פורסם בראשונה: 12.05.2019
עדכון אחרון: 12.05.2019
  • לירון אופק דוד
  • חגית לוסטיגמן

דיסליפידמיה: הנחיות תזונה

לקריאה נוחה
דיסליפידמיה היא הפרעה בחילוף החומרים של השומנים בדם שלרוב מתבטאת בהיפרליפידמיה - רמות גבוהות של שומנים בדם. אחת הדרכים להילחם בה היא באמצעות תזונה ים תיכונית

​רקע

דיסליפידמיה היא הפרעה בחילוף החומרים של השומנים בדם (בעיקר כולסטרול וטריגליצרידים). בדרך כלל באה ההפרעה הזאת לידי ביטוי בהיפרליפידמיה - רמות גבוהות של שומנים בדם. צריכה עודפת של שומנים רוויים (בעיקר מהחי) וכן עמידות לאינסולין מובילות לעלייה ברמות הטריגליצרידים וה־LDL ("הכולסטרול הרע") ולרמות נמוכות של HDL ("הכולסטרול הטוב") בדם. השילוב הזה הוא גורם סיכון להיווצרות של טרשת עורקים שעלולה לגרום לסדרה של מחלות קשות ובהן תעוקת חזה, התקף לב, אירוע מוחי ומחלה של כלי הדם הפריפריים. קו הטיפול הראשון למניעת המחלות האלה בקרב מטופלים שסובלים מדיסליפידמיה הוא שינוי אורחות החיים: הפסקת עישון והקפדה על פעילות גופנית ועל תזונה מתאימה. לעיתים יש צורך גם בטיפול תרופתי.

הטיפול התזונתי

1. ממחקרים עולה שלתזונה ים תיכונית הכוללת ירקות, פירות, קטניות, דגנים מלאים, דגים ועופות, אגוזים וזרעים, מוצרי חלב ושמן זית יש יתרונות בעבור אנשים שסובלים ממחלות של הלב ושל כלי הדם ומסוכרת וכן לאוכלוסייה הכללית. דפוסי אכילה נוספים שיכולים להתאים למניעת תחלואה של הלב ושל כלי הדם (תחלואה קרדיווסקולרית) הם דיאטה צמחונית או טבעונית מאוזנת ודיאטה דלת פחמימות - בעיקר לאנשים שסובלים ממשקל עודף או מהתסמונת המטבולית.

2. במצבים של עודף משקל או של השמנה מומלצת ירידה של 5% עד 10% ושמירה על המשקל שהושג.

3. מומלץ להעדיף מזון טרי, ללא תוספת של סוכר ושל מלח וללא רטבים עתירי קלוריות.

4. שיטות הבישול הרצויות הן אידוי, בישול והקפצה שכן הן משמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזון. רצוי להפחית מאוד צריכה של מזונות מטוגנים.

5. יש לצרוך ירקות ופירות מסוגים שונים. יש להקפיד על 5 מנות ירק ביום ועל צריכת פירות בהתאמה אישית. רצוי לצרוך את הפירות בשלמותם ולא במיצים. אם סובלים מרמות גבוהות של טריגליצרידים, ייתכן שיהיה צורך להגביל את מספר מנות הפרי שניתן לצרוך בכל יום.

6. רצוי שמקור הפחמימות יהיה קטניות, דגנים מלאים (עתירי סיבים תזונתיים ודלים במלח) ולחם מקמחים מלאים.

7. רצוי לכלול בתזונה לפחות 2 מנות שמן מהצומח - רצוי שומן חד בלתי רווי כמו שמן זית ושמן קנולה, אבוקדו, אגוזים ושקדים, טחינה.

8. מומלץ לצרוך כ־3 מנות של מוצרי חלב (עד 5% שומן) ביום.

9. יש להעדיף תזונה המבוססת על דגים ועל עוף על פני תזונה שמבוססת על בשר בקר.

10. מומלץ לצרוך בין 3 ל־4 ביצים בשבוע.

11. מומלץ להוסיף אגוזים, שקדים ושום במסגרת התזונה היומית המאוזנת.

12. מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת בשרים עתירי שומן (בעיקר בשרים מעובדים עתירי שומן ונתרן), מזונות המכילים שומן טרנס ו/או מלח ו/או תוספת סוכר.

13. מומלץ לשתות הרבה מים, להמעיט בשתיית מיצים טבעיים ולהימנע ממשקאות מתוקים. ממחקרים תצפיתיים עולה ששתיית חלב, תה (בעיקר ירוק) ואלכוהול בכמות מתונה קשורה להיארעות נמוכה יותר של מחלות קרדיוווסקולריות (מחלות של הלב ושל כלי הדם). הסיבות לכך עדיין לא ברורות במלואן.

14. מומלץ לעסוק באופן סדיר בפעילות גופנית.

15. למי שסובלים ממחלת לב כלילית יציבה מומלץ לשקול את האפשרות ליטול תוספי תזונה (נוסף על הטיפול התרופתי) ובהם 1 גרם DHA ו־ EPA (אומגה 3) ו־1 עד 2 גרם של פיטוסטרולים ביממה.

לירון אופק דוד היא מנהלת היחידה לתזונה במחוז הדרום ומנהלת השירות המקצועי לתזונה און־ליין ול־DayTwo

חגית לוסטיגמן היא סגנית מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במרכז הרפואי רבין מקבוצת כללית

היא הגיעה!

אפליקציית כללית החדשה

כל השירותים הדיגיטליים של כללית במקום אחד. הורידו כבר עכשיו את האפליקציה החדשה שלנו

חשוב לדעת

מתחילים לחיות נכון

​סדנאות אורח חיים בריא בכללית מושלם

ניוזלטר כללית

אני מסכימ/ה לקבל הודעות במייל