חיפוש

dsdsdsd
אמא מנשקת תינוק

מוות בעריסה: איך להפחית את הסכנה

מדובר בסיוט הגדול של כל הורה, אבל עם הקפדה על כללים חשובים תוכלו לעזור לתינוק ולעצמכם לישון טוב הרבה יותר

ד"ר מוטי חיימי, ד"ר סרג' גרדשטיין

בקיצור

01

מוות בעריסה מתאר מוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן שינה.

02

ממחקרים עולה ששינה על הבטן מגדילה מאוד את הסיכון למוות בעריסה לעומת שינה על הגב.

03

עישון בזמן ההריון מגדיל פי שלושה את הסיכון למוות בעריסה. עישון פסיבי מגדיל את הסיכון פי שניים.

מהו מוות בעריסה?

מדובר במוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן השינה. מוות בעריסה הוא סיבת המוות העיקרית בתינוקות בני חודש עד שנה.

עד כמה שכיחה התופעה?

בישראל מתקבלים מדי שנה דיווחים על 40 עד 60 מקרי מוות פתאומיים ולא מוסברים. בעולם המערבי השכיחות עומדת על 1 ל־1,000 לידות חיות. אף שמדובר בתופעה נדירה, תסמונת מוות בעריסה הייתה ונשארה מקור לדאגה רבה בקרב הורים רבים.

הנה עוד כמה נתונים שכדאי להכיר:
1. כ־90% ממקרי המוות בעריסה מתרחשים עד גיל חצי שנה.

2. טווח הגילים השכיח ביותר הוא 2 עד 4 חודשים.

50% מהמקרים מתרחשים בחורף - בין ינואר למרס. הסיכון למוות בעריסה גבוה פי כ־2.5 בחודשי החורף לעומת חודשי הקיץ.

מהם גורמי הסיכון למוות בעריסה?

הסיבה המדויקת לתופעה ממשיכה להיות תעלומה. אין לה הסבר מדעי ברור, והיא מתרחשת גם אצל תינוקות בריאים לחלוטין. חוקרים רבים משערים כי גורמים רבים מעורבים בהעלאת הסיכון למוות בעריסה.  

בין גורמי הסיכון: 

1. שינה על הבטן או על הצד. ממחקרים עולה כי שינה על הבטן מגדילה משמעותית את הסיכון למוות בעריסה לעומת שינה על הגב.

2. חשיפה לעשן סיגריות ברחם או אחרי הלידה. עישון בזמן ההריון מעלה את הסיכון למוות בעריסה פי שלושה. עישון פסיבי כתוצאה מכך שאחד מבני הבית מעשן מעלה את הסיכון פי שניים.

3. שינה על מיטה רכה או על משטחים רכים.

4. שינה משותפת עם ההורים.

5. לידה מוקדמת או משקל לידה נמוך.

6. אח או אחות שמתו ממוות בעריסה.

7. לידה מרובת עוברים (תאומים, שלישייה או יותר).

8. מרווחי זמן קצרים בין הריונות.

9. נשים שלא היו במעקב הריון.

10. חימום יתר או קור.

המנגנונים האפשריים
1. קשיים ביכולת של התינוק להתעורר משינה. ממחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics עלתה האפשרות כי בתינוקות שמתים ממוות בעריסה קיימים ליקויים בגזע המוח שמונעים מהם להתעורר כאשר הם לא מסוגלים לקבל מספיק חמצן.

2. הפסקת נשימה על רקע חסימה של דרכי האוויר, כולל שאיפה חוזרת של האוויר הננשף, בעיקר בעת שכיבה על הגב.

3. הפסקת נשימה מרכזית.

4. הפרעות בקצב הלב.

את אפליקציית התפתחות הילד​ כבר הורדת?

מהסלון בבית, בגן השעשועים - אפילו בארוחת שישי אצל ההורים - מהיום בכללית אתם שותפים למעקב האינטראקטיבי אחר התקדמות התינוק שלכם. 

לחצו כאן להורדת האפליקציה לאייפון
לחצו כאן להורדת האפליקציה לאנדרואיד

אפליקציית התפתחות הילד

מדוע שינה על הבטן מסוכנת?

שינה של התינוק על הבטן עלולה לגרום לו לשאוף מתוך הסדינים שראשו מונח עליהם.

קמפיין שנעשה בארצות־הברית בשנות ה־90 של המאה הקודמת להשכבת תינוקות על הגב לקראת השינה הפחית ב־50% את מספר המקרים של מוות בעריסה. כמעט כל החוקרים תמימי דעים שהירידה בשכיחות של מקרי המוות היא תוצאה של השינוי בהרגלי השינה של התינוקות.

השכבה על הבטן בזמן ערות, לעומת זאת, אינה מסכנת את התינוק ואפילו מומלצת: היא מחזקת את חגורת הכתפיים ומעודדת את ההתפתחות המוטורית. נוסף על כך, התנוחה הזאת מונעת את השטחת הגולגולת בחלקו האחורי של הראש - השטחה שנצפית לעיתים קרובות אצל תינוקות ששוכבים הרבה על הגב. עם זאת ההשטחה הזאת אינה גורמת לנזק כלשהו והיא חולפת, אך מדובר בבעיה אסתטית שבמקרים רבים מעוררת חרדה אצל הורים.​

מדוע לא מומלץ לישון יחד עם התינוק במיטה אחת? 

לא בטוח לתינוקות לישון באותה המיטה עם ההורים או עם ילדים אחרים. במיטות האלה הסדינים לרוב רופפים, ויש בהן פיסות בד רופפות (בהשוואה לעריסה שבה המזרן קשיח יחסית, ואין עליו בד רופף) - מה שעלול לגרום לכך שהפנים של התינוק ייכלאו בתוך הסדין, בתוך השמיכה או בתוך הכרית, והוא יתקשה לנשום. נוסף על כך עלול אחד מהמבוגרים להתגלגל תוך כדי השינה על התינוק ולחנוק אותו.

שינה במיטת מבוגר מסוכנת במיוחד במצבים הבאים:
1. לתינוק עדיין לא מלאו 3 חודשים.

2. אחד ההורים מעשן. הסיכון קיים אפילו אם הוא או היא אינם מעשנים בחדר השינה.

3. האם עישנה במהלך ההריון.

4. אחד ההורים עייף במיוחד.

5. אחד ההורים משתמש בתרופות מרדימות, באלכוהול או בסמים.

מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסיכון למוות בעריסה?

בהתאם לממצאים שנאספו ממחקרים שונים ורבים, ובהתאם להנחיות של משרד הבריאות, הנה 10 ההמלצות החשובות ביותר:

1. מעקב הריון
הכול מתחיל במעקב הריון מסודר, שבו מנסים למנוע סיכון לפגות או לסיבוכים.

2. הימנעות מעישון
יש להימנע מעישון ומחשיפה לעישון בהריון ולאחר הלידה. רצוי, כמובן, להפסיק לעשן לצמיתות, שכן עישון של ההורים (גם מחוץ לבית) קשור בתחלואה נשימתית כמו אסתמה גם אצל ילדים מבוגרים יותר. יש לשמור על בית ועל רכב ללא עישון.

כמו כן חשוב להימנע משימוש בסמים ובאלכוהול בהריון ולאחר הלידה.

3. השכבה על הגב
כל השכבה של תינוק לשינה - גם בלילה וגם ביום - חייבת להיות על הגב. צריך להדריך את כל מי שמטפל בתינוק (הורים, סבים, מטפלת, מעון) בנוגע לצורך להשכיב את התינוק אך ורק על הגב בשעת שינה ולא על הבטן. כאמור, גם השכבה על הצד אינה מומלצת ואינה בטיחותית.

בתינוקות שנולדו פגים ההשכבה על הגב מומלצת באופן מיוחד כיוון שלהם יש יותר גורמי סיכון למוות בעריסה. לפגים השוכבים על הבטן יש סיכון גבוה יותר למוות בעריסה מאשר לתינוקות שנולדו אחרי השבוע ה־37.

4. הנקה
חלב אם הוא התזונה הבלעדית המומלצת לתינוקות עד גיל 6 חודשים. נוסף על היתרונות הרבים שלה, הוכח שתזונה מחלב אם מפחיתה תחלואה בדרכי הנשימה העליונות ובכך מפחיתה את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה. גם הנקה חלקית מפחיתה את הסיכון, אולם הנקה בלעדית מפחיתה את הסיכון באופן מובהק יותר.

5. מיטת תינוק תקינה
נוסף על מיטה עם תו תקן צריך גם להשתמש במזרן קשיח עם תו תקן המעיד שהוא מיועד למיטת תינוק. כמו כן מומלץ להשתמש בסדין שנמתח באופן הדוק על המזרן.

6. הקפדה על סביבה בטוחה
יש לשמור על סביבה בטוחה בתוך מיטת התינוק ומסביב לה:

א. חשוב להרחיק מסביבת השינה חפצים רכים כמו כריות, בובות, שמיכות רכות או עבות, שמיכות פוך, שמיכות לא מהודקות, חיתולים וצעצועים רכים.

ב. לא מומלץ להשתמש במגיני מיטה. עד כה לא הוכח שהם מונעים חבלות, אבל לעומת זאת יש תיעוד על מעורבותם במקרי לכידה של ראש התינוק - מה שהוביל לחנק.

ג. אסור לחבוש לתינוק כובע בעת השינה. יש להלביש את התינוק בבגדים שישמרו על חום הגוף, אבל לא בבגדים שעלולים לכסות את הפנים.

ד. יש לשמור על סביבה בטוחה גם סביב מיטת התינוק: לשמור מרחק מכבלי חשמל, מרצועות בד, מווילונות וכדומה.

7. חימום במידה
יש להקפיד לא לחמם את התינוק יתר על המידה באמצעות שכבות לבוש רבות בימים חמים ויש להימנע מחימום־יתר של החדר (מומלץ חימום במזגן ל־22 עד 24 מעלות).

ברוב המקרים מה שנעים למבוגר נעים גם לתינוק. הכלל הוא שעל התינוק ללבוש שכבה אחת מעל הדרוש למבוגר באותם התנאים.

8. אוורור החדר שבו ישן התינוק
יש לאוורר בכל יום את החדר שבו ישן התינוק. בסביבת התינוק עלולים להימצא חומרים כימיים נדיפים שהמקור שלהם בבית, ובהם: חומרי הדברה, חומרים המשתחררים ממזרנים ישנים, מרהיטים, משטיחים, דאודורנטים, עשן סיגריות. ממחקרים שפורסמו באחרונה עולה שאוורור חדר השינה של התינוק יכול להקטין בשיעור ניכר את הסיכון למוות בעריסה.

9. שינה עם ההורים בחדר
שינה משותפת באותו החדר (אבל, כפי שהודגש: לא באותה המיטה) היא גורם שמפחית סיכון למוות בעריסה.

ניתן להניק או להאכיל את התינוק או להרגיעו במיטת המבוגר, אבל לקראת השינה צריך להעביר אותו למיטה שלו.

10. שינה בעת נסיעה או מעבר
לעיתים יש צורך להשתמש בסלקל או בכיסא בטיחות כדי להסיע את הילד או כדי להעביר אותו ממקום למקום כשהוא ישן, אבל הם לא מיועדים לשינה שגרתית בבית - ובמיוחד לא לתינוקות שטרם מלאו להם ארבעה חודשים. לכן בהזדמנות הראשונה צריך להעביר את התינוק למיטה שלו.

בזמן שמשתמשים במנשא יש לדאוג שפני התינוק יימצאו מעל לחלק העליון של המנשא, כאשר הפנים גלויים, ולא קיימת חסימה לאף או לפה.

11. שימוש במוצץ
הוכח ששינה עם מוצץ מפחיתה ביעילות את הסיכון לתסמונת מוות בעריסה. על פי מחקר שפורסם ב־British Medical Journal, תינוקות שישנים עם מוצץ נמצאים בסיכון מופחת למוות פתאומי בעריסה.

שינה עם מוצץ מועילה לתינוקות שישנים על הגב, ובעיקר לתינוקות שישנים על הבטן או לתינוקות לנשים מעשנות - המצויים בסיכון גבוה למוות בעריסה בהשוואה לאחרים.

אם התינוק יונק, מומלץ לדחות את השימוש במוצץ עד לביסוס ההנקה בגיל 3 עד 4 שבועות. בכל מקרה, אסור לחבר בזמן השינה את המוצץ בשרשרת או בכל חיבור אחר שיכול לגרום לחנק.

האם חיסונים מעלים את הסיכון למוות בעריסה?

ממש לא! חיסונים לא נקשרו בשום מחקר לעלייה בשכיחות של מוות בעריסה. לעומת זאת, קיימים מחקרים שמראים דווקא ירידה בשכיחות של מוות בעריסה אצל תינוקות שקיבלו את החיסונים כמו שמומלץ.

האם כדאי להשתמש במכשירי התרעה כמו בייבי סנס?

מוניטור נשימתי הוא מכשיר שמכיל חיישן שמודד את קצב הנשימות של התינוק. כדי שהמדידה תהיה אמינה, התינוק צריך לשכב על החיישן המונח על המיטה. לא הוכח ששימוש במכשיר כזה מונע מוות בעריסה.

לעומת זאת, המכשיר מסוגל לגרום לחרדה מיותרת בהורים צעירים כאשר הוא מזעיק אותם באמצע הלילה רק משום שהתינוק זז מעט, והחיישן לא היה מסוגל למדוד את נשימותיו.

ככלל, השימוש במכשיר ניטור אינו מומלץ לתינוק בריא. הוא מומלץ לתינוקות שיש להם גורם סיכון משמעותי לקשיי נשימה בשינה כמו פג שהיה מונשם תקופה ארוכה, וריאותיו ניזוקו מאוד, או במקרים אחרים של חשד להפרעות בתפקוד הלב והנשימה.

ד"ר מוטי חיימי הוא מומחה ברפואת ילדים ובהמטו־אונקולוגיה בכללית

ד"ר סרג' גרדשטיין הוא רופא ילדים ומומחה לזיהומים במרכז הרפואי קפלן מקבוצת כללית

הצטרפות לכללית

הצטרפות לכללית

יש לנו ים של דברים לספר לכם על כללית...

רוצים לשמוע טיפה?

מלאו את הפרטים ונציג שלנו יחזור אליכם

הצטרפות לכללית - אתר חדש

מלאו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

שדות חובה

 

שים לב שאתה מספק בטופס זה מידע אישי ורגיש