פורסם בראשונה: 17.03.2013
עדכון אחרון: 17.03.2013
  • אורלי ויסייד אורלי וייסיד

אפשר גם בלי עצירות: טיפים לפסח קל

לקריאה נוחה
פסח הוא חג של אוכל טוב, של משפחה, של טיולים, ואצל הרבה מאוד אנשים - גם של עצירות. איך אפשר לעבור את החג הזה בלי להתייסר בשירותים? 10 טיפים שיעזרו גם לכם ליהנות מתחושה של חופש בחג החירות
אישה עושה פרצוף לא מרוצה

בקיצור

1.

מה הסיבה לעצירות בפסח? טוב, קודם כל זה המצות, אבל בעיקר זה השינוי בתפריט שגורם לגוף אי־נוחות.

2.

איך מונעים עצירות לאחר ארוחת החג? אל תעמיסו על עצמכם כמויות גדולות של אוכל, שתו הרבה מים, הקפידו על פעילות גופנית ואל תדחו יציאות.

3.

ואם כבר סובלים מעצירות? נסו לשלב את המזונות הבאים בתפריט: פרי טרי או יבש (לא בננה), רסק עגבניות עם כפית שמן זית, גביע יוגורט פרוביוטי.

בין אם אתם רק טועמים מצה כזית בליל הסדר או אוכלים מצות עם שוקולד כל החג - המזון השונה של פסח עלול לגרום לרבים מאיתנו לאי נוחות במערכת העיכול, לכבדות ולעצירות.

כדי שתוכלו ליהנות מתחושת חופש גם בחג החירות הנה 10 טיפים לחג קל:

 


קודם כול, תירגעו

מתחים ולחצים נפשיים משפיעים לא רק על האווירה סביב שולחן החג אלא גם על מערכת העיכול שלנו. זה לא סוד שבעבור הרבה מאוד אנשים פסח הוא חג מלחיץ (בכל זאת, הרבה משפחה...), אבל כדי לא לתת לזה להשפיע על הבריאות שלנו כדאי ללמוד לקבל גם את הרגשות הפחות נעימים.

מתח ורגשות מודחקים עלולים לבוא לידי ביטוי בבעיות גופניות בכלל ובתסמונת המעי הרגיש (הרגיז) בפרט. מצאו את הדרך שעוזרת לכם להירגע, היעזרו בדיקור, ביוגה, במדיטציה, בתרגילי נשימה או בכל דבר אחר שנכון לכם.

אל תעמיסו

אכילת כמויות גדולות והאבסת מערכת העיכול עלולה להוביל לתחושת כבדות ואף לעצירות. אכילת כמויות גדולות, בעיקר בשעות הערב כפי שקורה בארוחות החג, מקשה על תפקוד יעיל של כלל המערכת. הקשיבו לתחושות הרעב והשובע של הגוף שלכם. הקפידו לאכול רק עד תחושת שובע נעימה והשאירו מקום לנשימה.

מים, מים, מים

הקפידו על שתייה של כ־10 כוסות מים במהלך היום. מערכת העיכול זקוקה לנוזלים כדי לעבוד בצורה יעילה.

ירקות בכל ארוחה

הקפידו על אכילת ירקות מסוגים שונים בקליפתם בכל ארוחה. ירקות יעשירו את הארוחה בסיבים תזונתיים ובנוזלים ויעזרו לזירוז פעילות העיכול.

פירות טריים

גם פירות עשירים בסיבים תזונתיים ובמים. הקפידו לאכול פרי (אחד עד שניים) במהלך היום. שלבו את הפירות בין הארוחות במקום עוגות או עוגיות מעובדות כשרות לפסח.

העדיפו דגנים מלאים

נסו השנה מצות מקמח חיטה, כוסמין או שיפון מלא. החיטה הפשוטה והמעובדת עלולה לעודד עצירות. סיבים תזונתיים בשילוב עם כמות מספקת של שתיית מים ייטיבו עם פעילות העיכול.

אל תתנו לחופש לבלבל אתכם

הקפידו על אכילה מסודרת גם בימי החופש. השתדלו לא לדלג על ארוחת הבוקר, והקפידו על אכילת ארוחות סדירות כל שעתיים־שלוש.

קומו קצת מהספה

הקפידו על פעילות גופנית גם בימי החג, העדיפו טיולים בטבע, הליכות, שחייה בבריכת המלון. כל אלה ייטיבו עם תנועתיות מערכת העיכול ויעזרו לה לתפקד כראוי.

צריכים לשירותים? לכו עכשיו

אל תדחו יציאה. אם אתם צריכים להתפנות, עשו זאת באותו הרגע. הימנעות מיציאה מביאה לקשיים ולשיבוש פעילותה של מערכת העיכול בהמשך היום.

להרבה מאוד אנשים יש נטייה לדחות הליכה לנוחיות בחופשות ארוכות ובזמן טיולים מחוץ לבית. לפעמים שינוי בסביבה המוכרת מביא אותנו להימנע מללכת להתפנות. כדי להקל על מערכת העיכול שלכם נסו לפנות לעצמכם זמן יציאה קבוע - גם בזמן הפסח.

בכל זאת סובלים מעצירות?

אם כבר התחלתם לסבול מעצירות או מיציאות בתדירות נמוכה מהרגיל, נסו לשלב את המזונות הבאים בתפריט: פרי טרי או יבש (למשל, שזיף מיובש, דבלה, תמר, אך לא בננה), רסק עגבניות עם כפית שמן זית וגביע יוגורט פרוביוטי. 

גם אורז מלא או אדום (במקום אורז לבן), ירקות מבושלים, סלט חי עם כף זרעי פשתן טחונים או אגוזי מלך, תה ירוק, תה צמחים, סלק ומיץ סלק עשויים לזרז את פעילותה של מערכת העיכול.

באופן כללי, כדי שמערכת העיכול שלכם לא תסבול בחג - חשוב להקפיד לאכול מסודר ובריא. חוששים להיות רעבים בחג? הנה כמה מתכונים שיהפכו את החג שלכם לבריא יותר:

 תבשיל קדירה מפואר לפסח

 מתכון בטעם של בית לממרח צמחוני בטעם כבד

אורלי וייסיד היא דיאטנית קלינית בכללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל