פורסם בראשונה: 02.04.2019
עדכון אחרון: 02.04.2019
  • לירון אופק דוד
  • דנה איבנקובסקי

שלשולים: הנחיות תזונה

לקריאה נוחה
מה כדאי לאכול כדי להחלים משלשולים? האם מזונות שטובים ביום־יום כמו לחם מלא, ירקות ופירות מומלצים גם כשסובלים משלשולים? דיאטנית בכירה מגישה את ההמלצות המעודכנות

מבוא

ההגדרה של שלשול היא יציאות נוזליות בנפח הגדול מ־300 מיליליטר המלוות באיבוד נוזלים ואלקטרוליטים, במיוחד נתרן ואשלגן.

הטיפול התזונתי

הנחיות כלליות
1. מומלץ להקפיד על שתייה מרובה של מים, בין 10 ל־12 כוסות ביום, כדי למנוע התייבשות.

2. כדאי לאכול ארוחות מסודרות. מומלץ להקפיד לאכול בישיבה, ליד שולחן וללא הסחות דעת (כמו טלוויזיה, מחשב, טלפון נייד). נוסף על כך חשוב ללעוס היטב את המזון ולאכול לאט.

3. מומלץ להימנע משתיית משקאות מוגזים, משתייה בעזרת קש, מאכילה מהירה ומלעיסת מסטיק.

4. מומלץ לאכול רק במקומות שבהם רמת ההיגיינה טובה ובטוחה.

מה כדאי לאכול בזמן שלשול?
ההמלצות הבאות מתייחסות רק לפרק הזמן שבו סובלים משלשול. לאחר שהשלשול חולף ניתן - ואף כדאי - לחזור בהדרגה לאכילה מגוּונת של כל המזונות.

1. מומלץ לצרוך דגנים שאינם מלאים כמו אורז לבן, פסטה רגילה, לחם אחיד וכדומה. כמו כן מומלץ לאכול תפוחי אדמה.

2. מומלץ לאכול מאכלים בעלי תכולת שומן נמוכה יחסית, לבשל עם מעט שמן או ללא שמן כלל (למשל באידוי או בהרתחה).

3. ניתן להשתמש בתבלינים הרגילים, אך ייתכן שתהיה רגישות מסוימת למזונות חריפים או מאוד מתובלים.

4. ניתן לצרוך מוצרי חלב דלי לקטוז כמו יוגורט, גבינה צהובה וקוטג'. אם גם המוצרים האלה מחמירים את הסימפטומים, כדאי להימנע לתקופת מה מצריכת מוצרי חלב. לאחר שהשלשול חולף ניתן שוב לאכול מוצרי חלב, אך את החזרה לתפריט חלבי יש לעשות בהדרגה.

ממה כדאי להימנע?
1. מומלץ להימנע מאכילת סיבים תזונתיים לא מסיסים המצויים בקליפות של פירות, בירקות ובדגנים מלאים.

2. כדאי להימנע מדגנים מלאים כמו קינואה, דוחן, בורגול ומוצרי מזון מלאים.

3. מומלץ לקלף ירקות ופירות ולאכול אותם מבושלים או מרוסקים. ירקות כמו גזר וקישוא ופירות כמו בננה ומלון קלים יחסית לעיכול.

4. לא מומלץ לאכול ירקות בעלי סיבים קשים כמו שומר, קולורבי, אספרגוס ופירות כמו אנונה, גויאבה, אפרסמון ואננס. כמו כן לא מומלץ לאכול פירות מיובשים.

5. מומלץ להפחית אכילה של אגוזים, של שקדים ושל זרעים.

6. מומלץ להפחית צריכה של קטניות כמו חומוס, שעועית, פול, עדשים או, לחלופין, לצרוך אותם במרק.

7. מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, מרטבים שומניים ומחטיפים.

8. מומלץ להימנע לתקופה מסוימת ממוצרי חלב עשירים בלקטוז כמו חלב ניגר, מעדנים ממותקים, שמנת וגבינה לבנה. לאחר שחולפים הסימפטומים ניתן לחזור לצריכה של מוצרי חלב, אך יש לעשות זאת בהדרגה.

9. ייתכן שמזונות או משקאות המכילים קפאין (כמו קפה, קוקה קולה, שוקולד) או נענע/מנטה או אלכוהול או מזונות חריפים יחמירו את הסימפטומים. מומלץ להימנע מצריכתם.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

דנה איבנקובסקי היא דיאטנית קלינית במחוז הדרום

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל