פורסם בראשונה: 14.04.2008
עדכון אחרון: 06.04.2014
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

מדריך הישרדות לפסח

לקריאה נוחה
האם יש דרך לצאת מארוחת החג בשלום? הדיאטנית ד"ר מיכל גילאון נותנת טיפים להתגוננות ממתקפת הקלוריות הצפויה - ומציעה תפריט שיוציא אותך מכל העניין במחיר של 1,000 קלוריות. חג שמח
איור של משפחה סביב שולחן ליל הסדר

בקיצור

1.

חישוב זריז של ארוחת החג - החל מהמצות והחרוסת, דרך ארבע כוסות היין, המנות המיוחדות של כל הדודות ועד לסיום המפואר של העוגות - מביא אותנו בקלות ל־4,000 קלוריות.

2.

בכל מתכון אפשר להפחית את כמות השומן, או השמן או הסוכר. במקום ירקות מבושלים בהמון שמן, ירקות מאודים או צלויים בגריל. במקום בשר כבש, בחרו בעוף, שמכיל פחות שומן.

3.

בכוס שתייה ממותקת - וגם בגביע יין - יש 100 קלוריות. עדיף לשתות מים. כדאי להרחיק מכם את המזונות המגרים ולקרב את הירקות. והכי כדאי לעזור לדודה חנה בהגשה ובפינוי.

חג הפסח מביא איתו את האביב, אבל גם - מריבות משפחתיות, ויכוחים על ניקיונות, התחשבנויות איפה עושים את הסדר ואיזו מתנה צריך להביא. גם המחשבה על כמויות האוכל המצפות לנו בשבוע הארוך הזה מטרידה את מנוחתם של שוחרי הבריאות והדיאטה. אז אולי לא נוכל לפתור לכם את הכל, אבל ננסה להקליל לכם את הארוחה.

כמה זה עולה לנו?

חישוב זריז של ארוחת החג - החל מהמצות והחרוסת, דרך ארבע כוסות היין, המנות המיוחדות של כל הדודות ועד לסיום המפואר של העוגות - מביא אותנו בקלות ל־4,000 קלוריות. 

גם אם נקרא את ההגדה עד הסוף ונשיר את כל השירים בקול רם וצלול לא נצליח לשרוף את כל הקלוריות האלה באותו הערב.​

אז מה עושים? 

קודם כל נרגעים. אוכלים, אבל במידה ועושים את הבחירות הנכונות: ​

קובעים מטרות מציאותיות לשבוע החג

אם אתם בדיאטה, רוב הסיכויים שלא תצליחי ולא תצליח לרדת במשקל בקצב הרגיל בשבוע הזה. בכל זאת מדובר בחריגה משמעותית מסדר היום הרגיל של האכילה והפעילות הגופנית שלך. מהצד האחר, גם לא כדאי לשבור לגמרי את הדיאטה וכדאי לשמור על ההישגים שאליהם כבר הגעת ואחרי החג יהיה גם קל יותר להמשיך הלאה.​

קובעים מטרות מציאותיות לארוחת החג

אחרי שקבעת את המטרה מבחינת המשקל, כדאי לקבל החלטות נוספות לגבי מה לאכול בחג (ומה לא!). כל אחת ואחד מאתנו אוהב/ת מאכלים מסוימים, ש"אי־אפשר בלעדיהם". אבל יש כאלה שאפשר לוותר עליהם בקלות. כדאי להחליט מראש מה לאכול ומה לא לאכול, כדי לא ליפול ברגע האמת.

​קובעים תוכנית לפעילות גופנית

כדאי גם להכין מראש תוכנית לפעילות גופנית. חצי שעה ביום שתוקדש להליכה או לפעילות מהנה אחרת, תעזור לשמור על המשקל. הפעילות לא רק מבזבזת קלוריות, היא יכולה גם להפחית רגשות לא נעימים כמו מתח, דיכאון וחרדה, שמלווים רבים בתקופת החגים.​

מקטינים את כמות הקלוריות שאוכלים בסעודה

1. מבשלים בריא יותר: בבישול במים, באידוי, באפייה ובגריל ומשתמשים בהרבה פחות שמן (אם בכלל) בהשוואה לטיגון. בכל מתכון אפשר להפחית את כמות השומן, או השמן או הסוכר. במקום ירקות מבושלים בהמון שמן, ירקות מאודים או צלויים בגריל. במקום בשר כבש, כדאי לבחור בעוף, שמכיל פחות שומן. במקום טיגון לביבות מצה בשמן עמוק, עדיף להשתמש במחבת טפלון ובספריי שמן.

2. אוכלים מרק או סלט כמנה ראשונה: הירקות ממלאים ויוצרים תחושת שובע וכך מקטינים את הכמויות שאוכלים במנה העיקרית. כדאי להכין כמה שיותר אפשרויות בריאות של סלטים וירקות מבושלים כתוספת.

3. לא טורפים: בסעודת החג יש מנות רבות ואפשרויות רבות. עד כמה שזה מפתה, לא חייבים לטעום מהכל. בדרך כלל אפשר להסתפק באכילת קניידלעך אחד או גפילטע פיש אחד או רק מעט תפוחי אדמה ושאר המטעמים. כדאי לבחור וליהנות מהמזונות המיוחדים של החג - ולא להתעכב על המזונות הרגילים, שמהם אפשר לאכול כל השנה.​

נזהרים מהשתייה

זה הזמן להזכיר שבכוס שתייה ממותקת - וגם בגביע יין - יש 100 קלוריות. עדיף לשתות מים ולהשקיע את הקלוריות היקרות האלה בפרוסה קטנה של עוגת שוקולד, שבה יש 150 עד 200 קלוריות.​

נזהרים מהנשנושים

באגוזים ובשאר הפיצוחים שמגישים לפני הארוחות יש 500 עד 600 קלוריות ל־100 גרם. כאשר הדיבורים מתמשכים והארוחה נראית רחוקה, נוטים לאכול עוד קצת מצה עם חרוסת וגם את תפוח האדמה והביצה - ורק מהם אפשר להגיע בקלות לעוד 200 עד 300 קלוריות. לכן, כדאי להחליט מראש שאוכלים רק חצי מצה במשך כל הערב.

ועוד עצה קטנה: כדאי להרחיק מכם את המזונות המגרים ולקרב את הירקות. והכי כדאי לעזור לדודה חנה בהגשה ובפינוי. ככה גם יעריכו אתכם וגם תתרחקו מהאוכל.​

תפריט ב־1,000 קלוריות

ולסיום: תפריט הגיוני של ארוחת ליל הסדר שתוציא אותך מארוחת החג בנזק של 1,000 קלוריות בלבד:

חצי מצה וכף חרוסת
מרק עם קניידלע אחד
מנת עוף צלוי ותפוח אדמה אפוי
סלט חסה וירקות מבושלים
גביע סלט פירות, או פרוסת עוגה קטנה
גביע יין יבש ​

ד"ר מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכים לקבל הודעות במייל