני האימון (שלוש עד ארבע שעות לפני).​​

פצפוצי אורז

יכולים להיות תחליף נוח וקל וטעים במקום הקורנפלקס עם החלב או הגרנולה בבוקר.

איך לאכול?
אפשר להכין מהם גם עוגיות טעימות דלות בשומן שיכולות להשתלב נהדר לפני/במהלך אימונים או סתם ליד הקפה.​​

פריכיות אורז

ניתן למצוא גם פריכיות אורז קטנות (7-20 קלוריות ליחידה) בטעמים מגוונים: טבעי, מלוח, עם דבש ואפילו עם שוקולד מריר.

איך לאכול?
פריכיות האורז הן תשובה מוחצת לאכילה של פרוסת לחם בחג. אומנם לא אותו טעם ולא תמיד משתלבת עם כל סוג של ממרח, אך בגדול מאפשר לאכול פחמימות בצורה דומה ללחם עם גבינה.​

דקיקיות

מדובר על החטיף המלוח בצורת ריבועים קטנים וצהבהבים על בסיס קמח תירס המכילים כל אחד כחמש קלוריות. כיום ניתן למצוא במגוון טעמים נוספים (למשל בטעם בצל, או שום שמיר).

איך לאכול?
הדקיקיות משתלבות נהדר עם ניגוב גבינה/קוטג' כארוחת ביניים או ארוחה קלה אחרת במהלך היום. הבעיה היחידה היא לא לגמור את כל השקית בבת אחת, כי אומנם כל יחידה מכילה רק חמש קלוריות אך כל השקית זה כבר עניין אחרת לגמרי.​​

קטניות

עדשים, חומוס, שעועית ועוד.

איך לאכול?
אפשר לעשות מרקים, מג'דרה, חומוס או שעועית. תבשילים עם תפוחי אדמה וקטניות יכולים להיות דרך טובה לספק פחמימות (וכמובן גם חלבון מן הצומח) בארוחת הערב שלפני האימון או סתם ארוחה וחמה ומזינה לאחר האימון.

חג שמח!

יעל דרור היא דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית. היא האשה שמאחורי ערוץ תזונת כושר והיא גם מנהלת הפורום כושר ותזונת כושר ב"20 פלוס"

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל