חיפוש

dsdsdsd
עצירות: הנחיות תזונה

עצירות: הנחיות תזונה

אחת הסיבות לעצירות היא מזון דל בסיבים, ולכן אחד הפתרונות המקובלים הוא צריכת מזון עתיר סיבים. אך יש עוד סיבות אפשריות לעצירות, ולכן אסור לוותר על בירור רפואי

לירון אופק דוד, דנה איבנקובסקי

רקע

עצירות היא מצב רפואי שבו הצואה הופכת לקשה יותר, והכמות שלה נהיית קטנה מהרגיל או שמספר היציאות פוחת (פחות משלוש יציאות בשבוע).

ישנן סיבות שונות לעצירות, ובהן כלכלה דלת סיבים, סוכרת, מחלות שונות, תת־פעילות של בלוטת התריס או פעילות־יתר של בלוטת התריס, תופעת לוואי של תרופות מסוימות, הפרעות בעצבוב המעי הגס, הריון וגיל מבוגר. לכן חשוב מאוד לא להסתפק בטיפול תזונתי אלא לעשות בירור רפואי בנוגע לסיבת העצירות.

הטיפול התזונתי

1. מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים: 8 עד 10 כוסות ביום.

2. יש להקפיד על פעילות גופנית סדירה שכוללת פעילות אירובית (הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה וכדומה) במשך לפחות 150 דקות בשבוע. רצוי לפרוס את הפעילות על פני כל השבוע או לכל היותר לרכז אותה בחמישה ימים. אם פורסים את הפעילות האירובית על פני חמישה ימים, יש להקדיש לה בכל אחד מהימים האלה לפחות 30 דקות. נוסף על הפעילות האירובית מומלץ לעשות שניים־שלושה אימוני התנגדות בשבוע באמצעות מכשירי כוח, משקולות, שיעורי עיצוב, פילאטיס וכדומה.

3. רצוי לאכול ארוחות מסודרות. מומלץ להקפיד על אכילה בישיבה, ליד שולחן וללא הסחות דעת (כמו טלוויזיה, מחשב, טלפון סלולרי וכדומה). נוסף על כך חשוב ללעוס היטב את המזון ולאכול לאט. ארוחה עיקרית צריכה להימשך 20 עד 30 דקות.

4. מומלץ להימנע משתיית משקאות מוגזים, משתייה באמצעות קשית ומלעיסת מסטיק. הסיבה: ההרגלים האלה גורמים להכנסת אוויר למערכת העיכול - מה שעלול לגרום לגזים ולתחושות לא נעימות בבטן.

5. רצוי להתפנות ברגע שיש צורך בכך ולא להתאפק. הגבהה קלה של הרגליים בעזרת שרפרף בעת שיושבים על האסלה יכולה להקל על היציאה ועל הכאבים.

6. מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים לא מסיסים שמצויים בקליפות של פירות, בירקות ובדגנים מלאים. סיבים יכולים להקל על העצירות ולהחיש את פעילות המעיים. עם אכילת הסיבים יש לשתות כוס או שתי כוסות מים, אחרת העצירות עלולה להחמיר.

איך אפשר להעשיר את התפריט בסיבים? 
1. יש לאכול את הפירות ואת הירקות עם הקליפה שלהם.

2. יש לצרוך דגנים מלאים כמו קינואה, בורגול, דוחן או חיטה ולבחור במוצרי מזון מלאים כמו לחם מלא במקום לחם לבן, פסטה מלאה במקום פסטה רגילה, פתיתים מלאים וכדומה.

3. ניתן גם להוסיף כף של סובין חיטה ביום, למשל ליוגורט או לסלט. כאמור, צריכת סובין מחייבת הקפדה יתרה על שתייה מספקת.

4. במקרה של כמיהה למתוק יש לבחור בפירות במקום בממתקים. פירות הם מזון מושלם לארוחות ביניים. ניתן להגיש את הפירות בצורות שונות: בסלט, בשיפודים וכדומה. מומלץ לאכול שניים־שלושה פירות ביום - אם אין מניעה לכך.

5. יש לשלב ירקות בשתי ארוחות לפחות בנפח של שליש צלחת לפחות. כדאי לבחור בירקות בצבעים שונים, למשל עגבנייה, מלפפון, גמבה, קישוא, גזר, ברוקולי, כרובית, קולרבי וכדומה. מומלץ לצרוך את הירקות טריים ולא מקולפים.

6. רצוי להוסיף לתפריט אגוזים, שקדים, גרעינים וכדומה. ניתן לצרוך אותם בארוחות ביניים כשלעצמם או בשילוב עם מזונות אחרים: פרי, יוגורט, סלט, לחם וכדומה.

7. במקרה הצורך ניתן להשתמש בתכשירי סיבים שמשוּוקים בבתי המרקחת.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

דנה איבנקובסקי היא דיאטנית קלינית במחוז הדרום

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שים לב שאתה מספק בטופס זה מידע אישי ורגיש