פורסם בראשונה: 05.07.2006
עדכון אחרון: 09.10.2012
  • ד"ר מיכל גילאון ד"ר מיכל גילאון

פצצת טראנס

לקריאה נוחה
תהליך ייצור המזון יכול להפוך את שמן הבישול הפופולרי לפצצות קטנות המתקתקות בעורקים שלנו. אלה הן חומצות שומן טראנס המסוכנות לבריאות

צריכה גבוהה של חומצות שומן טראנס מעלה את רמות הכולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע) ומורידות את רמות הכולסטרול HDL (הטוב).

זה מסוכן?

כן. LDL גבוה מצד אחד ו־HDL נמוך מצד אחר מגדילים באופן משמעותי את הסיכון למחלות של הלב ושל כלי הדם. הרשויות בארה"ב קבעו כי חומצות שומן טראנס מסוכנות לבריאות והחל מ־2006 הן דורשות מחברות המזון סימון תזונתי לחומצות האלה במוצרי המזון שלהן.   

איך מגיעות החומצות האלה לגוף?

חומצות שומן טראנס לא נוצרות בבישול אלא בתהליך כימי שנקרא הידרוגנציה, שבמהלכו שמן נוזלי בטמפרטורת החדר נהפך למוצק - מה שמאפשר לו חיי מדף ארוכים יותר.

איפה מצויות החומצות האלה?

החומצות האלה מצויות בכמויות גדולות בשמנים צמחיים מוקשים המשמשים לתעשיית המזון ובהם: מרגרינה, מאפים, מוצרי בצק קפואים ומזונות מטוגנים.

חומצות שומן טראנס נמצאות ב־90% מהעוגיות וב־75% מחטיפי הצ'יפס בארה"ב. בעקבות הדרישה לציין את כמות שומן הטראנס במזון התחייבו חברות אמריקניות רבות - ובהן יצרניות של גלידות, של מאפים ושל מזון קפוא - להפחית את כמות שומן הטראנס במוצרים שלהן.   

מה אפשר לעשות?

המצב האידיאלי הוא לא לצרוך כלל חומצות שומן מסוג טראנס, אך המשימה הזאת קשה עד בלתי אפשרית, כיוון שחומצות שומן טראנס מצויות באופן טבעי גם במוצרי חלב ובשר, אם כי ברמות מאוד נמוכות לעומת הרמות המצויות במזונות המעובדים.

לכן ההמלצה הטובה ביותר היא לצרוך שמנים צמחיים בצורתם הטבעית ולהפחית ככל האפשר צריכת שומנים רוויים ושומני טרנס. אנשים הצורכים תזונה עשירה בפירות, בירקות, במוצרי חלב דלי שומן, בבשר דל שומן, בקטניות ובדגים, ואשר מקפידים על פעילות גופנית באופן קבוע, עושים את הדבר הטוב ביותר לבריאותם.  

מיכל גילאון היא דיאטנית קלינית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל